סוד מסחרי מוגדר בחוק כמידע עסקי, מכל סוג, שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי בנקל על ידי אחרים. סודיותו של מידע זה מקנה לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו, ובלבד שהוא נוקט אמצעים סבירים לשמור על סודיותו.

סודות מסחריים הם חלק חשוב ומשמעותי בקניין הרוחני של עסקים וחברות, ובמקרים רבים הם אלה המעניקים לחברה יתרון תחרותי. סוד מסחרי הוא מידע סודי בעל ערך מסחרי והוא יכול לכלול צורות שונות של מידע:


תהליכי ייצור

שיטות ייצור או הרכבה ייחודיות שהופכות את המוצרים שלכם ליעילים או חסכוניים יותר מאלה של המתחרים.


נוסחאות או מתכונים

שילוב מסוים של מרכיבים או הליך מסוים ליצירת מוצר, כמו תרכובת כימית, פריט מזון או ניחוח.


טכניקות שיווק

אסטרטגיות שיווק קנייניות, קמפיינים פרסומיים או טקטיקות מכירה שהוכחו כיעילות ביצירת לידים (לקוחות פוטנציאליים) ובסגירת מכירות.


רשימות לקוחות

מסדי נתונים או רשימות המכילות מידע רב ערך על הלקוחות שלכם, כמו פרטי קשר, העדפותיהם או היסטוריית הרכישות שלהם.


אלגוריתמי תוכנה

קוד מחשב חדשני או אלגוריתמים שהופכים את התוכנה שלכם ליעילה או לידידותית יותר למשתמש.


אסטרטגיות עסקיות

תוכניות לצמיחה, חדירה לשוק או גישות ייחודיות לגיוס לקוחות המעניקות למיזם שלכם יתרון תחרותי.


אסטרגיות תמחור

מודלים ייחודיים של תמחור או מבני הנחה שמבדילים את המוצרים או השירותים שלכם מהמתחרים.

דוגמאות לסודות מסחריים במיזמים שונים:

  • אלגוריתם קנייני של מיזם תוכנה לאופטימיזציה של תוצאות חיפוש: אלגוריתם זה עשוי לספק תוצאות מדויקות או רלוונטיות יותר ממנועי חיפוש מתחרים, מה שמעניק למיזם יתרון משמעותי בשוק.
  • מתכון ייחודי של מיזם מזון לתחליף חלבון טבעוני: מתכון זה עשוי להציע טעם ומרקם מעולים, בהשוואה לאפשרויות חלבון טבעוניות אחרות, ההופכות את המוצר ליותר מושך עבור הצרכנים.
  • תהליך של מיזם ביוטק לפיתוח תרופה חדשה: תהליך זה עשוי לאפשר למיזם לפתח תרופות חדשות מהר יותר או באופן חסכוני יותר מהמתחרים, מה שיעניק לו יתרון בעולם המהיר של מחקר התרופות.
  • אסטרטגיה של מיזם שיווקי למיקוד פלחי לקוחות ספציפיים: אסטרטגיה זו עשויה להיות כרוכה בשימוש בטכניקות ניתוח נתונים קנייניות כדי לזהות פלחי לקוחות בעלי ערך גבוה, מה שמאפשר למיזם למקד את מאמצי השיווק שלו ולייצר החזר טוב יותר על ההשקעה.

איך מזהים סודות מסחריים?

כדי לקבוע אם למיזם שלכם יש סודות מסחריים, שאלו את השאלות הבאות:

1

האם קיים מידע שמספק
לכם יתרון תחרותי


2

האם קיים מידע שידוע
רק בתוך החברה?


3

האם נקטתם בצעדים
סבירים לשמור על המידע בסוד?


אם עניתם בחיוב על שלוש השאלות האלה, בהחלט ייתכן שיש בידיכם סוד מסחרי שראוי להגן עליו. כאמור, מידע סודי עשוי להימצא במחלקות שונות בחברה ולכן עליכם לוודא שאיתור הסודות המסחריים והשמירה עליהם נעשים בכלל המחלקות.

איך שומרים על סודות מסחריים?

סוד מסחרי לא נרשם באמצעות בקשה לרשות הפטנטים (כמו פטנט, עיצוב או סימן מסחר), והאחריות לשמור עליו כסוד – היא שלכם – בעלי העסק/ החברה/ המיזם. לכן, עליכם לגבש תוכנית שתבטיח זיהוי סודות מסחריים והגנה עליהם בתוך הארגון ומחוץ לו. ניתן לייצר תוכנית כזו בהסתמך על השלבים הבאים:


1. תיעוד וזיהוי

  • שמרו מלאי של סודות מסחריים ועדכנו אותו באופן שוטף.
  • תייגו מסמכים וקבצים רלוונטיים כסודיים.
  • אחסנו מסמכים פיזיים בצורה מאובטחת כמו בארונות נעולים או כספות.
  • ודאו שמסמכים אלקטרוניים מוצפנים ומוגנים על ידי סיסמאות חזקות או אימות רב-שלבי.


