השלב השלישי של מיזם הרחפנים הלאומי יוצא לדרך
3,000 טיסות מעל תל אביב-יפו, רמת שרון, הרצליה וחדרה
והטסה בברזיל באמצעות מערכת ניהול בישראל
מיזם הרחפנים הלאומי של ישראל, שהחל לראשונה את טיסותיו מעל שטחים עירוניים בישראל בינואר 2021, יוצא לדרך עם השלב השלישי, בו משתתפות חמש חברות ניהול ותפעול רשתות רחפנים אוטונומיים אשר זכו לתמיכת רשות החדשנות במסגרת תוכנית הפיילוטים, וכן חברות וגופים נוספים בעלי ציי רחפנים המעוניינים לקחת חלק בניסוי המוביל בעולם. מדובר בשלב השלישי מתוך סדרה של שמונה הדגמות הצפויות להתבצע במהלך השנתיים הקרובות, במסגרתן יבוצעו עשרות אלפי טיסות בשמי הארץ.
החל מיום ראשון ה 3/10 ולמשך עשרה ימים מבוצעות הטסות מעל אזורי מגורים בתל אביב-יפו, רמת שרון, הרצליה ובחדרה ותופעל במקביל הטסה בברזיל, תחת אותה מערכת הניהול בישראל.
החברות המשתתפות צפויות יחד לבצע כ-300 הטסות ביום מעל שטחים פתוחים, בין היתר לביצוע משימות מסוגים שונים במסלולי תעופה שאותם הקצתה מערכת השליטה המשותפת, בהן:
- החברות קאנדו והיילנדר מפעילות נקודת נחיתה בחוף הצוק ויטיסו משלוחי סושי שיבוצעו על ידי לקוחות באמצעות אפליקציה. כמו כן הוגדר מנחת לטובת משימה אוטונומית לאבטחת מבנה של כיבוי אש והצלה ברידינג
- החברות סקיילינקס ופלייטק יבצעו פיילוט של הטסת משלוחי גלידה עבור עוברי אורח באזור חוף צ’ארלס קלור (מנטה ריי), שיוכלו להזמין במקום באמצעות אפליקציה; חברת BWR מבצעת המראה של רחפן קשור, לטובת ניטור עומס תנועה ובריונות כביש
- כל החברות, יחד עם החברות סימפלקס, דאונוויד , יבצעו טיסות מעל איזורים אורבניים במרכז תל אביב. והחברות חברת הרטק, אירוויז יבצעו טיסות אורבניות באזור חדרה
דרור בין, מנכ”ל רשות החדשנות: “מיזם הרחפנים הלאומי עולה מדרגה בדרך לפריסה במרכז הארץ – תל אביב-יפו, רמת השרון, הרצליה וחדרה ובדרך ליצירת אקוסיסם מהמובילים בעולם בתחום זה. על מנת לקדם ולהביא את הטכנולוגיה עד לכדי יצירה של מודל פעילות כלכלי ובר קיימא הן עבור יצרניות הרחפניים והן עבור הציבור הישראלי, אנחנו מרחיבים את תחום הטיסות לאזורי פעילות במרכז הארץ לצד הפריפריה. במסגרת ההדגמה השלישית בה ישתתפו 16 חברות ישראליות וכן נציגות בינלאומית, יתקיימו טיסות במספר מרחבי טיסה בו זמנית בארץ ובברזיל. במסגרת ההדגמה השלישית ניקח צעד אחד קדימה את השילוב של טכנולוגיה, רגולציה ותמיכה ציבורית לטובת צעד משמעותי נוסף בדרך ליצירת מודל פעילות אשר יאפשר ללקוחות הקצה להנות משינוע מטענים באמצעות רחפנים בפריסה ארצית רחבה, תוך כדי שימת דגש על פעילות בטוחה, יעילה ומהירה. במסגרת טיסות הניסוי יתבצעו טיסות שילוח מטען מחברות מסחריות בתחומים שונים ישירות ללקוחות הקצה. שיתוף פעולה ייחודי זה בין רשות החדשנות, רשות התעופה האזרחית ונתיביי איילון מהווה זרז לגופים ציבוריים נוספים כמו פיקוד העורף, כבאות והצלה, מד”א, איחוד הצלה וגופים מסחריים נוספים להירתם וליהנות מהיכולות יוצאות הדופן והפוטנציאל הגלום ומודגם בניסוי זה”.
