חודש יולי האחרון הביא בשורה ענקית למדינת ישראל בתחום הרכב האוטונומי, כשהממשלה אישרה את תיקון פקודת התעבורה שמאפשר לחברות רכב אוטונומי להציע שירות הסעות מסחרי ללא נהג ברכב. התיקון, הונח זה מכבר על שולחן הכנסת ועתיד לעלות להצבעה ודיון בעתיד הקרוב מאד. יש כאן אירוע פורץ דרך ברמה בינלאומית – חקיקה שמאפשרת לראשונה הענקת רישיון למערכת מבוססת בינה מלאכותית, לבצע באופן מלא פעולה שעד היום בוצעה על ידי בני אדם!
להבדיל מתחומים אחרים שעושים שימוש בבינה מלאכותית, כמו רשתות חברתיות או תחום ה-Gaming, כדי לאפשר לרכב אוטונומי ללא נהג לעלות על הכביש, יש צורך בשינוי חקיקה. כלומר, התחום הראשון בו נדרש הרגולטור הישראלי להתמודד דה פקטו עם רגולציה של בינה מלאכותית הוא תחום הרכב האוטונומי. תחום זה הוא אחד מתחומי הבינה המלאכותית שהכי הרבה מדינות בעולם אימצו לגביו רגולציה כזאת או אחרת, שכאמור דרושה כדי לאפשר את פעילותו. ניתן לראות זאת היטב בגרף הבא:
אם נשווה את ישראל למצב באירופה, אז החוק ממקם את ישראל כמדינה השנייה עם חקיקה שמסדירה פעילות של מסחרית של רכבים אוטונומיים ללא נהג, אחרי גרמניה שהעבירה חקיקה מתקדמת בנושא בחודש מאי האחרון. אם תהליך החקיקה יתקדם כמתוכנן, ישראל תצטרף למדינות מובילות אחרות שכבר אישרו מסגרת חוקית לפעילות של רכבים ללא נהג. בין המדינות האלו קליפורניה, שהיום מבצעות בה ניסויים מעל ל-54 חברות רכב אוטונומי, ואריזונה שהייתה הראשונה להפעיל שירות נסיעות מסחרי לפי דרישה (Mobility on Demand) ללא נהג בטיחות של חברת Waymo שבבעלות תאגיד Alphabet.
עד היום, 5 חברות מבצעות ניסויים בישראל ברכב אוטונומי, ביניהן מובילאיי הישראלית ו-יאנדקס הרוסית. כל הניסויים מבוצעים עם נהג מאחורי ההגה ומבלי שישנה אפשרות להסיע נוסעים. הציפייה היא כי הרגולציה המתקדמת בישראל, תאפשר למצב את ישראל כ”Hub” גלובלי לניסויים והפעלה מסחרית של רכבים אוטונומיים וימשוך חברות רבות מכל העולם להגיע ולפעול בישראל. וכל זאת עוד לפני שציינו למעלה מ-600 הסטארטאפים בתחום התחבורה החכמה שקיימים בישראל כבר היום (לפי נתוני Ecomotion לשנת 2021).
בתמונה: ניסוי ברכב ללא נהג של חברת Yandex בכבישי תל אביב.
בתוך ההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות, התנודתיות של שוק הרכב האוטונומי וחוסר היכולת לצפות את העתיד, מדינות רבות בעולם ובתוכן גם מדינת ישראל, נאלצות להיפרד מדפוסי עבודה ישנים ולאמץ תהליכי חקיקה עדכניים וגמישים (Agile) כדי לאפשר את המשך הפיתוח של הטכנולוגיה לצד שמירה על הבטיחות והפרטיות של אזרחי ישראל. אין ספק שאנחנו עומדים בפני שינוי תפיסתי שמלווה בהתרגשות לצד חששות ואי וודאות גדולה, בקרב הציבור הישראלי ובקרב קובעי המדיניות השונים, המצריך היערכות מיוחדת של כל הנוגעים בדבר.
כדי לאמץ תהליכי עבודה חדשים ולהתחבר לידע ולניסיון שנצבר במדינות אחרות בעולם, חברו משרד התחבורה והמשפטים אל המרכז לרגולציה של טכנולוגיות חדשניות C4IR (Center for the 4th Industrial Revolution) ברשות החדשנות. מרכז זה הוקם ע”י ה- World Economic Forum כדי לסייע לרגולטורים מסביב לעולם להתמודד עם המהפכה הטכנולוגית, לאפשר למידת עמיתים ויצירת שיתופי פעולה בינלאומיים בנושא.
בתוך ההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות, מדינות רבות בעולם ובתוכן גם מדינת ישראל, נאלצות להיפרד מדפוסי עבודה ישנים ולאמץ תהליכי חקיקה עדכניים וגמישים כדי לאפשר את המשך הפיתוח של הטכנולוגיה לצד שמירה על הבטיחות והפרטיות של אזרחי ישראל.