במדען הראשי מאמינים שגם תעשייה מסורתית יכולה להיות חדשנית ומתקדמת. פארקינג קיט – מערכת מודולרית למתקני חניה אוטומטיים – היא הוכחה מושלמת

עובדי התעשייה המסורתית בישראל מהווים כשני שליש מכלל העובדים בתעשייה. לדעת המדען הראשי, מהפך אסטרטגי בתחום החדשנות הטכנולוגית חיוני להמשך התפתחות התעשייה וליצירת יתרונות תחרותיים ומיצוב בשוק העולמי.

תוכנית התמיכה של המדען הראשי בתעשייה המסורתית מעודדת את מפעלי התעשייה המסורתית לקדם ולהטמיע תהליכי חדשנות טכנולוגית ולפתח אסטרטגיות חדשות המבוססות על בידול טכנולוגי, על מנת ליצור יתרונות טכנולוגיים תחרותיים בשוק המקומי והעולמי. חברות מתחילות במו”פ המייצרות בארץ הזוכות לתמיכה במסגרת תוכנית זו, פטורות מתשלום תמלוגים ממכירת המוצרים הנתמכים כהטבה ייחודית לעידוד המו”פ בקרב התעשייה המסורתית. הפרויקטים נבחנים על פי הקריטריונים המקובלים בקרן המו”פ ובסיס ההחלטה הוא איכות הפרויקט והאלמנטים החדשניים בו, תוך התייחסות ליכולותיה של החברה ולפוטנציאל הכלכלי הגלום בו.

“מאז השקת התוכנית בשנת 2006, הישגי התוכנית כבר ניכרים בשטח. מאות חברות מתחומי התעשייה המסורתית נענו ליוזמת לשכת המדען הראשי, והחלו בתוכניות מחקר פיתוח, אשר רבות מהן כבר הבשילו ומובילות חברות אלה לקראת הצלחות עסקיות מרשימות”, אומר המדען הראשי, אבי חסון. מרבית החברות הפונות לתמיכת המדען הראשי במסגרת תוכנית זו הן חברות קטנות ובינוניות ללא תשתית מחקרית מבוססת או גישה למו”פ. יישום התוכנית וההטבות הייעודיות תורמים לחיזוק התשתית המחקרית שלהן ולשינוי בגישתן למו”פ.

לשכת המדען הראשי מעמידה לרשות התעשייה המסורתית מכינת מו”פ הפועלת במסגרת מתימו”פ. המכינה מסייעת לחברות אלו למקד את כיווני החדשנות ולהיערך לקראת כניסה לביצוע תכניות מו”פ תוך גיבוש תהליכי העבודה הנדרשים.

פארקינג קיט היא אחת מבין החברות הרבות המסתייעות בתוכנית התמיכה בתעשיה המסורתית המופעלת ע”י לשכת המדען הראשי, ודוגמה טובה לסיפור הצלחה.

חניון חכם

פארקינג קיט (Parking Kit) היא מערכת מודולרית למתקני חנייה אוטומטיים היוצרת מעין לגו ליצירת מקומות חנייה בצורת תאים אקטיביים שניתן לשלב בתצורות רבות. המערכת נהגתה ונוצרה על ידי חברה ישראלית, והיא מוגנת בשני פטנטים בינלאומיים ונתמכת על ידי המדען הראשי במשרד הכלכלה.

הצוות ההנדסי והטכני של פארקינג קיט כולל מנהלים בתחום האוטומציה, פיתוח תוכנה, הנדסה אזרחית, מכניקה, רובוטיקה ועוד. כל תהליך הייצור של חניונים אוטומטיים אלו מתבצע בישראל.

“המערכת שפותחה על ידי חברת פארקינג קיט מציגה גישה חדשנית לפתרון יעיל של מצוקת החנייה ההולכת ומחמירה בערי העולם. השילוב של אלגוריתמיקה מתקדמת עם ייצור בסיסי בתחום המתכת מהווה דוגמה מצויינת להתפתחות טכנולוגית של חברות תעשייה מסורתית לכיוונים אותם לשכת המדען הראשי מעוניינת לעודד”, אומר אבנר שדמי, ראש תחום התעשייה המסורתית במדען הראשי.

