הדרך לרפואה מתקדמת יותר עוברת במשגב: תוכנית החממות הטכנולוגיות של המדען הראשי מוכיחה שכאשר המדען הראשי והסקטור הפרטי משתפים פעולה לטובת המין האנושי, קורים דברים מופלאים

במבנה ארכיטקטוני מרהיב במשגב נמצאת חממת טרנדליינס מדיקל (Trendlines Medical, שנקראה בעבר משגב ונצ’ר). החממה היא חלק מקבוצת טרנדליינס שחרתה על דגלה להשקיע בתחומים שמקדמים את המין האנושי – רפואה וחקלאות. חממת טרנדליינס מדיקל מתמקדת בתחום הרפואי, ולקבוצה יש חממה נוספת בגוש עציון, הממוקדת בטכנולוגיה בתחום החקלאי.

“אנחנו פועלים כחלק מתוכנית החממות הטכנולוגיות של המדען הראשי”, מספר מנהל החממה, ד”ר ערן פלדחי, “בשיתוף פעולה בין הסקטור הפרטי והציבורי. כלומר, מדובר בחממה פרטית שקיבלה רישיון הפעלה מהמדען. כמו חממות אחרות מתוכנית החממות של המדען הראשי, אנחנו רשאים לתת את מימון החממות לחברות הפורטפוליו שאנו מקימים בהשקעה משותפת של המדען ושלנו”.

“מדי שנה אנחנו מקימים ארבע עד חמש חברות חדשות מתוך כ-250 פרויקטים שמגיעים אלינו לבדיקה. לקבוצת טרנדליינס יש כיום כ-60 חברות פורטפוליו בשלבי בשלות שונים שחלק נכבד מהן בתחום המכשור רפואי. כאשר מקימים את החברה ביחד עם היזמים אנחנו מתחלקים איתם במניות החברה ועובדים איתם לאורך כל שלבי הקמת ובניית החברה. בשנה הראשונה המיקוד הוא בעיקר על פיתוח ובניית מודל היתכנות של המוצר ובשנה השנייה בעיקר על גיוס הון נוסף.

“תוכנית החממות הטכנולוגיות של המדען הראשי הינה אחת מתוכניות הדגל שלנו”, אומר אבי חסון, המדען הראשי”. “הצלחתה נודעת בכל העולם ואנו מקבלים פניות רבות ממגוון מדינות בבקשה למידע על המודל על מנת ליישם אותו בהצלחה דומה”.

“המשאב העיקרי שיש לנו כמדינה הוא יזמים עם רעיונות חדשניים הדורשים השקעות”, מסביר יוסי סמולר, ראש מנהלת תוכנית החממות הטכנולוגיות בלשכת המדען הראשי. “המדינה לא יכולה להרשות לעצמה להפסיד את ההזדמנויות, ולכן היא לוקחת על עצמה את הסיכון בצורה מחושבת. השאיפה של תוכנית החממות היא לתמוך בחברות כך שבתום תקופת החממה הן יצליחו לגייס כסף בכוחות עצמן, ומכאן יוכלו להמשיך בלי תמיכת המדינה”.

מתחילים מאפס

“תהליך ההשקעה דומה לכל תהליך השקעה פיננסית אחרת”, מספר ד”ר פלדחי, “אנחנו עושים את הסינון המשמעותי בין הפרויקטים המוצעים לנו. ברגע שיש לנו עניין להשקיע בחברה, ועדת השקעות פנימית של החממה צריכה לאשר את ההשקעה, ואם עוברים אותה מגישים בקשה למנהלת תוכנית החממות הטכנולוגיות. לשכת המדען הראשי ממנה בודק מקצועי מטעמה שעורך בדיקת נאותות נוספת, ולאחר מכן הפרויקט מוצג בפני ועדת החממות הטכנולוגיות בראשות המדען הראשי וזו מחליטה האם לאשר את התמיכה בפרויקט או לדחות אותו. לאחר אישור הוועדה, ניתן להפעיל את הפרויקט בחממה. כל החברות מקבלות מימון דומה. בתחומים של מכשור רפואי זה 2.5 מיליון ש”ח לשנתיים. מתוכם אנחנו משקיעים 15% והמדען הראשי משקיע 85%.

“הפרויקטים שלנו מבוססי חדשנות על ידי יצירת קניין רוחני והגנה פטנטית. כשהיזמים פונים אלינו אנחנו לוקחים את החומר ובודקים אותו בדיקה מקיפה שכוללת התייעצות עם מומחים ורופאים העוסקים בתחום הרלוונטי, סקר שוק מעמיק ובדיקה טכנולוגית. מדובר בפרויקטים צעירים אבל עם רמת בשלות מסוימת. לרוב יש הגשת פטנט ראשונית והתחלה של גיבוש צוות של יזמים – בדרך כלל רופאים, מהנדסים או אנשים עם ניסיון עסקי. ברוב המקרים, לאחר אישור ועדת החממות אנחנו ניגשים לרשם החברות ומקימים את החברה בפועל. 

