קול קורא לביצוע פיילוטים של טכנולוגיות כלי טיס במרחב אווירי – בממד תחבורתי חדש

מועד אחרון להגשה 

10/08/2025 12:00

חטיבות

צמיחה

תמצית הקול קורא

         

 

במסגרת הקול הקורא מוזמנות חברות טכנולוגיה ישראליות שמעוניינות לבצע פיילוטים שמטרתם הטסה בטוחה ויעילה כלכלית של כלי טייס מאוישים או בלתי מאוישים, במרחב אווירי מנוהל (U-Space), לרבות מרחב אורבני וצפוף שמיועדת לפעול במימד תחבורתי חדש (AAM), זאת, במסגרת מסלול הטבה מספר 1 – קרן המו”פ.

 

פספסתם את וובינר ההשקה? הקלטנו אותו במיוחד עבורכם, לחצו לצפייה

 

 

תיאור הקול הקורא


מיזם הרחפנים הלאומי פועל כפלטפורמה להדגמת טכנולוגיות חדשניות בסביבת ניסויים המנוהלת על-ידי משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית. המיזם מבקש, בין היתר להרחיב את מנעד השירותים הניתנים באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים.

יעדיו האסטרטגיים של המיזם כוללים קידום התעופה האזרחית והמסחרית ותפיסות הפעלה חדשניות לקידום ויצירת רשתות שינוע אוויריות באמצעות כלי טיס מאוישים ובלתי מאוישים, אשר יקדמו את המצב התחברותי ויקדמו את הכלכלה. בנוסף, המיזם מבקש לפתח את התעשייה באמצעות קידום פתרונות טכנולוגיים חדשניים המבוססים על תקנים ושיטות בינ”ל, יצירת אקוסיסטם, חיזוק המובילות הטכנולוגית, הרחבת מגוון היישומים והמודלים העסקיים.

הקול הקורא מציב אתגר שבאמצעות המענים יתאפשר להדגים תהליכים שלמים, להרחיב את גבולות היכולות שכבר הודגמו ולקדם את הנגשת המימד התחבורתי החדש לאזרח.

 

קהל יעד

הקול הקורא מיועד לחברות טכנולוגיה שיבצעו פיילוטים אשר עניינם מתן מענה לאתגר שמפורט להלן. על מוצרים המוגשים במסגרת התוכניות במסלול זה להיות בשלבי פיתוח מתקדמים. 

 

גובה המענק

  • תמיכה כספית בשיעור של 50%-20% מהתקציב המאושר.
  • למענק תוענק תוספת בשיעור 10% לחברות שעיקר הפעילות שלהן תבוצע באזור פיתוח א’ (25% לחברות שעיקר הפעילות שלהן תבוצע באזורים אחרים, שדרות או יישובי עוטף עזה, כהגדרתם בנספח א’ למסלול ההטבה)
  • מענק בשיעור של 75% מהתקציב המאושר באם החברה עומדת בתנאים הבאים:
    • הבקשה מהווה הגשה ראשונה של החברה לתוכנית כלשהי במסגרת מסלול הטבה מס’ 1.
    • לפחות 33% מהון המניות של החברה (על בסיס דילול מלא) מוחזקים על ידי יזם מקבוצה עם תנאי מימון מועדפים (מיעוטים/חרדים/נשים), בהתאם לאמור בסעיפים 2.16 ו 2.26 למסלול הטבה מס’ 7 – קרן ההזנק.
    • החברה התאגדה 5 שנים או פחות לפני תאריך הגשת הבקשה והתקציב המבוקש לא עולה על 2.5 מיליון ₪.

 

תחומים מועדפים

הטסה בטוחה ויעילה כלכלית של כלי טייס מאוישים או בלתי מאוישים, במרחב אווירי מנוהל (U-Space), לרבות מרחב אורבני וצפוף, שמיועדת לפעול במימד תחבורתי חדש (AAM  / Advanced Air Mobility ניידות אווירית מתקדמת), באמצעות מוצרים המאפשרים או כוללים אחד או יותר מהבאים:

  • מתן שירות מסחרי ללקוח אזרחי מסוים.
  • יכולות חדשות בהיבטי טווח, משקל נשיאה, חסינות להפרעות GNSS ופתרונות הטסה חדשניים.
  • ניהול תעבורה אווירית לכלי טייס בלתי מאויש (USSP) או שירותי מידע שיתופי לכלי טייס בלתי מאויש (CIS).
  • הטסה של כלי טייס בלתי מאויש החוצה אזורי פיקוח שונים.
  • ממשקים אוטומטיים המאפשרים שיתוף מידע עם יחידות ניהול תעבורה אווירית (חיל האויר, רשות שדות תעופה ומגדלי פיקוח לרבות נתב״ג).
  • נחיתה או המראה במרחב הציבורי, כולל בהיבטים טכניים תכנוניים ורגולטורים.

