מיכון חדשני ומתקדם עושה לעתים את כל ההבדל בין חברה רווחית ומובילה לבין עוד חברה שמייצרת מוצר דומה. המיכון המתקדם שפיתחו שתי חברות ייצור ישראליות בסיוע רשות החדשנות מעניק להן את היתרון הנדרש בשווקים התחרותיים בארץ ובעולם

בחודשים מרץ-אפריל, כשהגל הראשון של הקורונה היה בשיאו והמחסור בביצים הורגש כמעט בכל חנות, אריזות הקרטון של הביצים תפסו את תשומת הלב הציבורית. בימים כתיקונם, חברת הרטמן מאי – היצרנית היחידה בישראל לאריזות ביצים מנייר ממוחזר – אחראית על ייצור מאות אלפי יחידות ביום של אריזות ביצים לשני מיליארד ביצים בשנה. זוהי חברה ותיקה, שנרכשה ב-1999 על ידי חברת הרטמן העולמית – חברה ציבורית הנסחרת בבורסה בדנמרק. החברה נחשבת לקבוצה הגדולה ביותר בעולם לייצור אריזות ביצים, ובבעלותה מפעלים במדינות רבות, ביניהן ברזיל, ארגנטינה, דנמרק, קרואטיה, הונגריה, קנדה וארצות הברית.

“הטכנולוגיה הבסיסית של החברה לייצור אריזות ביצים קיימת מאז שנת 1917”, אומר רונן שריקי, מנכ”ל הרטמן מאי, רואה חשבון ובעל תואר שני במשפטים. חומר הגלם העיקרי בייצור הוא נייר ממוחזר, ותהליך הייצור עצמו רציף, כלומר כל מחלקה בתהליך תלויה במאה אחוז בקודמתה. זהו תהליך מורכב מאוד שנמשך כ-20 דקות – מצד אחד נכנס חומר גלם ומהצד השני יוצא מוצר מוגמר. כל הפסקה בתהליך זה, שנגרמת בעקבות מחסור בעובדים בגלל מגיפת הקורונה, משמעותה תקלה ועיכוב. “כשמדובר על ייצור של מאות אלפי יחידות ביום – נוצר מחסור משמעותי באריזות ביצים”, הוא מציין.

 

המערכת מתקשרת להתריע 

תהליך הייצור הממוחשב שפיתחה הרטמן מאי מסייע לחברה לעמוד בביקוש לאריזות ביצים מנייר ממוחזר. “בזכות המיכון המתקדם הצליחה החברה ליצור סטנדרטיזציה גבוהה בתהליך הייצור הממוחשב”, מדגיש שריקי. “הבקרה הממוחשבת מאפשרת לחברה לפקח על התהליך, בלי נוכחות פיזית במקום. אנו מפקחים בזמן אמת על כל שלבי התהליך – זיהוי גובה הבריכות, מידת הסמיכות, זרימת הברזים ופרמטרים נוספים רבים. כך אפשר לוודא שהכל עובד כמו שצריך, וכאשר מתגלה תקלה – המיכון החדשני מגלה אותה מרחוק ומתריע. זהו שיפור משמעותי לתהליך הייצור”.

מבחינת הרטמן מאי, זוהי קפיצת מדרגה טכנולוגית. המיכון המתקדם מאפשר לפתוח ברז או להזרים חומר דרך המחשב. בנוסף, מנהל העבודה או המפעיל מקבלים התרעה מהמערכת בהודעת SMS אם יש פרמטר שמצריך בדיקה. “ממצב שבו היינו צריכים ללכת עם פנס כדי לחפש את התקלה – הגענו למצב שבו המערכת מתקשרת איתנו ומתריעה לנו על תקלה”, מתאר שריקי. 

 

מייצרים יתרון ובידול להגדלת התפוקה

להצלחת תהליך החדשנות של הרטמן מאי והשמת המיכון המתקדם שותפים רשות החדשנות וחברת קונטאל (Contel) – חברה לאוטומציה ובקרה מפתח תקווה. לדברי רונן שריקי, מכינת המו”פ של רשות החדשנות סייעה רבות לחברה במיקוד התהליך באמצעות ייעוץ מקצועי, הכוונה ואפיון מדויק של הצרכים. גם החיבור עם חברת קונטאל, שבנתה את מערכות ה-HMI, נוצר בעזרת רשות החדשנות. “המערכות האלה הן הייחוד שלנו, וכך אנחנו יוצרים את הבידול מהמתחרים”, הוא מציין.