מנכ”ל חברת נתיבי איילון, איתמר בן מאיר: “ניהול מרחב אווירי חכם של רחפנים הטסים בו-זמנית, בלב ליבו של מטרופולין ת”א, המנוהל מתוך מנת”ם דן בסבידור – מרכז ניהול תנועה מטרופוליני, תוך שילוב של הדגמות טכנולוגיות ייחודיות בתחום הטסת רחפנים משלב הזמנת המוצר על ידי הלקוח ועד קבלת המוצר בפתח הבית, מהווה קפיצת מדרגה משמעותית במיזם הרחפנים הלאומי, כחלק מפתרונות התחבורה העתידיים שמובילה חברת נתיבי איילון. שיתוף הפעולה הייחודי במיזם בין חברת נתיבי איילון, רשות החדשנות ורשות התעופה האזרחית, מהווה קטליזטור לעוד מגוון גופים ציבוריים כמו פיקוד העורף, מד”א, איחוד הצלה וגופים מסחריים נוספים שיכולים להנות מהיכולות המופלאות והחדשנות הטכנולוגית המובאות לידי ביטוי במיזם ומאיגום המשאבים לטובת הציבור”.
יואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית (רת”א): “רשות התעופה האזרחית שותפה למיזם הרחפנים הלאומי מיום הקמתו. מטרת שותפות רת”א במיזם היא ללמוד את הדרישות הרגולטוריות לעתיד במקביל לאישור תהליכי הבטיחות במיזם. אנשי הרשות השותפים לתכנון וביצוע מופעי המיזם הם מומחים בתחומי הרגולציה השונים של התעופה – רישוי חברות תעופה (מפעילים אוויריים), רישוי המטיסים של כלי הטיס הבלתי מאויישים (כטב”ם), רישוי כלי הטיס ומערכות השליטה מבחינה הנדסית ותפעולית ותחום ייחודי למיזם הזה: ניהול אוטונומי של מרחב אווירי. רת”א עוסקת בפיתוח המרחב האווירי הישראלי לשילוב היכולות החדשניות של עולם ה-UTM – ניהול תעבורה אווירית אוטונומי, חכם וממוכן למערכות כטב”ם, שמטרתו לאפשר פעילות רבה יותר ליישומי כטב”ם המשרתים את הציבור וברמת בטיחות גבוהה”.
סיגל ויצמן, חברת המועצה מחזיקת תיק החדשנות בעיריית תל אביב-יפו: “עיריית תל אביב-יפו רואה בשימוש רחפניים תשתית חשובה אשר נועדה לשרת את תושבי המדינה בהווה ובעתיד, לטובת מתן שירותי בריאות, חירום רפואי, חקלאות, אבטחת אתרים, ניטור תנועה, צמצום פקקים ובכך להביא להפחתת גז החממה, תמיכה בפיקוד העורף, כיבוי אש והצלה, משלוחי דואר ועוד. מחובתנו לשמור על נתיבי טיסה בטוחים, בכל ההיבטים הנוגעים לפרטיות, לרעש ולאתגרים נוספים הנוגעים לטיסת רחפניים באזור מאוכלס, אני מברכת את המיזם הלאומי אשר מצעיד אתנו קדימה לקראת עתיד בטוח.”
ההטסות המשותפת, אשר יבוצעו על ידי החברות שונות כמפורט מטה לצד משטרת ישראל, הכבאות הארצית ופקע”ר, ינוהלו באופן אוטונומי, ממרכז הפיקוח האווירי של חברת נתיבי איילון. במרכז זה, ניתן לראות את פעילות המערכת לניהול ופיקוח אווירי לרחפנים שיטוסו במרחב, באופן שידמה מצב בו עשרות או מאות רחפנים – בעתיד – טסים בשמי המדינה למשימות שונות, תוך התנהלות במרחב אווירי אחיד. המערכת תדע לתעדף בין הטיסות ולפנות את המרחב האווירי בעת כניסת כלי טיס מאויש או כלי טיס של אחד מגופי החירום בקרות אירוע.
המיזם, שמקורו בשיתוף פעולה בין רשות החדשנות, משרד התחבורה (באמצעות חברת נתיבי איילון), רשות התעופה האזרחית (רת”א) ומנהלת תחבורה חכמה, הוקם במטרה לקדם הפעלת רחפנים לתועלת הציבור, על מנת לסייע בהפחתת הגודש בכבישים ולהקמת רשת נתיבים אוויריים ארצית מנוהלת לטובת שינוע תרופות, חיסונים, בדיקות וציוד רפואי, משלוחים בשוק הקמעונאי ועוד.
