רשות החדשנות בחרה בחברת YDLabs להקמת מעבדות פרמנטציה של מיקרואורגנזמים למו"פ בעולמות הפודטק

18/06/2023

הרשות תשקיע עד 50 מיליון ש”ח בהקמת התשתית כך שתשרת את כלל חברות הפודטק המשתמשות בפרמנטציה לטובת מחקר, פיתוח וייצור מוצריהן.

 

לאחר תהליך עמוק של בחינת צרכי תעשיית הפודטק בכלל והחלבונים האלטרנטיביים בפרט, החליטה רשות החדשנות ליזום הקמת תשתית שבעזרת שירותי המו”פ תשמר ותגדיל משמעותית את כוחו של האקוסיסטם העוסק בפיתוח מזון חדש.

חברת YDLabs אשר נבחרה בתהליך, תקים תשתית שתעניק שרותי פרמנטציה לחברות מתחום הפודטק בסקאלות גמלון החל מ-10 ליטרים ועד 20,000 ליטרים ובשירותים מגוונים על פי הצרכים הקיימים והעתידיים של תעשיית הפודטק בארץ, בכפוף לעמידה בתנאים מקדמיים שנקבעו על ידי ועדת המחקר. החברה הוקמה לפני כשנה על ידי אריאל בלומוביץ וגייסה את אחד ממומחי הפרמנטציה הידועים בארץ, ד”ר מוטי רבהון המכהן גם כמנכ”ל האגודה הישראלית לפרמנטציה.

“אנו שמחים עם הבחירה ב-YDLabs ומצפים לראות את האקוסיסטם הישראלי משתמש בתשתיות ובשירותים שיינתנו לטובת גמלון, יצור בכמויות המאפשרות בחינת התכנות כלכלית, היערכות לרגולציה ועוד”, בירך דרור בין, מנכ”ל רשות החדשנות. “ישראל סימנה את תחום הפודטק כאחד מתחומי המו”פ שיש לתת להם עדיפות. כיום, עקב מחסור בתשתיות וכוח האדם, רבים מן המיזמים פונים לקבלת השירותים הנדרשים מקבלני שירות בעולם, דבר המוביל ל”בריחת” הידע בשלב מוקדם והתקדמות במסלולי רגולציה המותאמים למדינות אחרות. את זה אנו רוצים לשנות בעזרת מיזם זה, בהקדם האפשרי”.

תחום החלבון האלטרנטיבי חווה צמיחה משמעותית בשנים האחרונות, והוא צפוי להמשיך ולהציג שיעור צמיחה גבוה גם בשנים הבאות. המוטיבציות המרכזיות הדוחפות ומאיצות את הפיתוח של טכנולוגיות ומוצרים בתחום זה נובעות בעיקר מהחשש לאפקט הסביבתי-אקלימי של הדרישה ההולכת וגוברת למזון מבוסס בע”ח וחקלאות תעשייתית של בע”ח, כחלק מהגידול הצפוי באוכלוסייה ולצידה גם החשש לביטחון אספקת המזון וההשפעה על משבר האקלים. כמענה לצורך זה, חלה כאמור צמיחה של תחום החלבון האלטרנטיבי (ולצידו גם תחום ייצור רכיבי מזון חדשים שאינם חלבון), בשיטות של ביולוגיה סינתטית העושה שימוש במיקרואורגניזמים מותמרים כמערכות הייצור (צבעי מאכל, שומנים בעלי מבנה של שומן מן החי, אנזימים לטובת ייצור מזון, חומרי טעם וריח ועוד).
 

ניתן לחלק את תחום החלבון האלטרנטיבי לשלוש קטגוריות מרכזיות:

  • חלבונים ורכיבים שונים מן החי והצומח המיוצרים על-ידי מיקרואורגניזמים (fermentation)
  • תחליפי בשר וחלב על בסיס חלבון ורכיבים מהצומח (plant based)
  • תחליפי בשר וחלב על בסיס תרביות תאים (cultured)

מבין שלוש קטגוריות החלבון האלטרנטיבי אלה, טכנולוגיית הפרמנטציה לייצור מזון מסתמנת כבעלת פוטנציאל שוק מבטיח מאוד. תשתית המו”פ שתוקם תכלול ציוד, כח אדם מיומן לתחום הפרמנטציה והמזון, שירותים המאפשרים פרמנטציה בסקאלות פיילוט ועד דמו, שירותי הפרדה וניקוי, אנליטיקה, עזרה ברגולציית מזון ועוד. זה יאפשר ללקוחות התשתית מהארץ ומהעולם, גמלון בנפחים מגוונים, ביצוע ניסויים להיתכנות טכנו-כלכלית, ייצור אצוות בסדר גודל המאפשר בחינת המוצרים על-ידי לקוחות פוטנציאליים, כבסיס לבניית תיק רגולציה ואף ייצור אצוות קטנות למסחור. בהסתכלות רחבה יותר, זה ימנע את בריחת המוחות והידע הרב הקיים היום בישראל וייתן בטחון לחלק מהחברות לעבור גם לשלב הבא מפיתוח לייצור ובכך ישמור על חוזקה היחסי של ישראל בתחום החלבון האלטרנטיבי והפרמנטציה.