?

לא פחות מ-225 אלף ש”ח מחכים לסטודנטים שיצליחו להפגין מצוינות, יזמות וחדשנות ולהוכיח היתכנות במסגרת תחרות חדשה שיזם המדען הראשי. קבלו את האקדמיטק

אבי חסון, המדען הראשי, השיק בחודש ינואר 2014 את “אקדמיטק” – תחרות לתמיכה בחדשנות בקרב סטודנטים. במסגרת התחרות, המתקיימת זו השנה הראשונה, יתחרו קבוצות סטודנטים מכלל המוסדות האקדמיים המוכרים בישראל על פיתוח רעיון למוצר תעשייתי טכנולוגי ייחודי, מקורי ויצירתי מכל תחום שהוא, המשתמש בדרך חדשנית בטכנולוגיה חדשה או קיימת.

מטרת התחרות

המדען הראשי מייחס חשיבות רבה לטיפוח ההון האנושי בישראל ורואה בו יסוד חיוני לקיום כלכלה תחרותית ולצמיחה. לשכת המדען הראשי מפעילה כלים שונים שמטרתם קידום החדשנות והמו”פ בישראל. התחרות נועדה לעודד את היזמות והמצוינות בקרב הסטודנטים על מנת להשפיע על המציאות הכלכלית-חברתית במדינה. הסטודנטים ייחשפו לתחום היזמות תוך מעורבות, משוב, הכוונה והנחיה בתהליך המתרחש משלב החשיבה על רעיון ועד מימושו כמוצר הניתן לשיווק. במקביל תתרום התוכנית לחשיפה של הסטודנטים האיכותיים למגוון הפעולות של המדען הראשי ותתרום למיצובו של המדען הראשי כיזם של תוכניות חדשניות. 

חסון: “חדשנות הינה המשאב במרכזי שיש למדינת ישראל ומטרתנו היא להפוך אותה להיות ערך תרבותי אמיתי החל מגיל צעיר בקרב כל אוכלוסייה. ההשקעה בתרבות של יזמות וחדשנות טכנולוגית היא קריטית להמשך הצלחתנו וביסוס המוניטין שלנו בעולם. סטודנטים נמצאים בצומת דרכים המשלב בין חשיבה יצירתית, תעוזה וידע. כידוע, כמה מהחברות הכי חדשניות בעולם צמחו על ידי צעירים עוד בשלב האקדמיה – אנחנו רוצים שזה יקרה גם כאן”.

קהל היעד

התחרות פתוחה לכל הסטודנטים מהמוסדות המוכרים על ידי המל”ג ומכל תחומי הלימוד. אוניברסיטאות הן “בית גידול” פורה ליזמות, העלאת רעיונות וקידום רעיונות פורצי דרך. תקופת הלימודים היא מהתקופות הפוריות ביותר בחייו של יזם עתידי, בה הוא נחשף למגוון רחב של תחומים, קורסים, מרצים, שיטות ושותפים פוטנציאליים. תקופה זו, שעבור רוב הסטודנטים מהווה שלב של טרום קריירה ומשפחה, מאפשרת להם להקדיש את מירב מרצם ללימודים ולחשיבה יצירתית. בנוסף, האוניברסיטה מעצם טיבה משמשת כר פורה להתפתחות מיזמים חדשניים כאשר היא מפגישה סטודנטים יצירתיים, מרצים מנוסים ותשתית מחקרית לבדיקת רעיונות וקידומם. התנאים הללו מתכנסים לכדי יצירת סביבה תומכת ומזמינה לפיתוח מיזמים חדשניים.

ניהול התחרות

התחרות מנוהלת ע”י מנהלת תנופה של המדען הראשי. תוכנית תנופה מיועדת לממציאים, יזמים וחברות הזנק בראשית דרכן, המעוניינים להביא רעיון טכנולוגי חדש לידי מימוש עסקי. מטרת הסיוע היא לקדם את המיזם הטכנולוגי לשלב בו יוכל לגייס מימון משמעותי להמשך פיתוח ומסחור. הסיוע של תנופה ניתן לצורך הוכחת היתכנות טכנולוגית וישימות עסקית של הרעיון ולהגנה על הקניין הרוחני של היזמים. היזמים יכולים לנצל את המענק לבניית אבטיפוס, לביצוע סקר שוק והכנת תוכנית עסקית למיזם, להגשת בקשה לפטנט או לפיתוח עסקי ראשוני.

