רשות החדשנות והמשרד לשוויון חברתי יממנו תכניות חדשות להכשרה ליזמות טכנולוגית באקדמיה ומוסדות רפואיים ולקידום נשים לעמדות ניהול בהייטק, בתקציב כולל של 13 מיליון ש"ח

24/12/2023

כ-1,000 משתתפים/ות יוכשרו ב-14 תוכניות חדשניות שיתקיימו בשנתיים הקרובות, במטרה להרחיב את החשיפה ליזמות טכנולוגית של סטודנטים לתארים מתקדמים וסגל אקדמי ורפואי, בתכניות שבהם לפחות 50% מהמשתתפים בחברה הערבית. בנוסף, אושרו תכניות שמטרתן קידום נשים לתפקידי ניהול בהייטק.

רשות החדשנות והמשרד לשוויון חברתי יממנו תוכניות הכשרה ליזמות והכשרה לקידום נשים בהייטק, בתקצוב כולל (ממשלתי ופרטי) של 13 מלש”ח.

הקול הקורא הייעודי הושק ביולי 2023, על בסיס מסלול קרן הון אנושי להייטק, במטרה לתמוך בתוכניות שנועדו לתת פתרונות חדשניים לקידום נשים בעלות ניסיון בהייטק לתפקידים טכנולוגיים בכירים. כמו כן מודיעה רשות החדשנות בשיתוף עם המשרד לשוויון חברתי על תמיכה בתוכניות שכוללות מודלים חדשניים להכשרת יזמות ויזמים במוסדות מחקר ובמוסדות רפואיים – עם ייצוג של לפחות 50% מקרב החברה הערבית, כאשר המטרה הינה פיתוח הון אנושי פוטנציאלי מכלל הדיסציפלינות להקמת חברות הזנק ועידוד מועמדים לבחור ביזמות כנתיב מקצועי פוטנציאלי.

לקול קורא ניגשו 25 תוכניות, מתוכן נבחרו 14 תוכניות שיופעלו בכל רחבי הארץ, ויקבלו מענק ממשלתי מצטבר של 8.2 מיליון ₪ (סה”כ תקציב פרטי וציבורי של 13 מיליון ₪) עבור הכשרה וקידום של כ 1,000 מועמדים/ות, ממגוון אוכלוסיות.

דרור בין, מנכ”ל רשות החדשנות: “הרשות פועלת בתקופה מאתגרת זו בכלים רבים לסיוע לחברות ההזנק בישראל. במקביל, אנחנו מאמינים כי דווקא בשנה הקרובה יש חשיבות מיוחדת להרחבת החשיפה לאפשרות של יזמות טכנולוגית למגוון רחב יותר של אוכלוסיות, כדי לבנות את החברות הבאות שיצעידו קדימה את ההייטק הישראלי. באקדמיה ומוסדות רפואיים יש מגוון אנושי רב, המהווה כר פורה לרעיונאות ולמציאת פתרונות חדשניים ועמוקים לבעיות הגדולות של העולם. עם זאת רבים מהסטודנטים לתארים מתקדמים, והסגל האקדמי והרפואי, ובפרט מהחברה הערבית, אינם נחשפים לאפשרות היזמית. זו עשויה להוות מנוע לצמיחה כלכלית ואימפקט חברתי, ולהרחיב את המגוון האנושי בהקמת חברות הזנק בישראל. אנו בטוחים שהתכניות הטובות שנבחרו יתרמו לקידום האקוסיסטם היזמי ולהגדלת מספר חברות ההזנק – בחברה הכללית בכלל, ובחברה הערבית בפרט. בד בבד, אנו רואים כי אחוז הנשים המועסקות בהייטק נשאר יציב וללא שינוי משמעותי בעשור האחרון, וכי עדיין ישנם חסמים משמעותיים להשתלבותן של נשים בעמדות בכירות, טכנולוגיות וניהוליות. אנו מאמינים כי התכניות החדשניות שנבחרו לקידום נשים לעמדות של הובלה וניהול, ייצרו מודלים חדשים בעלי פוטנציאל רב לתרום לחיזוק נשים בענף ההייטק.