כאשר אם המוצר עושה שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית (AI), הוא עושה זאת בהתאמה למסגרת החקיקה האירופאית -European Union Aviation Safety Agency – Artificial Intelligence Roadmap 2.0.לעניין אתגר זה, “מרחב אווירי מנוהל” (U-Space) משמעו היכולת לספק שירותי USSP או CIS כמפורט בחוק האיחוד האירופי – EU 2021/664 , וכן בהתאם לתקניASTM : F3411-22a  ו- F3548-21.

 

תנאי סף

  • המבקש הינו תאגיד תעשייתי שהגיש בקשה לתמיכה במחקר ופיתוח בשלב ניסוי מוצר במתקן הרצה (פיילוט) שעונה לאתגר שהוגדר לתקופת ביצוע שלא תעלה על 24 חודשים.
  • המחקר והפיתוח עבור התוכנית שעבורה מוגשת הבקשה, על כל רכיביה, יתבצע בישראל, על ידי תושבי ישראל, אלא אם כן שוכנעה ועדת המחקר, מנימוקים שיירשמו, כי לביצוע של התכנית חיוני כי חלק מהתכנית יבוצע שלא בישראל או שלא בידי תושבי ישראל.
  • ביצוע המחקר והפיתוח במסגרת תכנית מאושרת ייעשה בידי המבקש או בידי מי שהמבקש ציין בתכנית כי ביצוע המחקר והפיתוח, או חלק מהם, יימסר לביצועו, או בידי מבצע שאושר לפי סעיף 3.3(א)(7) למסלול ההטבה (שינוי תכנית).
  • המבקש התחייב כי יהיה הבעלים בידע שנובע ממחקר ופיתוח על פי התכנית המאושרת וכל זכות הנובעת ממנו לרבות זכויות קניין רוחני, מרגע היווצרם. בבקשה הכוללת בעלות משותפת בידע, כהגדרתה בסעיף ‏14.3 למסלול ההטבה, כל הבעלים בידע התחייבו כאמור.
  • התכנית שעבורה מוגשת הבקשה לא תתבצע על פי הזמנה של אחר שאינו המבקש, תמורת תשלום מלא או חלקי הניתן כנגד מתן זכויות בעלות, חלקית או מלאה, בידע או במוצר.
  • אין למגיש הבקשה, בקשה למימון תכנית זהה, במלואה או בחלקה, אשר נבחנת באיזה ממסלולי ההטבות של רשות החדשנות, לרבות מסלולי משנה.
  • לא התקבל, לשם ביצוע התיק שעבורו מוגשת הבקשה, סיוע מימוני מגורם ממשלתי או מרשות החדשנות, במישרין או בעקיפין, שלא לפי הוראות מסלול ההטבה. לא תינתן הטבה נוספת בגין תיק מאושר בגינו ניתנה בעבר הטבה לפי הוראות מסלול ההטבה.
  • המבקש אינו בעל חשבונות מוגבלים ואינו נמצא בתהליך כינוס נכסים, הקפאת הליכים, פירוק וכדומה.
  • המבקש ובעלי השליטה בו עומדים בדרישות תקנות לעידוד מחקר ופיתוח בתעשייה (התניית אישורים – שכר מינימום), התשע”א-2011.

קריטריונים להערכת בקשה

  • היבט טכנולוגי: רמת החדשנות הפונקציונאלית והחדשנות הטכנולוגית של המוצר, לרבות מידת המורכבות והעומק שלו, אתגריה הטכנולוגיים של התכנית והיתכנותה הטכנולוגים.
  • היבט עסקי: פוטנציאל הצמיחה העסקי-כלכלי של המבקש בעקבות הצלחת התוכנית לרבות הפוטנציאל העסקי, גודל ו/או קצב גידול השוק, היתרון התחרותי (לרבות חוזק הקניין הרוחני) ותיקוף השוק שבוצע.
  • היבט משקי: התשואה העודפת לכלכלה הישראלית, לרבות אתגרי חדירה גבוהים לשוק והפוטנציאל להתפתחות חברה שלמה בישראל.
  • היבט יכולות המבקש: יכולות המבקש להשלים את התכנית בהצלחה, לרבות יכולת ניהולית , יכולת טכנולוגית/הנדסית, יכולת עסקית/שיווקית והישגים עד כה.
  • מידת המענה של המוצר נושא התוכנית לאתגר שהוגדר.

שימו לב!

באחריות המבקש לוודא כי ביצוע הפיילוט המפורט בבקשתו יעמוד בכלל דרישות הרגולציה הרלוונטיות, לרבות דיני הטיס ואישורי רת”א, אם נדרשים.

