איכילוב – I-Medata AI Center
I-Medata AI Center היא יחידת הנתונים והבינה המלאכותית של המרכז הרפואי ע”ש סוראסקי בתל אביב (איכילוב). המרכז שלנו מתמקד בקידום ופיתוח טכנולוגיות מבוססת נתונים בתחום הבריאות באמצעות פתרונות מתקדמים של בינה מלאכותית.
במרכז הרפואי קיים מאגר נתונים רפואיים (data lake) עצום, הנאסף באופן דיגיטלי משנת 2007. המאגר מכיל את התיקים הרפואיים של למעלה מ-2 מיליון מטופלים ו-16 מליון מקרים, המפרטים מגוון נתונים מובנים ולא מובנים, לרבות רשומות רפואיות אלקטרוניות (EHR), סיכומי אשפוז, נתוני הדמיה כמו MRI,CT,US (צילומים ופענוחים), נתוני פתולוגיה (צילומים ופענוחים), בנק רקמות, תוצאות בדיקות מעבדה, אבחנות, תרופות, מידע תפעולי ועוד.
היחידה מורכבת ממדעני נתונים, מהנדסי נתונים, חוקרים ומובילי פרויקטים, המגובים במשאבים ובמומחיות הנרחבת של הצוות הרפואי של המרכז. אנשי היחידה שולפים את הנתונים ישירות מתוך מאגרי הנתונים של בית החולים, מבצעים התממה (כולל של סוגי קבצים מיוחדים כמו DICOM וסרטי ניתוח), ומכינים את הנתונים לעיבוד המשך, בין אם להנגשה לשותפים חיצוניים ובין אם לשם לפיתוח מודלים של בינה מלאכותית, שישמשו בתור מערכות תומכות החלטה (DSS) לצוות הרפואי.
אנו משתפים פעולה עם חברות הזנק בתחום הבריאות הדיגיטלית, חברות הייטק, מכוני מחקר, מוסדות בריאות, בתי חולים בארץ ובעולם ומשרד הבריאות. אנחנו מציעים אפשרויות שונות של שיתוף פעולה – הנגשת נתונים רפואיים בחדרי מחקר ייעודיים, שותפות בפיתוח ועיצוב המוצר של חברות חיצוניות (Design Partnership) או ביצוע פרויקט מחקר ופיתוח (R&D) משותף. ביחידה שלנו קיימת תשתית מחקר בענן המאפשרת הנגשת נתונים רפואיים מותממים, בנפחים גבוהים, בחדרי מחקר בענן מאובטח ועיבודם בסביבה הסגורה, תוך הקפדה על שמירה על חסיון רפואי והפעלת מערכת למניעת דליפת נתונים.
פיתחנו אלגוריתם לשליפה של הנתונים ממאגרי המידע בצורה מהירה וקלה באופן מודולרי, כך שמרגע אפיון האוכלוסיה הנדרשת והצרכים הספציפיים של המחקר, יש באפשרותנו לשלוף את הנתונים תוך שעות עד ימים ספורים, כתלות בסוג הנתונים הנדרשים. אנו מציעים גם נתונים בפורמט FHIR, מה שמבטיח העברת נתונים פשוטה יותר בין מוסדות רפואיים ומחקריים שונים.
לבירורים נוספים, נא לפנות אל ד”ר מיכל שבח בטלפון 054-7425050 או במייל michalshevach@tlvmc.gov.il, ובקרו באתר המחלקה שלנו I-Medata AI Center
תשובה ראשונית לגבי היתכנות המחקר ופירוט סוגי הנתונים תינתן תוך יומיים.

אסותא מרכזים רפואיים – RISE זרוע החדשנות של אסותא
אסותא היא ארגון הבריאות הפרטי הגדול בישראל, המעניק טיפול ב-8 מרכזים רפואיים למעל ל-2 מיליון מטופלים בשנה. אסותא פועלת במגוון תחומים וטיפולים – כירורגיה, דימות, פריון, אונקולוגיה ועוד.
זרוע החדשנות שלה, RISE, מקדמת שיתופי פעולה עם אסותא תחומי המחקר והפיתוח הרפואיים.
RISE מציעה מנעד רחב של מודלים לשיתוף פעולה – מחקרים קליניים, שיתוף דאטה, פיילוטים, ולידציות, פיתוחים משותפים, design partnerships ועוד – ומעניקה לשותפיה גישה לטובי הרופאים בישראל, כמות מידע ייחודיות בקנה מידה בינלאומי וניסיון רב בהובלת פרויקטים מסוג זה.
RISE מקדמת גם את פעילות המעבדה הפתולוגית פתו-לאב, ומשלבת את יכולותיה בפרויקטים המבוצעים באסותא ולהפך.