“אנחנו שותפים בתפעול של כל חברת פורטפוליו בצורה מעמיקה. היתרון המרכזי שלנו הוא במימון, בחניכה עסקית וטכנולוגית, בהבנת הפיתוח העסקי הדרוש לחברה וכן בקשרים עם משקיעים ובגיוסי הון. אנחנו מאוד דומיננטיים בעבודה עם החברות בתחומים הקשורים בשיווק, פיתוח עסקי וקשרי משקיעים, והיו לנו הצלחות מרשימות בתחומים אלה בשנים האחרונות. הקשרים בשוק האמריקאי ובשוק הישראלי מתבטאים בכך שחברות הפורטפוליו שלנו חתמו עסקאות מימון ושיתוף פעולה רבות בשנים האחרונות.

“חלק גדול מהעובדים שלנו בטרנדליינס עובדים בפיתוח עסקי. כל חברה מקבלת יועץ עסקי שמהיום הראשון עובד עם אנשיה על מחקרי השוק והבנת השוק ועל החומר השיווקי בהמשך. כדי לעורר מודעות ולקדם את החברה, אנחנו יוזמים פניות לקרנות הון סיכון וחברות בתחום, מקיימים אירועים למשקיעים בישראל ובארצות הברית, ומוציאים הודעות לעיתונות. אנו מפרסמים את החברות גם בעיתונות הישראלית כדי למשוך יזמים חדשים וגם בעיתונים מקצועיים בחו”ל על מנת למשוך חברות גדולות שרוצות שיתופי פעולה”.

עם הצלחה לא מתווכחים

“היו לנו שלושה אקזיטים של חברות שמכרנו לחברות בינלאומיות, מספר פלדחי: “Poly Touch Medical פיתחה מכשיר המסייע בניתוחי הרנייה ונרכשה על ידי חברת Covidien; Flowsense יצרה מכשיר חכם לניטור תפוקת שתן ונמכרה לחברת Baxter, ו-Innolap הוא מכשיר לפרסקופי שנרכש על ידי חברת Teleflex.

“בחממה צמחו חברות נוספות שמוכרות את מוצריהן, בעיקר לשווקים הבינלאומיים. למשל, חברת ETView שפיתחה מכשיר לצינור הנשמה מלאכותי עם מצלמה המסייעת לרופא בניתוחים מורכבים של הפרעת ריאה. החברה מונפקת בבורסה הישראלית והמכירות שלה עולות בהתמדה. חברה נוספת שמשווקת מכשירים לפרסקופיים הינה Virtual Ports. חברת Flexicath משווקת קטטר מהפכני לטיפולים תוך ורידיים.

“שתי חברות שלנו זכו בתואר ‘חברת החממה המצטיינת’ שנתיים ברציפות. ב-2012 זכתה חברת Stimatix Gl שמייצרת פתרון משפר איכות חיים לחולים הסובלים מסטומה שמאפשר להם להתהלך מרבית שעות היום ללא שקית הפרשות. המוצר עבר ניסוי קליני עם תוצאות יפות מאוד ונמצא עכשיו בתהליך של מסחור הטכנולוגיה. שנה לאחר מכן זכתה חברת Apifix, שהמציאה מוצר ייחודי לחולים בעקמת. גם היא קיבלה אישורים רגולטוריים והחלה את המכירות שלה לא מזמן.

“אנו רואים שליחות ביכולת לשלנו לסייע לחברות האלו להצליח. בסופו של דבר בקבוצת טרנדליינס 30 עובדים, ובחברות הפורטפוליו שלנו עובדים כ-300 אנשים. נתון זה מראה שאנחנו בפירוש נותנים מענה לאחת המטרות המשמעותיות של המדען הראשי – להקים חברות הזנק ולייצר פעילות כלכלית ותעסוקה. זו עדות להצלחה גדולה מאוד גם של החממה וגם של תוכנית החממות הטכנולוגיות של לשכת המדען הראשי.  

“הרבה מאוד מהמוצרים שמייצרות החברות נראים לכאורה פשוטים אולם בפועל מבוססים על הרבה חשיבה מחוץ לקופסה, ידע, היכרות טובה עם התחום וטכנולוגיה חדשנית. ההצלחה של החברות האלו היא בפרטים הקטנים ובביצוע. הדרך מרעיון מוצלח להצלחה ארוכה, מורכבת ומייגעת וכל חברה מתמודדת עם קשיים רבים לאורכה. בסופו של דבר זאת עבודה מאוד קשה ולא עסק שקל להצליח בו.

“מעבר להצלחה הכלכלית חלק נכבד מהחזון שלנו הוא לראות שהמוצרים עובדים בבתי החולים עם חולים אמיתיים ועוזרים לאנשים בחיים שלהם או לרופאים בעבודה שלהם. זאת המהות הבסיסית של מה שאנחנו עושים וזה מרגש מאוד כשזה קורה”.

