מה משותף למתקן הליכה רובוטי, משקה תמרים וטכנולוגיה לעריכת שידור חי ש-YouTube מגלה בה עניין? תנופה – תוכנית התמיכה של המדען הראשי, שמאפשרת לרעיונות טובים להפוך למציאות

לפני חודשים אחדים התפרסמה בעיתונים ידיעה על כך ש-YouTube שוקלת לרכוש טכנולוגיה של חברת הסטארט-אפ הישראלית קונסטה (Connesta). הטכנולוגיה החדשנית נוצרה על ידי קונסטה בתמיכה של תוכנית תנופה והיא מאפשרת עריכה וניהול של שידור חי המגיע מכמה מקורות – למשל, צילומים חדשותיים המגיעים ממצלמות, רשתות חברתיות וסמארטפונים וזורמים למקום אחד. הטכנולוגיה החדשנית שפיתחה קונסטה זולה ונגישה יותר מניידות שידור והיא חוסכת את הצורך בציוד יקר.

“תוכניות המדען הראשי מסייעות ליזמים לאורך כל מחזור חיי המוצר. תוכנית תנופה נוגעת בתחילת הדרך – ומסייעת לבעלי רעיונות לתרגם אותם למציאות”, אומר אבי חסון, המדען הראשי.

“בכל פעם שאני קורא בעיתונות הכלכלית על הצלחה של עוד מיזם טכנולוגי שקיבל מתנופה את התמיכה הראשונית בתחילת דרכו, זה עושה לי את היום”, אומר יעקב פישר, מנהל התוכנית בלשכת המדע”ר, “טוב לדעת שעזרנו לעוד יזם להגשים חלום ותרמנו בכך לבניית אומת הסטארט-אפ שלנו”.

משיגים תנופה

תנופה היא תוכנית תמיכה של המדען הראשי, הפונה ליזם פרטי שיש לו רעיון והוא רוצה למסחר אותו ולא רק כדי לרשום פטנט וכו’, אלא כדי להגיע ליישום מסחרי בקנה מידה משמעותי. תנופה מציעה מענקים של עד 200,000 ש”ח המהווים עד כ-85 אחוז מההוצאות לפיתוח המוצר. המענק ניתן בצורה פשוטה של החזר הוצאות בפועל, מה שמאפשר להפעיל את התוכנית בצורה ידידותית למיזם המתחיל, שאין לו עדיין בסיס פיננסי איתן.

התוכנית מיועדת לעזור למיזם ב-3 דברים עיקריים הנחוצים בתחילת הדרך:

  1. הגנה על קניין רוחני.
  2. בניית אבטיפוס ובדיקת ישימות טכנולוגית.
  3. פיתוח עסקי ראשוני (חקר שוק, הכנת תוכנית עסקית, השתתפות בתערוכות וכו’).

כדי שרעיון יזמי יקבל מענק של תנופה עליו להתבסס על טכנולוגיה חדשנית או על שדרוג טכנולוגי שניתן לרשום עליו פטנט. חשוב גם שתהיה למוצר שעומד מאחורי הרעיון ישימוּת ופוטנציאל מסחרי.

איך מתחילים?

טופס הבקשה הוא מעין תקציר של תוכנית עסקית. התהליך מתחיל בדרך כלל בשיחת טלפון אל אנשי תנופה (כ-5,000 שיחות מסוג זה מתקבלות בשנה) לבירור ראשוני אם יש כאן רעיון שמתאים לתמיכה של תנופה. אחרי שלב זה שולחים במייל את טופס הבקשה לבדיקה ראשונית. כ-400 בקשות מוגשות מדי שנה (חלק ניכר מהפונים הראשוניים בטלפון מחליטים לא להתקדם לשלב הבא מסיבות שונות, בעיקר בשל של חוסר התאמה לתוכנית).

לאחר שאנשי צוות תנופה עוברים על הבקשה ומוודאים שהיא מתאימה עקרונית למסגרת התוכנית, הם יוצרים קשר עם היזם ומנחים אותו כצד להשלים את המידע הדרוש לקליטת הבקשה. לאחר השלמת כל המידע הדרוש, מועברת הבקשה לבדיקת הבודק המקצועי של לשכת המדע”ר.

הבודק נפגש עם היזמים ומכין חוות דעת מקצועית על המיזם עבור ועדת תנופה. ועדת תנופה מתכנסת אחת לחודש בממוצע ומחליטה על אישור הבקשות.