תחומי פעילות ייחודיים לשיתופי פעולה עם אסותא:

פרוצדורות אנדוסקופיות:
אסותא מבצעת כ-20-30% ממגוון רחב של פעולות אנדוסקופיות המתקיימות בישראל, כולל כירורגיה minimal invasive ופעולת בתחום הגסטרו.
אסותא מציעה לחוקרים וחברות גישה לאוסף הולך ומתרחב של סרטונים מפעולות אנדוסקופיות ממגוון תחומים קליניים. הסרטונים מותממים ומונגשים יחד עם מידע קליני לצרכי מחקר ופיתוח.
בקטלוג ניתן להתרשם מתחומי הפעילות השונים ומכמויות הסרטונים שהולכות וגדלות.

פתולוגיה דיגיטלית:
פתו-לאב היא המעבדה הפתולוגית הגדולה בישראל וגם המתקדמת ביותר בישראל בהטמעת טכנולוגיות דיגיטליות, כולל סריקת הסליידים באיכות גבוהה, תיעוד מאקרו ודיגיטציה מלאה של מערכות הניהול .
בפתו-לאב פועל מרכז מצוינות בפתולוגיה דיגיטלית, בשת”פ עם לאומית שירותי בריאות ואסותא מרכזים רפואיים, שמאפשר לחוקרים וחברות גישה לניסויים, מידע ודגימות לאורך כל רצף הטיפול במטופל, באופן ייחודי ושאין דומה לו בעולם כולו.

אסותא (ציבורי), אשדוד:
היחידה לחדשנות ויזמות רפואית פתחה תשתית שמקדמת שיתופי פעולה ויזמות במגוון רחב של תוכניות מתוך מטרה להנגיש את השדה הקליני של בית החולים לפיתוח טכנולוגיות חדשניות:
אקסלרטור אדמה: קורס אינטנסיבי של 10 מפגשים חד יומיים למיזמים בתחום הרפואה בעלי אופק עסקי. לכל יזם מוצמד מנחה אישי העוזר בהכנת תוכנית עסקית ומצגת עסקית. כמו כן ניתנת עזרה בהגשה לתוכנית קרן תנופה של הרשות לחדשנות.
מסלול הנגשה לחברות הזנק: חברת הזנק המעוניינת לבצע פרויקט התכנות (POC) או פרויקט ולידציה במסגרת השדה הקליני של בית החולים תקבל קשר ישיר עם מומחה בתחום. המסלול מעניק עזרה בהגשה לועדת הלסינקי והכנת חוזה חוקר מהירה המאפשרת תחילת המחקר בטווח של חודשיים מתחילת התהליך.
תשתית ארגז החול הרפואי: תשתית מחקרית המאפשרת בדיקה של טכנולוגיות רפואית של רפואה מרחוק על ידי התחברות לתיק רפואי וירטואלי ושאיבת נתונים מותממים לחדר מחקר וירטואלי. התשתית מאפשרת שאיבת נתונים ממאגרי המידע של בית החולים בניהול של מנהלת מאגרי המידע בגישה מרחוק.
שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים: אפשרות של חשיפת סטודנטים לפרויקטים לפיתוח בבית החולים כולל אפליקציות, ניהול אדמיניסטרטיבי, לוגיסטיקה וחדשנות תהליכית.
מעבדת מחקר בסיסי: מעבדת מחקר בניהולו של דר’ זיו סיבילה אם יכולות במגוון תחומים בנושאים של פתופיזיולוגיה, פרמקולוגיה, ביוכימיה, מחלות זיהומיות ובקרת תהליכים.
פרטי קשר: דר’ גיל לוי, מנהל היחידה לחדשנות רפואית. gille@assuta.co.il טל: +972-52-3430545, גרטה בורשטיין, מנהלת פרויקטים, gretab@assuta.co.il טל: 054-5800097, אולגה סלוצקי, מנהלת תחום דאטה, olgasl@assuta.co.il טל: 050-6238326. מענה ראשוני יתקבל בתוך 24 שעות.