מנכ”ל המשרד לשוויון חברתי, מאיר בינג:  “כבר זמן רב שברור לנו כי שילובה של החברה הערבית בשוק התעסוקה הישראלי הוא אינטרס בולט עבור החברה הערבית, אך גם עבור המשק הישראלי כולו, עם השפעה מכרעת על הפריון ועל התוצר והצמיחה. בחודשיים האחרונים מאז פרצה המלחמה, ספגה החברה הערבית פגיעה קשה בתחום התעסוקה, עם מספרים גדולים של מפוטרים ועובדים שהוצאו לחל”ת. לכן כעת, אל מול האתגרים הכלכליים והחברתיים שמציבה המלחמה, יש לנו אחריות גדולה אף יותר לוודא שהחברה הערבית תגדיל את חלקה בשוק התעסוקה. בתוך כך, עלינו לשים דגש מיוחד על תחומי החדשנות, היזמות וההייטק, תחומים המהווים מנוע צמיחה למשק, אך בולטים בתת הייצוג לחברה הערבית. כשמביטים על הנתונים, ורואים שכיום אחוז היזמים הפעילים מתוך החברה הערבית עומד על 2% בלבד מסך המיזמים הפעילים, מבינים ביתר שאת את הפערים איתם מתמודדת החברה הערבית, ושעלינו לפעול על מנת לצמצמם. קול קורא זה בהובלת רשות החדשנות הוא נדבך אחד מתוך תכנית פעולה שלמה שמקדמת הרשות לפיתוח חברתי-כלכלי של מגזר המיעוטים במשרד לשוויון חברתי, לצד מהלכים לעידוד לימודי מדעים כבר בבתי הספר, תמיכות בסטודנטים במקצועות ההייטק, הקמת מרכזי יזמות ומרכזי האצה ועוד”.