צבי פאר / Gordian Surgical

“אני יזם כבר הרבה שנים. התחלתי בהיי-טק ולפני כעשרים שנה עברתי למדעי החיים. היו לי כבר ארבעה אקזיטים. לחברה שהקמתי בחממה קוראים גורדיאן סרג’יקל והיא עוסקת בתחום הניתוחים הלפרסקופיים (ניתוחים שמבוצעים דרך מספר חורים קטנים בדופן הבטן במקום חתך גדול). החברה פיתחה טרוקר (צינור דרכו מוכנסים כלי ניתוח לפקוסקופיים) חדשני המאפשר סגירה קלה של החתך הניתוחי בדופן הבטן.

“יש היום קונצנזוס בין רופאים שהכל טוב בניתוחים לפרסקופיים – הם חוסכים זמן בהחלמה, טובים לחולים, טובים לרופאים וכו’. הבעיה היחידה היא שאת החורים שדרכם נכנסים עם המכשיר קשה לסגור. ישנן הרבה אפשרויות לאיך לטפל בסגירה זו – ניתן לתפור ידנית, אבל בגלל שהחורים קטנים זה קשה. ישנם גם מכשירים ייעודיים אולם הם יקרים ולא נוחים לתפעול. הרעיון שלנו הוא להשתמש בכלי שממילא משתמשים בו לחיתוך הבטן ולהכנסת המכשיר הלפרסקופי כדי להכניס גם את ה-closure device – ולאפשר לרופא לסגור את החתך בצורה קלה בעת הוצאת המכשיר. אין מכשיר כזה עדיין. כל רופא שדיברתי והתייעצתי אתו – ואני מדבר על מנהלי מחלקות ומיטב הרופאים בעולם – רצה להיות יועץ או להשקיע בחברה. החברה קיימת מעט למעלה משנה. אנחנו לקראת סיום הפיתוח ועשינו כבר מספר ניסויים בחיות. התוכנית שלנו היא לקבל תוך שנה אישורי שיווק בארה”ב ובאירופה, ולבצע ניסוי קליני מייד לאחר מכן כדי להתחיל במכירת המוצר.

“יש לנו גישה מיוחדת לביצוע העבודה בחברה – לקחת את האנשים הכי טובים כקבלנים ודרך זה לקבל שירותי פיתוח ורגולציה מהטובים שיש. נולדתי יזם אבל למדתי תעשייה וניהול. הסכמתי להיות מהנדס, אבל לפחות מהנדס שמדבר עם אנשים”.

אורי ארנין / Apifix

“אני המנכ”ל, היזם, איש המפתח וההוגה של אפיפיקס, חברה שקמה לפני 3 שנים ונכנסה לחממת טרנדליינס מדיקל בתחום של שתל לעמוד שדרה לתיקון עקמת נעורים. תוך פחות משנתיים מרגע שיצאנו לדרך קיבלנו אישור שיווק באירופה וגם גייסנו כסף להמשך הפעילות. זה זמן מאוד קצר בשביל חברה מהסוג הזה.

“המציאות שקיימת היום בתחום של סטרט-אפים למכשור רפואי היא בלתי אפשרית והחברות נדרשות לעשות הוקוס פוקוס שאינו קשור למציאות בכל מה שקשור לזמנים ולכספים. לכן יש חשיבות אדירה לתמיכה של החממה ושל המדען הראשי. חברה שעומדת בפני עצמה – אפילו אם יש בה אנשים מאוד מנוסים ומוכשרים ועם מוצר נהדר – לא מסוגלת לעשות את זה.

“יש הבדל מאוד גדול בין החממות מבחינת מה שהחברה מקבלת. כאן חברה מקבלת את כל מה שהיא צריכה ויותר מזה מבחינת לוגיסטיקה ושירותים פיננסיים. החממה נותנת מענה לדברים שקשה לאדם פרטי להתמודד איתם ומעבר לכל: ההבדל הגדול הוא היכולת להביא את הכסף הנוסף. הכסף הנוסף שנכנס אלינו התחיל מסכום מאוד קטן של 200 אלף דולר, אבל 200 אלף דולר באמצע תקופת החממה זה מה שאפשר לנו לקבל אישור CE, שאיפשר לנו לגייס את הכסף ולהתקדם. לדעתי היום חממה נמדדת ביכולת שלה לעזור לחברות בתום תקופת החממה לעבור את תקופת ‘עמק המוות’ עד שמגיעים לאיזשהו הישג כדי שניתן יהיה לגייס הון להמשך הדרך.

“כעת אנחנו בשלב המכירות בכל העולם. עד היום עשינו 22 ניתוחים, וכל המנותחים עשו עסקה מאוד טובה – לכולם העקמת התיישרה יישור משמעותי ביותר. במקום לעשות קיבוע של כל עמוד השדרה בגיל 14-13, שזה ניתוח נוראי עם השפעה לכל החיים, החולים שלנו עוברים ניתוח הרבה יותר קטן שלא מגביל אותם, כך שמעבר לכל הישג מדובר קודם כל בהרגשה נהדרת שהמוצר שלנו יכול לשנות ולשפר חיים”.