פינטק (Fintech), העוסק בשילוב של טכנולוגיה ופיננסים, הוא אחד התחומים הצומחים ביותר בעולם ההיי-טק הגלובלי ובישראל בפרט. בעשור האחרון קמו בעולם אלפי חברות המפתחות מוצרים חדשים ואלטרנטיבות לשירותים הבנקאיים והפיננסיים המסורתיים

רשות החדשנות זיהתה את הפוטנציאל של שוק הפינטק כבר ב-2011, והשיקה את תוכנית “מרכזי מו”פ פיננסיים”, שמטרתה הייתה לעודד גופים פיננסיים בינלאומיים מובילים להקים בארץ מרכזי מו”פ בתחום הפינטק (אשר נכון לנקודת הזמן ההיא לא היה מפותח מספיק בארץ), ולהפוך את ישראל למרכז פינטק עולמי. במסגרת התוכנית שני בנקים גלובליים מובילים, סיטיבנק ובנק ברקליס, הקימו בארץ מרכזי מו”פ בתמיכה של רשות החדשנות. התוכנית תרמה להתפתחותו של השוק, ובשנות פעילותה היקף ההשקעה העולמית והמקומית בפינטק הישראלי הגיע ליותר מ-2 מיליארד דולר. 

 כיום ישראל כבר נחשבת כמרכז פינטק מתפתח, גם בהשוואה לעולם. קיימות בה מאות חברות הפועלות בתחומים כמו הלוואות, ניהול השקעות וחסכונות, תשלומים והעברות כספים, סליקה, שווקי הון, תעשיית הביטוח (Insurtech), גיוס המונים, בלןקצ’יין ומטבעות קריפטוגרפיים. האקו-סיסטם התרחב עם כניסתם של שחקנים גלובליים נוספים, ובימינו עשרות חברות גלובליות מחזיקות פעילות פיננסית-טכנולוגית בישראל.

בנוסף, בשנים האחרונות נכנסו בנקים בינלאומיים נוספים לישראל במטרה להקים בה מאיצים בתחום הפינטק, במקביל למעורבותם של הבנקים המקומיים באקסלרטורים קיימים ובהגברת החשיפה לעולם הפינטק. לכן הפינטק הוא אחד התחומים הבולטים אליהם זורם הון משמעותי, ומספר חברות ישראליות אף הונפקו בבורסות שונות בעולם (כולל בארצות הברית).

עם זאת, חברות המפתחות טכנולוגיות ייחודיות בתחומים מסוימים בשוק הפינטק עדיין מתקשות, באופן יחסי, לגייס הון. בתחומים אלה ניתן למצוא בין היתר חברות העוסקות במלחמה בפשיעה פיננסית (זיהוי הונאות, ניהול זהויות, מניעת הלבנת הון), בבלוקצ’יין (אוטומציה ואבטחה של חוזים חכמים), במטבעות קריפטוגרפיים (ארנקים מאובטחים, העברות מאובטחות ו/או ניתנות לביטול) ועוד. על כן, רשות החדשנות ממשיכה לתמוך בחומי הפינטק בהם יש כשל שוק או בתחומים המספקים יתרון ייחודי לישראל. במקביל הרשות מייצרת שיתופי פעולה עם הרשות לניירות ערך ומעודדת קיום פיילוטים במדינה, וזאת כדי שהחברה הישראלית כולה תוכל ליהנות מהטכנולוגיה שמפותחת בהיי-טק הישראלי.