החברות המשתתפות בהדגמה:
חברת היילנדר תעופה בע”מ וקאנדו – חברת High Lander, היא חברה המאפשרת שליטה ובקרה אווירית אוטונומית מתקדמת לניהול ציי רחפנים ומהווה כיום פתרון UTM (Unmanned traffic management) מוביל בעולם, מספקת פתרונות אוטונומיים בתחומי ה-Delivery, ה-First response וה-Public Safety. המערכת מנהלת את המרחב האווירי ואת כלל המשימות בזמן אמת ובאופן אוטונומי מלא. Cando Drones היא חברת תעופה של רחפנים המקימה ומנהלת ציי רחפנים אוטונומיים. Cando Drones מנגישה מענה שלם (TurnKey) ומותאם, הכולל: ארגון המרחב האווירי, טיפול ברגולציה, אפיון הפתרון ואינטגרציה של המערכות, ניהול לוגיסטיקה קרקעית, הטמעה, הכשרה וליווי מקצועי וטכני. סוגי הפרויקטים בהם החברה עוסקת כוללים שילוב רחפנים בתחומי האבטחה, המשלוחים והמיפוי.
- חברת פלייטאופס / סימפלקס אינטראקטיב בע”מ – חברת FlightOps.io וסימפלקס הינן הראשונות בישראל שאושרו להטסה להקתית של משימות כלי טיס לא מאוייש מחוץ לקו ראייה (BVLOS) וביצעו מאז מאות רבות של גיחות מבצעיות במרחבים אורבניים מורכבים החברה מפתחת טכנולוגיה ייחודית לניהול מאות רחפנים במרחב אווירי משותף המוטמעת בפעילויות רבות בישראל ובארה”ב, הטכנולוגיה של פלייטאופס מנהלת את המרחב האווירי המורכב והמאתגר בתל אביב וסביבתה המאפשרת פעילות משלוחים והפעלת רחפנים מסחרית ומתואמת עבור כלל החברות המשתתפות בפרויקט.
- חברת הרטק טכנולוגיות בע”מ – חברת הרטק טכנולוגיות מפתחת מערכות שליטה ובקרה מתקדמות לניהול אוטונומי של פלטפרומות בלתי מאוישות באויר, בים וביבשה. במסגרת הפיילוט, חברת הרטק מדגימה מערכת שליטה ובקרה לניהול והטסה של רחפנים מסוגים שונים במרחב אווירי מנוהל ובצורה אוטונומית, תוך: ביצוע משימות מרובות רחפנים בתאום אוטונומי מלא, ניהול המרחב ושמירה על חוקי הבטיחות, התחשבות בכלים המופעלים על ידי גורמים אחרים.
- חברת פלייטק (אף.טי. פתרונות אוויריים בע”מ) – חברת בת של קבוצת אירודרום בע”מ – פלייטק מתמחה בהפעלת פלטפורמות אוויריות מאוישות מרחוק ליישומים אזרחיים וביטחוניים. פועלת בתחומי ההנדסה האזרחית והבנייה, חקלאות ואנרגיה מתחדשת וביטחון ואבטחה. החברה מובילה בתחום שירותי ההטסה לעולם האזרחי ומחזיקה באישור הפעלת רחפנים מעבר לקשר עין והראשונה להסמיך מפעיל רחפן להטסות מעבר לקשר עין.
- חברת אירוויז דרונז בע”מ – לחברת Airwayz יש מערכת מבוססת בינה מלאכותית (AI) לניהול חכם של מרחב אווירי וציי רחפנים. הפיילוט מתבצע עם שתי מערכות החברה: מערכת הMetroDome- לניהול UTM דינאמי של מרחב אווירי עמוס רחפנים, בעזרת שימוש בבינה מלאכותית מתקדמת ה׳לומדת׳ את המרחב האווירי ומנהלת את כל מערכות ההטסה השונות ומסנכרנת ביניהן בשמי העיר – ומערכת Metro-fleet להטסה אוטונומית של ציי רחפנים למשימות שונות בעיר החכמה.
- חברת סקיילינקס טכנולוגיות בע”מ – חברת Skylinx (סקיילינקס) בונה את התשתיות הטכנולוגיות והשירותים הנדרשים כדי לאפשר הפעלה של כלי טיס לא מאוישים (לרבות רחפנים) תוך מתן דגש על תפעול באזורים האורבניים, במטרה לאפשר פעולה רציפה ובטוחה למפעילים שונים ולשימושים שונים.
- חברת רובוטיקה כחול-לבן (BWR) – חברת רובוטיקה כחול לבן מפתחת כלים אוטונומיים ומערכות שליטה בנחילים על הקרקע ובאוויר לעיר ולחקלאות. במסגרת הפיילוט תציג החברה פעילות שתכלול בדיקות התאמה של מערכת ‘Soteria’ המאפשרת תכנון, שליטה ובקרה למספר רב של רחפנים, מסוגים שונים ולמשימות שונות באותו תא שטח, באופן אוטונומי ללא צורך במפעיל לכל רחפן, ביום ובלילה, וברציפות 24/7.