הטכנולוגיה מישראל שתוזיל את הרכב האוטונומי

לעיתים קשה לדמיין חברת הזנק מארץ ישראל הקטנטונת מנסה להתחרות עם ענקיות בתחום הנמצא בחזית הטכנולוגיה החדשנית, כזו שכל העולם מחכה בנשימה עצורה לראות כיצד תתקדם ולאילו כיוונים. אך כנגד הסיכויים חברה ישראלית עושה בדיוק את זה.

מאיה עזריה | 05.11.21

השנים האחרונות בעולם הרכב האוטונומי לוו במעין “התפכחות”: התחזיות לפיהן בכל רגע יעלו על הכביש ציי רכבים אוטונומיים ללא נהג התחלפו בהבנה שהפיתוח הטכנולוגי מורכב ומאתגר הרבה יותר מהצפוי, ויימשך לפחות עוד כעשור. האתגרים הטכנולוגיים וההבנה כי ייקח זמן רב עד שחברות המפתחות רכבים אוטונומיים יגיעו לרווחיות, יצרו מגמת קונסולידציה- מיזוגים, רכישות, ויצירת קואליציות רחבות כדי לממן את הפעילות היקרה. החברות שמבצעות כיום ניסויים בכבישים ציבוריים בישראל הן תאגידי ענק – חברת מובילאיי שנרכשה על ידי אינטל העולמית, חברת יאנדקס הרוסית וחברת GM האמריקאית.

אחרי ההקדמה הזאת, אפשר לתאר כמה התרגשתי כשנודע לי שסטארטאפ ישראלי מבטיח בשם Imagry קיבל רישיון ממשרד התחבורה לבצע ניסויים ברכב אוטונומי בכבישים ציבוריים, וההתרגשות גדלה עוד יותר כשגילינו שהוא נתמך ע”י רשות החדשנות! נפגשתי עם ערן אופיר, מנכ”ל החברה, ועם אדהם גזאלי, מייסד וסמנכ”ל הטכנולוגיה בחברה, כדי להכיר את הסיפור מאחורי Imagry, לשמוע על הטכנולוגיה, החזון, והתכניות לעתיד. 

אנחנו לא מאמינים בגישה הקלאסית…אנחנו מנסים לחקות כמה שיותר את המוח האנושי. אם נצליח לחקות באופן מושלם את הנהיגה האנושית, ונמנע את הסחות הדעת שגורמות ל-97% מתאונות הדרכים, נחולל מהפכה

אנחנו באינסטגרם

אדהם גזאלי, יליד ירושלים, הקים את החברה לאחר שהשלים תארים בהנדסה רפואית והנדסת מערכות. לדבריו של גזאלי, הוא התאהב בנושא הראייה הממוחשבת (Computer Vision) וידע שהוא רוצה להקים חברה שתפתח את הטכנולוגיה הזו, עוד לפני שהחליט לעסוק בתחום הרכב האוטונומי. ערן אופיר, שהצטרף בשנה האחרונה, הקים וניהל אופרציות גלובליות בתחומי טלקום, אנרגיה, ריטייל ובריאות דיגיטלית, ומביא איתו נסיון עסקי ואופרטיבי עשיר שנחוץ לחברה בשלב זה בכדי להיכנס לשוק האוטומוטיב הקשה.

בשנת 2015 הקים גזאלי את Imagry ביחד עם מאג’ד אל ג’ובה, סמנכ”ל הפיתוח בחברה. החברה מפתחת פתרון ראיית מכונה מבוסס רשתות נוירוניות לפלטפורמות נהיגה אוטונומית על בסיס מצלמות בלבד. לפי גזאלי “רוב החברות שמפתחות מערכות נהיגה אוטונומית היום משתמשות במצלמות, רדארים, לידארים (חיישני לייזר) ופתרונות מבוססים GPS שיוצרים מפות מאד מורכבות ויקרות שאמורות לייצג מבעוד מועד כל סנטימטר בדרך – תמרורים, פסי האטה, סימונים על הכביש ועוד. המשמעות היא שאם יש משהו שונה על הכביש – כמו למשל חסימה או עבודות בנייה, הן לא יופיעו על המפה, לכן צריך תמיד לעדכן את המפות בזמן אמת. כמו כן, צריך לתקשר את המפות לרכב באופן שוטף ולכן אם יש לי בעיה בתקשורת זה יפגע ביכולת של הרכב להתמודד עם תוואי הדרך.”

גזאלי מוסיף “אנחנו לא מאמינים בגישה הקלאסית לפיה מפתחים אמורים לצפות אלפי תרחישים שיכולים לקרות על הכביש וכותבים קוד שמתאים לכל אחד מאותם תרחישים. במקום זה, אנחנו מנסים לדמות את הנהיגה האוטונומית ככל הניתן לנהיגה האנושית: מפתחים מערכת ראייה ממוחשבת שמבוססת על מצלמות, המצלמות קולטות את כל מה שמקיף את הרכב, מפרשות את הסיטואציה בזמן אמת ולוקחות החלטות נהיגה. אנחנו מנסים לחקות כמה שיותר את המוח האנושי. אם נצליח לחקות באופן מושלם את הנהיגה האנושית, ונמנע את הסחות הדעת שגורמות ל-97% מתאונות הדרכים, נחולל מהפכה”.