המוצרים שאורזת הרטמן מאי ייחודיים בשוק. הביצה שבירה מאוד, והאתגר הגדול הוא לשמור עליה שלמה לאורך שלבי הייצור השונים. הפתרון של הרטמן מאי הוא ייצור תבנית קרטון גמישה השומרת על הביצים שלמות. בנוסף, קליפת הביצה אינה אטומה, ובמעבר בין התחנות בפס הייצור עלול להתרחש תהליך עיבוי הגורם לחדירת חיידקים. הקרטון סופג את הלחות ומקטין משמעותית כניסה של חיידקים לתוך הביצה.

לדברי רונן שריקי, המיכון החדשני הגדיל את התפוקה באופן משמעותי, תרם רבות להתמקצעות של העובדים ושיפר את איכות חייהם. “לפני שהתחלנו לעבוד עם המיכון החדשני, כל עצירה בתהליך הייצור והתנעה מחדש הצריכו עבודה פיזית. כיום, כל עובד בעמדת המפעיל עובר הכשרה ספציפית ולומד לתפעל את התהליך הממוחשב. בשנה האחרונה אף הכנסנו חידוש נוסף למערכת – שימוש ברובוט. עד לאותה עת העובדים בכל משמרת ערמו מאות חבילות של אריזות ביצים על המשטחים. כיום, הרובוט מרים את החבילות ומסדר אותן, ואילו העובדים מפעילים אותו ומתמקדים בבקרת איכות”.

חלק מהחזון של החברה בארץ, שנגזר גם מחזון חברת האם, הוא שמירה על איכות הסביבה. הרטמן מאי היא אחת החברות הראשונות בעולם שהחלו למחזר, עוד לפני שכולם הבינו מהי משמעות המחזור. מבחינת החברה, המחזור הוא ערך עליון. “אנו משתמשים רק בחומרים ידידותיים לסביבה ורואים שליחות בשמירה על כדור הארץ – לא רק מבחינת המוצר הסופי אלא גם בתהליך העבודה עצמו. על כך מעידים הפרסים הבינלאומיים הרבים שזוכה החברה מדי שנה על התרומה לשמירה על איכות הסביבה”, מציין רונן שריקי. 

“עולם הייצור עובר מהפיכה טכנולוגית. מי שישכיל לנוע לכיוון תעשייה חכמה ומיכון מתקדם, סיכוייו לשרוד ולייצר בידול תחרותי הולכים וגוברים”, מציינת ד”ר מלכה ניר, ראש זירת ייצור מתקדם ברשות החדשנות. “ברשות החדשנות מעודדים תעשייה מתקדמת בישראל, דרך קידום תהליכי חדשנות להגדלת פריון בתעשייה היצרנית. החיבור בין מפעלים למומחים טכנולוגיים בתחומי תעשייה 4.0, מאפשר למפעלים להטמיע שיטות מתקדמות ולהתחבר למגמות הטכנולוגיות בתחום.

 

מעבודה ידנית למכונה מתקדמת לייצור חטיפים 

השימוש במיכון מתקדם הוא מקדם הצלחה גבוה גם בתחום תעשיית ייצור המזון. “טבעית – מוצרים מן הטבע” היא חברה ישראלית המייצרת חטיפי בריאות. החברה הוקמה בשנת 2001 והתמקדה בייצור חטיפי שומשום, בוטנים וחמניות ללא תוספת סוכר וללא גלוטן. החטיפים נארזו בשקיות מיוחדות השומרות על הטריות, ואפשר היה לסגור אותן ולהמשיך לאכול מאוחר יותר. אילן פרץ, מייסד החברה, מציין כי הייחוד של טבעית הוא בכך שהחטיפים של החברה מיוצרים ללא תוספת סוכר וללא גלוטן, בעוד יתר המתחרים מייצרים מוצרים עם סוכר וגלוטן, שאף נמכרים כחטיפי אצבע ארוזים (Bars) ולא בשקית.

“כבר בשלב ההקמה החלטתי להתמקד בייצור חטיף בריא – ללא פשרות”, אומר פרץ. “בשנה הראשונה רשמנו גידולים משמעותיים במכירות והתחלנו לחשוב איך להתקדם – האם להמשיך לייצר במפעל הקטן של החברה בחולון או לעבור למפעל גדול יותר כדי להתפתח ולייצר מוצרים נוספים”. טבעית בחרה באפשרות השנייה, ובחברה הבינו שעליהם לרכוש מכונה מתקדמת לייצור החטיפים כדי ליצור יתרון משמעותי על פני המתחרים. למעשה, עד אותו שלב עבדו בחברה בשיטה ידנית – בישלו את העיסה, שפכו על שולחן, רדדו כמו עוגה וחתכו עם סכין.