מהלך התחרות

בשלב הראשון (עד 1.3.2014) הגישו המתמודדים תקציר המפרט את הרעיון למוצר, תיאור הצורך עליו הוא עונה, תיאור השוק ועוד. הסטודנטים לא יידרשו לייצר בפועל את המוצר, אך פיתוחו צריך להיות ישים בקלות יחסית ועל היזמים להציג proof of concept למוצר תעשייתי.

הרעיונות השונים ייבחנו על פי קריטריונים מוגדרים:

  1. המוצר והטכנולוגיה: חדשנות/ייחודיות, יתרונות לעומת מוצרים קיימים, יכולת להגן על ה-IP.
  2. ההזדמנות העסקית: גודל וקצב צמיחת השוק, מחסומי כניסה, המודל העסקי.
  3. תרומת המענק לקידום המיזם: מידת סיוע המענק לקידום המיזם לשלב בו יוכל לגייס מימון משמעותי להמשך פיתוח ומסחור.

בנוסף תיבחן מידת תרומתם הפוטנציאלית של המוצרים לציבור ולחברה (ניקוד נוסף יינתן למי שהפרויקט שלו מהווה פוטנציאל לתרומה חברתית או סביבתית).

ועדת שיפוט מיוחדת תבחר מתוך כלל ההצעות שעברו את השלב הראשון את ההצעות שיעברו לשלב השיפוט השני (כ-20% מכלל ההצעות), בו יצטרכו היזמים להגיש שאלון מקיף יותר, שיכלול גם מידע על השוק הרלוונטי, מוצרים מתחרים ועוד. בתום שלב זה ייבחרו  10 מיזמים אשר ימשיכו לשלב הגמר (אשר יכלול פגישה עם הבודק המקצועי מטעם לשכת המדע”ר) ומתוכם ייבחרו שלוש הקבוצות הזוכות.

ומה הפרס?

לזוכים יוענקו מענקים בגבהים שונים לפיתוח המיזמים: 100,000 ש”ח למקום הראשון, 75,000 ש”ח למקום השני ו-50,000 ש”ח למקום השלישי. ההכרזה על הזוכים תיעשה בוועידתIsrael Innovation Conference 2014, שתתקיים בחודש מאי בגני התערוכה תל אביב, שם גם יוענקו לנבחרים תעודות הזכייה, במעמד המדען הראשי ושר הכלכלה.

בניגוד למענק תנופה רגיל, מענק זה יהיה פטור מתשלום תמלוגים ובשיעור של 100% מההוצאות בפועל לפיתוח ומסחור המיזם. המענק יינתן בתוך תקופה של 12 חודשים ממועד הזכייה, בכפוף להוכחת הוצאות בפועל. 

התחרות פורסמה בכלי התקשורת השונים, באוניברסיטאות ובפייסבוק. במקביל התקיימו כנסי הסברה לסטודנטים בהשתתפות המדען הראשי. מאות סטודנטים המאוגדים תחת למעלה מ-150 קבוצות הגישו הצעות למיזמים חדשניים של יזמות טכנולוגית. פרטים נוספים על התחרות ניתן למצוא באתר התחרות.

יעקב פישר, מנהל התוכנית, מספר: “ההצעות הגיעו ממגוון רחב של אוניברסיטאות ומכללות בכל חלקי הארץ, לרבות מאיזורי הפריפריה. ההצעות עוסקות במגוון רחב מאוד של נושאים – אפליקציות לסלולר, ציוד רפואי, פתרונות לבעיות בחיי היומיום, עזרה לאוכלוסיות חלשות ועוד. אנו נפעל להפוך את התחרות לכלי מרכזי בחינוך ליזמות באקדמיה הישראלית”.