היות והדרישה לביצוע התכנית בישראל (אלא אם וועדת המחקר שוכנעה אחרת) והיות כי משרד התחבורה הבהיר כי פעילות במסגרת מרחב אווירי מנוהל (U-Space) בישראל נדרשת להתבצע בארגז החול שהוגדר לנושא זה על ידי משרד התחבורה ובהתאם לכלליו, מוצע כי המבקש יכיר את הכללים וההוראות לפעילות בארגז החול שהוגדרו על ידי משרד התחבורה המפורטות במסמך “ארגז החול” אשר ניתן למצוא באתר רשות התעופה האזרחית (רת”א) –לחצו כאן

 


 

אופן הגשת הבקשה

ניתן להגיש בקשות עד לתאריך ‏10.8.2025 בשעה 12:00 בצהריים.

יש לקרוא את ההנחיות המופיעות במסלול ההטבה ובנהלי המסלול.
הגשת הבקשה נעשית באופן מקוון דרך האזור האישי:

  1. יש להירשם/להיכנס לאזור האישי.
  2. יש לבחור בבקשה להשקעה במו”פ ולבחור את מסלול פיילוטים בקרן המו”פ (מסלול הטבה מס’ 1).
  3. יש למלא את הטופס המקוון ולצרף אליו את המסמכים הבאים:
  • בקשה לתמיכה
  • בקשה לתמיכה
  • תקציב הבקשה – בגיליון הראשי יש לבחור את מסלול ‘קרן המו”פ’.
  • תעודת התאגדות של החברה מגישת הבקשה.
  • אם התכנית כוללות הדגמות עבור לקוח סופי, מוצע לצרף מסמך כוונות (LOI).
  • (טופס ריכוז משאבים (במידה ותקופת הביצוע המבוקשת חופפת לתקופת ביצוע של תיק אחר.
  • ניתן לצרף נספחים נוספים.
  1. לתאגיד בבעלות יזמות מיעוטים/חרדים/נשים המעוניין בתנאים מועדפים – ההצהרות מצוינות בדף המסלול המפרט על האפשרויות ליזמות בתנאים מועדפים (בהתאם למה שרשום במסלול הליך לבקשות המשך בקרן המו”פ.)
  2. את הטפסים והמסמכים יש לצרף להגשה באזור האישי (בחלק “הוספת הצרופות” המופיע בתחתית טופס הגשת הבקשה המקוון).
  3. תקופת הביצוע היא עד 24 חודשים.

יש לקרוא בעיון את הוראות מסלול ההטבה,  וכן את הנהלים הרלוונטיים, ולוודא עמידה בתנאי הסף המפורטים בנוסחם המלא במסלול ההטבה.
* יש למלא אחר ההנחיות המפורטות בהוראות מסלול ההטבה ומסלול המשנה, הנהלים הרלוונטיים והודעה זו.

חברות רשאיות להשיב לכל אחד מתתי הסעיפים באתגר המפורט לעיל. על מנת לאפשר בחינה מקצועית פרטנית לכל אחד מתתי הסעיפים, נדרש לפרטו במסגרת משימה נפרדת למרכיבי המו”פ ומשימה נפרדת למרכיבי ההדגמה.

*רשות החדשנות מקבלת אך ורק בקשות שלמות ותקינות, המוגשות בצרוף כלל הטפסים הנדרשים על פי תנאי מסלול ההטבה ונהליו.

חברה המעוניינת לקבל אישור שבקשתה נקלטה כהלכה – מתבקשת להקדים ככל הניתן את מועד ההגשה.
בקשה שתתקבל עם חוסרים מהותיים – לא תיקלט ולא תעלה לדיון בוועדת המחקר.

רוצים לדעת מה קורה אחרי שמגישים בקשה מקוונת? השלב הבא הינו בדיקה מעמיקה של בודק מקצועי שמגיע לביקור בחברה (נתון לשיקול דעתה של הרשות). מה הביקור כולל? לחצו כאן לקריאה על ביקור צוות בדיקה מקצועי לאחר הגשת בקשה. מוזמנים לצפות כאן בכל שלבי הטיפול בבקשה.

יצירת קשר

  • לשאלות כלליות ושאלות על אופן הגשה הבקשה באזור האישי, ניתן ליצור קשר עם מערך הלקוחות בדוא”ל: [email protected] או בטלפון 03-7157900 בימים א’-ה’ בשעות 8:30-16:30
  • לפניות בנוגע למסלול ניתן ליצור קשר עם חטיבת צמיחה : [email protected]
  • לפניה לשותפי המיזם: פניות עבור משרד התחבורה ניתן ליצור קשר עם אופיר אטינגר [email protected] רת”א מחלקת פיתוח וניסויים – עמי וייס [email protected]
  • *למען הסר ספק, מובהר כי במקרה של סתירה או אי התאמה בין נוסח קול קורא זה לבין הוראות מסלול ההטבה והנהלים, האמור בהוראות מסלול ההטבה ובנהלים יגבר.
  • *אין בפרסום זה משום התחייבות למתן אישור כלשהו למי מהפונים.