2. יישום הסכמי סודיות

  • דרשו מעובדים, קבלנים ושותפים עסקיים לחתום על הסכמי סודיות (NDAs) טרם קבלת גישה למידע רגיש.
  • סקרו ועדכנו את הסכמי הסודיות מעת לעת כדי להבטיח את המשך יעילותם.
  • התייעצו עם יועץ משפטי כדי לוודא שההסכמים ניתנים לאכיפה ומותאמים לצרכים הספציפיים שלכם.


3. הגבילו גישה

  • הגבילו את הגישה לסודות מסחריים. אפשרו רק לצוות חיוני לגשת למידע רגיש.
  • הטמיעו בקרות גישה מאובטחות, כמו הגנה באמצעות סיסמה, הצפנה ומערכות אחסון קבצים מאובטחות.
  • שקלו להשתמש במערכת ניהול מסמכים העוקבת אחר גישה ושינויים עבור קבצים רגישים.


4. תרבות ארגונית

  • למדו את העובדים על חשיבותם של סודות מסחריים וכיצד להגן עליהם.
  • קבעו מדיניות ונהלים ברורים לטיפול במידע סודי.
  • עודדו עובדים לדווח על הפרות פוטנציאליות או נקודות תורפה באמצעי ההגנה על סודות מסחריים.


5. פיקוח ואכיפה

  • בדקו באופן קבוע את אמצעי ההגנה על הסודות המסחריים שלכם כדי להבטיח את יעילותם.
  • נקטו בפעולה מיידית נגד כל גילוי או הפרה בלתי מורשים, לרבות צעדים משפטיים במידת הצורך.
  • בצעו הערכות אבטחה שוטפות כדי לזהות ולטפל בפרצות פוטנציאליות במערכות שלכם.


6. הגנה במקרה של עזיבת עובדים

  • ערכו ראיונות יציאה והזכירו לעובדים העוזבים את חובותיהם להגן על סודות מסחריים.
  • הסירו את הגישה שלהם למידע רגיש מיד עם עזיבתם.
  • עקבו אחר דליפות פוטנציאליות או שימוש לרעה בסודות מסחריים על ידי עובדים לשעבר ונקטו בצעדים משפטיים במידת הצורך.

הגנה משפטית על סודות מסחריים

בישראל, סודות מסחריים מוגנים על פי חוק עוולות מסחריות, התשנ”ט-1999. אם הסודות המסחריים שלכם נגזלו, ניתן לנקוט בצעדים המשפטיים הבאים:

צווי מניעה

בעל סוד מסחרי יכול לבקש צו מניעה מבית המשפט למניעת שימוש או גילוי בלתי מורשה של הסוד המסחרי. צווי מניעה יכולים להיות זמניים או קבועים, ויכולים לכלול גם צווים להחזיר או להשמיד את המידע הסודי.

פיצויים

אם סוד מסחרי נגזל, הבעלים יכול
לדרוש פיצויים בגין הפסדים שנגרמו כתוצאה מהחשיפה, לרבות אובדן רווחים, פגיעה במוניטין ונזקים אחרים.

צווי תפיסה

בעל סוד מסחרי יכול לבקש צו בית משפט לתפיסה של טובין או חומרים שעל פי החשד מכילים או נגזרים מהסוד המסחרי. אפשרות זו זמינה לפני ואחרי תחילת הליכים משפטיים.

לסיכום, רצוי לקבוע אסטרטגיה מקיפה להגנה על סודות מסחריים הכוללת הסכמים משפטיים, מדיניות פנימית, תרבות ארגונית וניטור מידע רגיש – כדי למזער את הסיכון של גזל הסוד או חשיפה בשוגג.

על מה כדאי להגן באמצעות פטנט ועל מה כדאי להגן באמצעות סוד מסחרי?


מהם ההבדלים המרכזיים בין פטנט לסוד מסחרי?


רישום

פטנט מחייב רישום, בעוד שסוד מסחרי אינו מחייב רישום.

חשיפה

פטנטים מחייבים חשיפה פומבית של האמצאה, בעוד שסודות מסחריים מסתמכים על שמירת המידע בסודיות.

משך זמן

לפטנטים משך זמן מוגבל (20 שנה מתאריך הבקשה), בעוד שעל סודות מסחריים ניתן להגן ללא הגבלת זמן, כל עוד המידע נשאר חסוי.

חשיפת הסוד

מרגע שהסוד נחשף, גם אם שלא כדין, הוא אינו סוד, והגנתו פוקעת.

אכיפה

פטנט אפשר לאכוף על כל צד שלישי שעושה שימוש באמצאה (גם אם הגיע אליה בעצמו), בעוד שהגנת הסוד היא כנגד מי שנטל אותו שלא כדין. מי שגילה את הסוד בעצמו – רשאי להשתמש בו.


כאשר מדובר במוצר שמעצם חשיפתו אפשר להבין כיצד הוא עובד ואיך לממש אותו, הגנת סוד מסחרי לא תתאים כי הסוד ממילא יפקע עם חשיפת המוצר. מאידך, אם מדובר בטכנולוגיה שלא ניתן לחשוף אותה באמצעות הנדסה חוזרת, סוד מסחרי יכול להתאים. דוגמה לסוד מסחרי היא הנוסחה של קוקה קולה, או אלגוריתם שרץ בשרת של החברה ואינו חשוף למתחרים.