וולפסון:
InnoWolfson הינו הרשות למחקר פיתוח וחדשנות במרכז הרפואי וולפסון בחולון. מקדמת ותומכת בשיתופי פעולה בתחומי טכנולוגיות, ביו-רפואה, סביבה ואוכלוסיות. חלק מהשירותים ברשות החדשנות בוולפסון:
פתרונות מבוססי DATA – התיק הרפואי בוולפסון (כמיליון מטופלים בשנה), בכל סוגי המידע הקליני: מידע טבלאי מובנה, מידע טקסטואלי, DICOM, אודיו, וידאו ועוד. המידע מונגש לחוקרים ויזמים בגישה רב תחומית – מיקוד בייעול ושיפור הטיפולים הקיימים ומאידך הדגשת יכולות מחקר ופיתוח.
מחקר יישומי – (א) האב כירורגי לתכנון ניתוחי באמצעות מעבדת סימולציה תלת מימד, (ב) מעורבות כלי ביואינפורמטיקה לאוכלוסיות חולים יחודיות ונדירות, (ג) ביובנק מוסדי ייחודי של דגימות ביולוגיות ממקורות משתנים בעיקר בתחומי רפואת נשים וגידולים. (ד) מרכז ניתוחי למומי לב ילדים מלווה ביחידת טיפול נמרץ וחדרי ניתוח דיגיטליים המאפשרים תכנון היברידי של טיפול והתייעצות. (ה) כלי AI למעבדות דימות ומעבדות קליניות.

השירותים של InnoWolfson לחוקרים וליזמים כוללים- (1) ליווי קליני של כל מיזם באופן אישי מותאם ותומך. אפשרות להטמיע שימוש במיזם למחלקות / תחומי ידע נוספים. (2) ליווי רגולטורי באישורים נדרשים למיזם תוך 45 יום. (3) שמירת בלעדיות IP ליזם בהסכם התקשרות חוזי. (4) אפשרות להוות BETA SITE במשך שלוש שנים, סיוע וחשיפה תוך שימוש בשיווק של מיזם.
לפרטים נוספים: יפית מורלי: rd@wmc.gov.il, 03-5028088 ד”ר אורנית כהן: ornitc@wmc.gov.il, 053-7678599 תשובה מובטחת בתוך 2 ימי עסקים.

כנרת – פלטפורמת ביג דאטה רפואי של המרכזים הרפואיים הממשלתיים בישראל:
במסגרת כנרת, המידע מהמערכות הקליניות של 6 מרכזים רפואיים (כ6.5 מיליון מטופלים): בני ציון, ברזילי, הלל יפה, נהריה, פוריה ושמיר (אסף הרופא), טויב ומופה למודל סטנדרטי בינלאומי, שנקרא OMOP (שנבנה ומנוהל ע”י ארגון (Ohdsi. מבנה הדאטה בכנרת תואם את מבנה המודל הבינלאומי.
המיפוי בוצע על דאטה של יותר מ 15 השנים האחרונות וכולל מידע מלא על כל הפרוצדורות והאשפוזים שעבר המטופל בבית החולים (ניתוחיות ולא ניתוחיות), האבחנות, התרופות, תוצאות בדיקות המעבדה, סימני חיים, רגישויות וכל מה שפורט במודל לעיל (מלבד מידע כלכלי בשלב זה). מעבר לכך, כל דאטה שנדרש וקיים בבתי החולים, ניתן לשליפה והנגשה – סרטים, תמונות, קבצי קול, מוניטורים וכד’, תלוי בדרישות של הלקוח (ובקיום הדאטה במרכז הרפואי). כל המידע שיוסכם עליו, יהיה נגיש בחדרי מחקר מאובטחים בענן.
בנוסף, על מנת לאפשר הגדרות מדויקות של אוכלוסייה, ייושם כלי הנקרא Atlas, שיאפשר ללקוח להגדיר גם באופן עצמאי את הדאטה סט הרלוונטי. קישור למערכת דמו של האטלס ולסרטון הדרכה לאטלס.
קישור לקטלוג המידע שכבר מופה בכנרת, ולפירוט דאטה סטים שזמינים או יהיו זמינים בקרוב בכנרת
ניתן לפנות לאנשי הקשר: hadas.eshel-geva@moh.gov.il הדס אשל גבע – 050-6765790, או הדר קאפחhadar.kapach@moh.gov.il  050-6907555. מענה ראשוני יתקבל בתוך 2 ימי עסקים. פרטים נוספים בקישור.