היתרונות של תנופה

הסיכון הכלכלי הכרוך בשלבים הראשונים של מיזם חדש מקשה על גיוס מימון ראשוני. תוכנית תנופה, המעודדת חדשנות, יזמות וצמיחה בתעשייה ובמשק הישראלי, מציעה ליזמים את התמיכה הכלכלית הנדרשת בדיוק בשלבים אלה – בתנאים נוחים ביותר ובלי לקבל דבר בתמורה. אם היזם לא הצליח – לא יהיה עליו להשיב את המענק. הצליח והשאיר את הזכויות בארץ – ישיב רק את המענק שניצל בפועל. הצליח ומכר את הזכויות לחו”ל – יחזיר עד 600 אחוז מהמענק, תלוי בערך העסקה (זה אולי נשמע הרבה אבל ההחזר המירבי הוא 1.2 מיליון ש”ח לכל היותר, וזה כסף קטן כאשר מדובר באקזיט גדול). “איך שלא מסתכלים על זה, בשביל היזמים, מענק תנופה הוא כסף הכי טוב בעיר”, מציין פישר בחיוך.

תוכנית תנופה מציעה ליזמים כמה יתרונות בולטים שאינם קיימים במסגרות תמיכה אחרות, וביניהם: היזם אינו מחויב לעזוב את מקום עבודתו כתנאי לקבלת התמיכה (תמיכה במיזמי garage), אין צורך לוותר על חלק מהזכויות במיזם תמורת המענק ואפשר להגיש בקשה כאדם פרטי ולחסוך את עלות הקמת חברה עד לאחר אישור הבקשה.

ההצלחות של תנופה

יוזמות רבות נוספות החלו את דרכן בעזרת תמיכה של תנופה, וביניהן יוזמות המוכיחות שאפשר להצליח גם עם מוצרים חדשניים שאינם מבוססי היי-טק. אחת מאלה היא Espressodate – מוצר בעל ערכים תזונתיים גבוהים, ללא קפאין ועם טעם קפה משובח המיוצר מגלעיני תמרים. תמיכה של תוכנית תנופה אפשרה ליזמים לבצע רישום של קניין רוחני, להקים מעבדה פרטית ולהתקדם במחקר לביסוס התועלות הבריאותיות של המוצר. עם הלקוחות נמנים בתי קפה נבחרים וחנויות אורגניות בארץ ובחו”ל.

עוד דוגמה היא מתקן ייחודי בשם ביופיד הקוטל בעזרת חומרי הדברה ידידותיים לסביבה את הזבובים המזיקים לפירות, ללא מגע עם הפרי. הביופיד נמכר בהצלחה רבה בישראל ובחו”ל ויש לו תרומה משמעותית לחקלאות ולבריאות. 

היוזמה המפורסמת ביותר שמאחוריה עומדת תנופה היא ככל הנראה Rewalk – מכשיר תומך ממונע רובוטית, המאפשר למשותקים בגפיים התחתונות לקום וללכת. את המכשיר פיתחה חברה בשם Argo, שעליה אמר בגאווה בנימין נתניהו, ראש הממשלה, באחד מנאומיו שהיא “מעמידה אנשים על הרגליים”.

ויש גם יוזמות שקיבלו ממש לאחרונה את התמיכה של תנופה ויצאו כעת לדרכן – עם יוזמות אלו נמנות Birdsvision – תוכנית המונעת על ידי אנרגיה סולארית ומיועדת להתמודדות עם נזקי ציפורים, שמאחוריה עומדים יזמים בעלי ידע רב בשליטה על נזקי ציפורים ובעיצוב מערכות אלקטרוניות.

דוגמה נהדרת נוספת להצלחות שתנופה הייתה שותפה להן היא חברת רד בנד, שהחלה את דרכה לפני עשר שנים ופיתחה בתמיכת תנופה את המוצר המוביל בעולם בעדכון וניהול תוכנה לטלפונים ולמכשירים ניידים. רד בנד מציעה כיום שלושה סוגי פתרונות לשוק המכשירים הסלולריים, ולשוק המכוניות שיש בהן מחשב מרכזי. עם לקוחותיה נמנות החברות הידועות והמובילות ביותר בתחום הסלולר.

“זו חברה מאוד רצינית שמוכרת במיליונים”, מספר פישר, “אבל כשדיברו עם היזם, שרון פלד, בשיא ההצלחה הוא אמר שאם לא היה מקבל סיוע ראשוני מתנופה, הוא בכלל לא היה מתחיל עם זה”. גם יורם זלינגר, מנכ”ל רד בנד, לא שוכח את ההתחלה: “זו הייתה תקופה שהיה קשה מאוד לגייס בה כסף, וסיוע המדען הראשי עזר לנו להקים ולקיים את החברה”.