לאחר שנואש פרץ מחיפושיו ברחבי העולם אחר מיכון מתקדם מתאים, הוא החליט לחפש חברות ישראליות שיבנו עבורו את המכונה שרצה. המכונה הייתה צריכה “ללמוד” לקבל את חומר הגלם ולהוציא חטיף-בר בתהליך רציף ללא מגע יד אדם. “תהליך הפיתוח היה ממושך מאוד ולווה באתגרים רבים”, אומר פרץ, “מכיוון שיש הבדל גדול בין ייצור מנה אחת לבדיקה בכל שעתיים-שלוש לבין ייצור רציף של מוצר במסות. אמנם היו מי שחשבו שזהו ניסיון אבוד, אבל לי היה ברור שבלי מכונה מתקדמת – לחברה אין עתיד”.
ב-2002 החברה עברה למפעל גדול יותר באשקלון, ובו חנכה את מכונת הייצור הרציף הראשונה שלה. שנה לאחר מכן, המכונה כבר ייצרה את כל מוצרי החברה, תוך הקפדה על הפן הבריאותי ועל שימוש בחומרי הגלם האיכותיים ביותר.

טכנולוגיה חכמה פותחת דלת לשווקים חדשים

ב-2005 נכנס כשותף לחברה רמי עופר, טכנולוג מזון שעבד בעבר בתלמה וביוניליוור. בשלב זה החברה החלה להתמקד בייצור חטיפי הברים בשיתוף פעולה הדוק עם רשות החדשנות. הודות לכך, טבעית פיתחה מכונה לייצור חטיפי הברים. “הרשות ליוותה אותנו לאורך כל התהליך”, מדגיש פרץ. “כולל בודק מקצועי שבחן את השלבים השונים בתהליך הפיתוח וסייע לנו למקד אותו, וכן סייעה לנו עם מענקים כספיים”.

הכניסה לעולם חטיפי הברים הרחיבה את מגוון המוצרים של טבעית, וכיום החברה מפתחת חטיפים עם דגנים, עם אגוזים ועם תמרים, ואף סדרה של חטיפים תחת המותג ברברי (Barbary), המכילים מאה אחוז רכיבים טבעיים – ללא גלוטן, טבעוני, ללא תוספת סוכר וללא חומרים משמרים. בנוסף, החברה מייצרת גם עבור המותגים free ו”נאות סמדר”.

הטכנולוגיה החכמה ותהליך המיכון המתקדם פתחו לחברה את הדלת לשווקים חדשים. כיום החברה מייצאת בעיקר לשווייץ ולארצות הברית ועומדת בפני כניסה למכירת אונליין של החטיפים. בנוסף, בתחילת שנת 2020, החלה טבעית בפרויקט חדש עם רשות החדשנות לפיתוח מיכון מתקדם. מדובר בתחום הדומה לזה של חטיפי הבר, אך בצורת הגשה שונה של חטיף בריא וטבעוני שעשוי מרכיבים טבעיים בלבד.

מהלכי הפיתוח החדשניים הללו הוכיחו את עצמם כקריטיים להתפתחות החברה. החדשנות מאפשרת להיות יעילים וייחודיים בתחום תחרותי מרובה יצרנים מהארץ ומהעולם. “ב-2019 גדלנו ביותר מ-50 אחוזים, בהשוואה ל-2018”, אומר פרץ. “אם היינו ממשיכים לעבוד בשיטה הידנית גידול זה לא היה מתאפשר. ברבעון הראשון של 2020, בהשוואה ל-2019, גדלנו בעוד 30 אחוזים, וכמובן שגם העובדים יצאו נשכרים מהתהליך. הייצור גדל פי כמה וכמה עם כניסת המיכון המתקדם, ולא רק שלא צמצמנו את מספר העובדים אלא אף קלטנו עובדים נוספים.

“החזון של טבעית הוא להמשיך לגדול ולהתפתח. התמיכה של רשות החדשנות תאפשר לנו להשיק קטגוריית מוצרים חדשה בתחילת 2021. העובדה שהשותף שלי הוא טכנולוג מזון מהווה יתרון גדול לחברה ומאפשרת פיתוח מהיר בתוך המפעל. בתחום שלנו, אם לא מביאים משהו מיוחד – אין סיכוי לעמוד בתחרות מול חברות דומות מהעולם”, מסכם פרץ.