שיבא, תל השומר – הזרוע לחדשנות (ARC)
בשיבא הוקמה זרוע החדשנות – ARC, המקדמת תמיכה מקיפה בהקמת סטרטאפים ובצמיחה בתחום הבריאות והינה בעלת רשת קשרים יחידה מסוגה בארץ, עם שותפים מובלים ברחבי העולם (ARC Network). ARC עוסקת ב-3,600 פרוייקטי מחקר ו-3,300 ניסויים קליניים בשנה, ובפורטפוליו שלה קיימים כ-70 סטרטאפים מובילים. ל-ARC קשר הדוק ורב-שנים עם התעשייה – החל מסטרטאפים קטנים, דרך בתי חולים ברחבי העולם וכלה בחברות פארמה רב-לאומיות.
השירותים המוצעים מתחלקים לשניים. הראשון, שיתוף מידע לפיתוח מוצרים/פתרונות על ידי חברות הסטרטאפ בתעשייה. השני, יאפשר לחברות המעוניינות לבצע ניסויים קליניים יכולת מציאת מועמדים לניסוי וימצאו מחלקות העובדות עם דאטה דיגיטלי התומך באיסוף מידע וניתוח מהיר של תוצאת הניסוי. שני המענים מבוססים על בניית תשתית מידע מולטי מודאלית, בסטנדרטים בינלאומיים, עם תשתית federated learning ו- federated search לקישור בין ארגוני בריאות, בצורה שתאפשר את ביצוע החיפוש אך ללא גישה לנתונים עצמם (כגון: כמה חולי IBD בעלי סמנים גנטיים מסוימים הקיימים במאגרי ביה”ח). מאגר המידע הגולמי (data lake) אשר מבוסס על שרתים לוקאליים ברשת המרכז הרפואי שיבא, מכיל את הנתונים הגולמיים אשר קובצו ממערכות שיבא השונות, וכוללים את שלל סוגי מידע הגולמי – רשומות אלקטרוניות מובנות, שדות טקסטואליים לא מובנים, קבצי הדמיה ומולטימדיה ועוד. מאגר זה כולל שדות מידע בר זיהוי המכילים מידע אודות המטופלים השונים (PII).
התשתית בARC מבוססת על הצרכים המשתנים של חברות הסטרטאפ והתעשייה במעבר מסוג מידע אחד למידע מגוון. עקרונות התשתית מבוססים על איגום המידע למאגר מידע אחד מקושר, התממתו ושיתופו בסטנדרט בינלאומי. כחלק מבניית הסטנדרט הבינלאומי, ARC זיהתה את ההזדמנות הייחודית לקחת חלק בייסוד רשת בינלאומית לשיתוף מידע קליני יחד עם מספר בתי חולים מובילים בעולם – mayo Clinic (USA), UHN (Canada), Albert Einstein (Brazil), Mercy (USA), אשר תהווה קפיצת מדרגה בחיבוריות הגלובלית של ישראל.
ניתן לפנות לאנשי הקשר:
ניסים רחמן, 03-5307264, Nisim.Rahman@sheba.health.gov.il שרית קלומיטי, 03-5307600, innovation@sheba.health.gov.il מענה ראשוני יתקבל בתוך 2 ימי עסקים.