פירוט התוכניות שנבחרו ע”י וועדת המחקר:
    שם החברההתכנית
    אוניברסיטת חיפההתוכנית תכשיר סטודנטים/ות וצוות רפואי מהחברה הערבית ומקרב אוכלוסיות בתת ייצוג באקדמיה ובתעשיית ההייטק, בתחום היזמות, תוך הנבטת מיזמים שיציעו מענים לאתגרים קיימים שמציב משבר האקלים בפני מערכות הבריאות והרווחה. התכנית מממשת שותפות בין גורמים שונים מעולם האקדמיה, הבריאות, ההייטק וההון סיכון, המציעה ערך בהיבט של הנגשת הזדמנויות לאקסלרציה ולשילוב באקוסיסטם היזמי.
    הטכניוןהתכנית תכשיר אקדמאיות במקצועות טכנולוגיים בחברה הערבית המעוניינות לצאת לדרך יזמית. התכנית מלווה את המשתתפות ומאפשרת להן היכרות מעמיקה עם יכולותיהן היזמיות והמסלול הנדרש בעולם היזמות במרחב בטוח ותוך צמצום פערי ידע ורכישת כלים בעולמות של התפתחות אישית, שימוש בכלי AI ויסודות היזמות
    הטכניוןתכנית קדם האצה חדשה שעיקרה התמקדות בפיתוח רעיונאות תהליכית מובנית לחדשנות משבשת, המצמצמת גורמי סיכון בסטארטאפים. תכנית זו מבוססת על מתודולוגיה ייחודית שפותחה באוניברסיטת ג’ונס הופקינס, התכנית תותאם לפורמט האצה עסקית ותהיה מיועדת לקהל רב תרבותי ממקצועות ה STEM מהטכניון.
    מכללת ספירהכשרת סטודנטים/ות ערבים (ובפרט מהחברה הבדואית) ממכללת ספיר וכן עובדים ערבים מקופת חולים כללית ומבית חולים ברזילי במסלול יזמות וזאת במסגרת הקמת מעבדת יזמות ייעודית לחברה הערבית במכללה. המעבדה תתמקד ביזמות בתחומי הרפואה
    מכללת עזריאליתכנית רעיונאות לעידוד יזמות משותפת ערבית-יהודית, ובכך קידום הון אנושי מהחברה הערבית בתעשיית ההייטק
    סנט וינסנט דה פול – בית חולים הצרפתיתוכנית הכשרה חדשנית וייחודית מעמיקה לעידוד יזמות, לצוות הרפואי והפארא-רפואי בגליל על ידי חשיפת הצוות לתכנים, רעיונות ומודלים להצלחה מעולם היזמות
    שירותי בריאות כללית תכנית הכשרה ייחודית בשיתוף Future HIT, מרכז היזמות והחדשנות של המכון הטכנולוגי חולון, עבור עובדי ועובדות המרכז הרפואי “העמק” מכלל המגזרים בתחומי היזמות וחדשנות הטכנולוגיים בדגש על עובדים/ות מהחברה הערבית.
    תקוויןתוכנית הכשרה ליזמות בניהול אוניברסיטת רייכמן שמטרתה הנבטת הדור הבא של מובילי ויזמי תעשיית ההייטק במדינת ישראל מקרב החברה הערבית. התוכנית כוללת העצמה, פיתוח מנהיגות יצירתיות, חדשנות והקניית מיומנויות כדי להתגבר על האתגרים לצד כלים יזמיים ומתודות מעולמות היזמות.
    מיזם קולקטיב אימפקט- השותפות לקידום תעסוקה בחברה הערביתתכנית ייעודית וחדשנית לקידומן ושילובן של נשים מהחברה הערבית בתעשיית ההייטק, לתפקידים טכנולוגיים מגוונים ולתפקידים ניהוליים בכירים בחברות הייטק מובילות
    עייט עדכוני ידע ויישומיםתכנית לקידום נשים אשר תקנה מיומנויות עסקיות, ניהוליות וטכנולוגיות (לרבות התמודדות עם חסמים ושינויים) ותשים דגש על תחומים בחזית הטכנולוגית, אשר קיים בהם מחסור ואשר יאפשרו קידומן של נשים שכבר מועסקות בהייטק לעמדות ניהוליות, כמו גם את שילובן של נשים בעלות ניסיון רלוונטי קודם בתעשיית ההייטק. התכנית כוללת בין היתר קורס “ניהול מוצר בהייטק”, אשר נבנה במיוחד על פי צרכי השוק וקהל היעד, בהתבסס על ידע וניסון של המציע.
    עמותת בוגרי 8200התכנית פונה לנשים בתעשיית ההייטק בתפקיד ניהולי ראשון, העובדות בחברות בתעשיית ההייטק. התכנית תעניק למשתתפות סל כלים לפיתוח אישי לטובת קידומן לתפקידי מפתח בתעשייה. התכנית מורכבת מ-3 נדבכים: ציר פיתוח מיומנויות בינאישיות למנהלות דרך סדנאות והכשרות, ציר מנטורינג 1*1 ממנהלות בכירות בתעשייה וציר הכולל פיתוח פרויקט אישי.
    הטכניון  תכנית מבוססת על ידע שנצבר בחברות טכנולוגיות ובטכניון, לטובת קידום מנהלות מאזור הצפון לתפקידי ניהול בכירים יותר בקרב אותם ארגונים. התוכנית תתמקד בשלושה מרכיבים: זהות אישית מקצועית, זהות ניהולית וזהות ארגונית, תוך התמקדות בנושאים כגון ניהול משימות וניהול צוותים. התכנית תכשיר את המשתתפות בתחומי ניהול נדרשים כמו חדשנות ויזמות פנים-ארגונית, בנוסף הקניית ידע בנושא הטכנולוגי המתפתח Generative AI. טכנולוגיה זו תשמש לפיתוח כלים ניהוליים מתקדמים.
    תמךתכנית לפיתוח מיומנות לניהול לעבור נשים חרדיות העובדות בתעשיית התוכנה. התכנית משלבת התייחסות לשלוש צלעות של ניהול: ניהול עצמי, ניהול יחסים וניהול תוצאות , בנוסף לאינטגרציה ביניהם בניהול מעברים. התוכנית משלבת תכנים מקצועיים ואקדמאיים יחד עם התייחסות לסוגיות ולמורכבויות  עומדות בפני מנהלת חרדית בעולם הטרוגני.
    העמותה לחקלאות מודרניתתוכנית דו שנתית פורצת דרך ייחודית לפיתוח וקידום עתודה ניהולית נשית, בתחום החלבון האלטרנטיבי באקוסיסטם הפודטק בישראל. התוכנית תפעל להצמחת עתודה ניהולית נשית באמצעות פיתוח מיומנויות עסקיות, ניהוליות וטכנולוגיות על מנת להביא לקידומן, לשיפור תנאי העסקתן, ולאימוץ סטנדרט שיווין מגדרי בסקטור, זאת באמצעות הכשרה ולימוד תוך רתימת החברות הפועלות בשוק.