מייסד ומנכ”ל החברה הוא איליה חרקובר, מתמטיקאי ופיזיקאי, שהמציא את שני הפטנטים הרשומים של החברה: פטנט החניונים האוטומטיים המודולריים והפטנט של המנגנון המהיר למסירת רכבים. 

בניגוד למערכות חנייה אוטומטיות אחרות הקיימות בשוק – כאן במקום רובוט מרכזי פועלת מערכת שיודעת לעקוף מכשולים ועושה שימוש בתאים אקטיביים. בזכות פעולה מקבילה של כל תאי החניון האוטומטי ופטנט המהירות המיוחד של החברה, המערכת מספקת את מהירות מסירת הרכבים הגבוהה ביותר בשוק. המערכת לחניונים אוטומטיים של החברה מתאימה לכל גודל חניון, החל ממספר מקומות חנייה בודדים ועד אלפי מקומות.

פארקינג קיט מתבסס מבחינה טכנית על 4 מודולים:

1: תא המשנע את המגש עליו חונה הרכב קדימה ואחורה או שמאלה וימינה.

2: מסוע-צד – אותו תא שבנוסף משנע את המגש עם הרכב שמאלה וימינה או קדימה ואחורה.

3: מתקן הרמה המשנע את המגש עם הרכב בין הקומות, לגובה או לעומק.

4: מנגנון סיבוב תא המסובב את המגש עם הרכב ב-180 מעלות או בכל זווית אחרת ומאפשר יציאת רכבים עם הפנים קדימה ושבירת זווית בתוך החניון. המכאניקה הייחודית והפשוטה המיוצרת כולה בישראל מבטיחה עלויות נמוכות ואמינות גבוהה.  

החנייה מתבצעת בפשטות רבה: במקום לרדת ולהסתובב ברמפות ולתמרן בכניסה וביציאה מהחנייה, כאן נכנסים בקלות ומקבלים את הרכב במהירות בתום זמן החנייה כשהוא פונה לכיוון היציאה.

תהליך החנייה מתבצע בנוחות ובמהירות: הנהג מצמיד כרטיס לצג האלקטרוני הנמצא מחוץ לחנייה ומייד נפתח תא חנייה (שנראה כמו חניון של וילה) שהנהג נכנס אליו תוך הסתייעות במסך טלוויזיה המכוון אותו עד לנקודת העצירה.

לאחר שהנהג מחנה את הרכב הוא יוצא מתא החנייה אל לובי הבניין ודלת תא החנייה נסגרת. כדי שהמערכת תמשיך את תהליך החנייה, הנהג מתבקש לאשר במערכת אלקטרונית המותקנת בלובי שלא נשכחו אנשים או חפצים ברכב. לאחר האישור – המערכת מחנה אוטומטית את הרכב.

בעת הוצאת הרכב מגיעים שוב ללובי, מצמידים את הכרטיס למערכת האלקטרונית והמערכת מביאה את הרכב המבוקש אל תא החנייה כשפניו לכיוון הנסיעה תוך פרק זמן מינימלי. המיקום של הרכב בחלל החנייה אינו קבוע והוא נקבע  על ידי המערכת כך שזמן הוצאתו יהיה מזערי.

פותרת את כל הבעיות

“השוני בין פארקינג קיט לבין מה שהיה קיים בעולם עד כה נעוץ במהות של ביצוע החניה, וזאת גם הסיבה שקיבלנו תמיכה מהמדען הראשי”, אומר יגאל וורונל, סמנכ”ל הפיתוח העסקי של החברה. “כולם יודעים לעשות חניה אוטומטית, אבל כל שיטות החניה האוטומטיות האחרות כרוכות בבעיות”. בעיות אלו הן הסיבה לכך שיש מעט חניונים אוטומטיים בעולם יחסית למספר החניונים הקיימים. פארקינג קיט נותנת מענה לבעיות אלו:

  1. המערכות הקיימות אינן גמישות ולא יודעות להסתדר בשטח לא סטנדרטי – התפעול שלהן דורש קובייה ריקה ורוב השטחים הקיימים אינם מאפשרים זאת. פארקינג קיט יכול לעומת זאת לספק פתרון גם בבניינים עגולים או משולשים, במרתפים עם ממ”דים, פירים, עמודים, זוויות שונות ומשונות ועוד. בעוד שניצול הנפח של המערכות הקיימות אינו חסכוני, פארקינג קיט הוא מעין לגו שבעזרתו אפשר ליצור אינסוף תצורות של חניונים אוטומטיים המתאימים את עצמם לשטח הקיים. המערכת עוקפת ממ”דים, פירים ומכשולים אחרים ומנצלת את הנפח שביניהם באופן המירבי. כמות המקומות בנפח נתון גבוהה בהרבה – לפעמים פי שלושה ואפילו פי ארבעה.
  2. כל המערכות הקיימות האחרות מבוססות על רובוט מרכזי אחד שיורד ומחנה את הרכב הצידה – הרובוט מבצע עבודה טורית הגוזלת זמן יקר ויוצרת עיכובים בהוצאת המכוניות מהחניון. בבניין קטן עם מעט מקומות חנייה בעיה זו פחות חמורה, אך כאשר מדובר בחניון עם מאות מקומות חנייה – מדובר בבעיה מהותית ועקרונית – אנשים לא יכולים לעמוד בתורים אינסופיים בכניסה וביציאה מחנייה. בזכות פעולה מקבילה של כל תאי החניון האוטומטי ופטנט המהירות המיוחד של החברה המערכת של פארקינג קיט מספקת את מהירות מסירת הרכבים הגבוהה ביותר – זמן קבלת הרכבים הוא 20 שניות לרכב הראשון ודקה אחת בלבד לכל רכב החל מהשני שמגיע ברצף.
  3. העלות של מערכת פארקינג קיט נמוכה יותר מעלותן של מערכות  מתחרות. יתרון מחיר זה הופך משמעותי ככל שהחניון גדול יותר.

החברה החלה את פעילותה בשלהי שנת 2007 וממנה את הפיתוח ממקורותיה. “בשנת 2011 קיבלנו מענק תמיכה מהמדען הראשי שסייע לחברה להתמודד עם חלק נכבד מעלויות המו”פ, הוריד דרמטית את רמת הסיכון וגם שידר ללקוחות פוטנציאליים מסר חד משמעי לגבי היכולת הטכנולוגית של המערכת”, אומר וורונל. “הלקוחות הניחו שאם אנשי המדען והבודק הראשי שלהם מאמינים במערכת ומוכנים להשקיע בה, כנראה שמדובר בפיתוח הראוי להשקעה.”

וורונל מספר כי הלקוחות הנדל”ניסטים של החברה מייחסים מטבע הדברים חשיבות רבה לתמיכת המדען הראשי ולעובדה שהמערכת כולה “כחול-לבן” – זה מבטיח להם זמינות גבוהה של שירות ומענה לכל שאלה או בעיה. בהחלט אפשר לומר שתמיכת המדען הראשי אפשרה לפארקינג קיט להצליח.

לאחרונה השלימה החברה התקנה של חניון אוטומטי שאפשר להדגים בו את התהליך בבניין מגורים יוקרתי מחודש בשדרות רוטשילד, תל אביב. זה האבטיפוס הראשון שנמכר והפך למוצר מסחרי. במקביל היא מבצעת 8 חניונים אוטומטיים נוספים במרכז תל אביב, שיספקו סה”כ 170 מקומות חנייה ונמצאת בשלבים שונים של אישורים בכמה עשרות אתרים נוספים – כולם בישראל. נכון לעכשיו הספיקה החברה לנתח למעלה מ-300 פרוייקטים של חנייה בת”א ובגבעתיים.

“אנחנו חלק מהתעשייה המסורתית”, אומר וורונל, “כי אנחנו ברזל. ברזל חכם, אבל ברזל”. הפוטנציאל הגלום במערכת אדיר: בגרף של סטטיסטיקה בינלאומית, תל אביב, הפקוקה בעינינו, נחשבת למקום פנטסטי מבחינת מקומות חנייה. הרשימה הבינלאומית כוללת 65 מדינות עם בעיית חנייה קשות הרבה יותר מאשר אלו של תל אביב…