שיבא – מרכז לחקר הסרטן מספק שירותי ריצוף גנטי וניתוח מידע מתקדמים המסייעים לקלינאים בשיבא, אקדמיה, עולם הרפואה ותעשיית הפארמה בארץ ובחו”ל לביצוע מחקר ביו-רפואי.
המרכז לחקר הסרטן מחזיק במכשור הרפואי המתקדם בעולם המאפשר קשת שירותי ריצוף הכוללים: ריצוף גנומי, אקסומי, טרנספיקטרומי ,ריצופים של גנים בודדים או פאנלים של גנים, וכן קביעת פרופילים בספקטרוסקופיית מאסה. תוצאות הריצוף יכולות, על פי בקשת הלקוח, לעבור ניתוח ביואינפורמטי ו/או ניתוח משמעויות קליניות. בנוסף, ניתן להוסיף נתונים קליניים ומטא דאטה מותאמים לדרישת וצרכי הלקוח Custom tailored -. הנגשת המטא דאטה תעשה בשיתוף ARC מרכז החדשנות של שיבא. בין הקטגוריות האפשריות: רקע גנטי של המחלה, מוטציות נוספות, סיכום קליני הכולל פרמטרים קליניים עיקריים, היסטוריית טיפולים ועוד. ניתן לפנות: Sharon.Moshkovitz@sheba.health.gov.il Sharon.Paz@sheba.health.gov.il מענה ראשוני יתקבל בתוך 2 ימי עסקים. פרטים נוספים וקטלוג בקישור.
בנוסף, היחידה לטכנולוגיות מתקדמות במרכז לחקר הסרטן בשיבא מתמחה בשרותי פרוטאומיקה, NGS וצ’יפים ומספקת פתרונות מקיפים לאנליזות פרוטאומיות, גנומיות ולאפיון מתילציות. שרות הפרוטאומיקה שלנו מתבסס על מערכת מס-ספקטרומטריה וכולל טכניקות שונות לזיהוי ולכימות חלבונים ממגוון סוגי דגימות. שרות ה NGSשלנו עושה שימוש בפלטפורמות שונות של מכשירים (אילומינה ו- PACBIO) המאפשרות ריצופים קצרים וארוכים לצורך ביצוע יישומים שונים, החל מרמת הגן הבודד ועד ריצוף גנומי מלא. כמו כן אנו מבצעים קביעת פרופיל מתילציות באמצעות ציפים וכן באמצעות ריצוף. ניתן לפנות במיילים: Efrat.GlickSaar@sheba.health.gov.il Sharon.Paz@sheba.health.gov.il מענה ראשוני יתקבל בתוך 2 ימי עסקים. פרטים נוספים וקטלוג בקישור

שערי צדק:
מדעית היא חברת בת למחקר, יזמות וחדשנות של המרכז הרפואי שערי צדק, ומובילה את שיתופי הפעולה בין המרכז הרפואי לחברות טכנולוגיות וביו-רפואה. רשימה חלקית של השירותים שמדעית מציעה:
dataset מדגמי של 2,500 רשומות במחיר מוזל לסטארט-אפים ישראלים, נגיש וזמין לבדיקת התכנות.
קטלוג פרוצדורות ודימות כולל כמויות. שאילתות, שליפה ואיחוד דאטה שליפות מהירות בתשתית FHIR.
שת”פ עם בתי חולים נוספים וקופות חולים אם יש צורך במידע נוסף (בהתקשרות אחת דרך מדעית).
התממה אוטומטית ומתוקפת על כל סוגי הקבצים (דייקום, אולטרה-סאונד, טקסט חופשי).
טיוב הדאטה ע”י מדעני ומנתחי נתונים בהתאם לצרכי השותפים, והנגשתו בחדרי מחקר וירטואליים.
זמני אישורים מקוצרים לתחילת המחקר והנגשת הדאטה.
תיאום מחקר עצמאי ע”י יחידת תיאום מחקר של מדעית הכולל מתאמות מחקר מנוסות.
ביובנק מוסדי של דגימות סרום ופלזמה על מאושפזים וגישה לביובנקים נוספים במחלות שונות.
זמני תגובה מקוצרים של עורכי הדין לחתימת הסכם לשיתוף פעולה, עם התחייבות ל-SLA של 48 שעות.
התיק הממוחשב (EMR) בשערי צדק הוא פרי פיתוח פנימי ולכן שליפות, התאמות, בניית ממשקים, והטמעת טכנולוגיות חדשות מתבצע פנימית באופן מודולרי וגמיש. שאילתות לדאטה נענות ע”י צוות ייעודי תוך זמני תגובה מהירים. ברוב המקרים הדאטה מונגש בתוך שלושה שבועות.
תהליך העבודה כולל פגישת היכרות להבנת הצרכים של החברה תוך הגדרת הצוות המלווה מטעם המרכז הרפואי והתקציב. לכל פרויקט נבנית תכנית עבודה פרטנית עם מעקב צמוד עד להשלמתו לפי אבני דרך, וצוות מקצועי ומנוסה של מדעית ומערכות מידע מלווה אישית כל חברה עד להשלמת הפרויקט. לפרטים נוספים: גיא כהן: guyco@szmc.org.il, 054-9325694 רננה אופן: renanao@szmc.org.il, 054-6521911. תשובה מובטחת בתוך 24 שעות.