לדברי אופיר, מלבד Imagry, החברה הבולטת בתעשייה עם תפיסת עולם דומה מבחינה טכנולוגית היא חברת טסלה, שזנחה גם היא את השימוש בלידארים ורדארים ועושה שימוש רק במצלמות. השימוש בראדרים ולידארים מייקר את הטכנולוגיה ומוביל בהכרח למודל עסקי של ציי רכבים – שמופעלים כמוניות ע”י מפעיל מרכזי שחוסך את עלות העסקת הנהגים ולכן מוכן להשקיע בטכנולוגיה יקרה ביחס למחיר הרכב. כדי להטמיע את הטכנולוגיה ברכבים פרטיים, יש צורך להוזיל את העלויות, מה שמתאפשר כשעושים שימוש במצלמות בלבד. בשונה מטסלה, Imagry לא מתיימרת לייצר רכבים (או חומרה) אלא מכוונת להטמעה של התוכנה שלה אצל יצרני מכוניות שלא מעוניינים לפתח (או שכשלו בפיתוח) טכנולוגיית נהיגה אוטונומית In House. לדבריו של גזאלי החברה עושה כבר ניסויים והדגמות עם חברות בתעשיית הרכב העולמית, שאת שמותיהן נכון לזמן קיום השיחה הוא מנוע מלהזכיר.

בשנת 2017 נפגש גזאלי עם החברות המובילות בתעשייה, ביניהן Aptiv, Waymo, GM ו-Ford והציג להם את החזון של Imagry. לדבריו “החברות צחקו ואמרו שזה בחיים לא יעבוד, אבל זה לא עצר אותנו, רק דחף אותנו קדימה והיום כבר השלמנו מעל ל- 50,000 מיילים של נהיגה אוטונומית”. אופיר מוסיף כי נכון להיום, Imagry מבצעת ניסויים בדרכים ציבוריות באריזונה וקליפורניה בארה”ב, גרמניה, ולאחרונה הצטרפה גם חיפה, העיר בה ממוקמים משרדי החברה בישראל.

להערכת החברה, יחלפו בין 5-10 שנים עד שנראה רכבים אוטונומיים פרטיים על כבישים ציבוריים (בניגוד למוניות אוטונומיות או לשאטלים בקמפוסים סגורים שניתו לראות כבר היום). לדברי מנהלי החברה, לא מדובר ב”מהפכה” אלא בתהליך אבולוציוני שבמהלכו נראה שיפור הדרגתי עם יותר ויותר פיצ’רים שיתווספו לרכבים עד שנגיע למצב בו מערכת נהיגה אוטונומית יכולה לבצע את כל פעולות הנהיגה בתוך שטח מוגדר (רמה 4 לפי SAE J3016). גזאלי ואופיר אינם מתרגשים ממגמת הקונסולידציה ו”הצטמקות” שוק הרכב האוטונומי, ומסבירים כי החברה ממשיכה לגדול, לפתח ולגייס כסף – מתוך שאיפה להפוך לחברה גדולה ועצמאית.

אנחנו נמשיך לעקוב אחרי המסע המרתק של Imagry ומקווים לראות עוד ועוד סטארטאפים וחברות מעלות רכבים אוטונומיים על כבישי ישראל.

תודה רבה לערן אופיר ולאדהם גזאלי שהשתתפו בהכנת הבלוג.


מאיה עזריה
מאיה עזריה לשעבר ראש תחום רגולציה וממשל במרכז לרגולציה של טכנולוגיות חדשניות C4IR
מאיה הייתה אחראית ברשות החדשנות על הובלת פרויקטים רגולטוריים עם משרדי ממשלה וגורמי ממשל נוספים, כחלק משיתוף הפעולה בין ממשלת ישראל וה-World Economic Forum, שמטרתו לסייע לרגולטורים מקומיים לאמץ Best Practices בכל הנוגע להטמעת טכנולוגיות חדשניות, בהתבסס על קיום שיח שוטף עם רגולטורים מהעולם, גורמי תעשייה, אקדמיה וחברה אזרחית. מרבית עיסוקה של מאיה מתמקד בתחום התחבורה החכמה והרכב האוטונומי, לצד שיפור וייעול תהליכי רכש מותאמים לרכש טכנולוגיות חדשניות, רגולציה של בינה מלאכותית והנגשת דאטה לצרכי תעשייה ומחקר. לפני תפקידה ברשות היא עבדה כיועצת ליו"ר וועדת הכלכלה בכנסת. למאיה תואר ראשון במשפטים ועבודה סוציאלית ותואר שני ביישוב וניהול סכסוכים ומשא ומתן. כיום מאיה מנהלת את תחום קשרי הממשל באירופה, המזרח התיכון ואפריקה. בחברת המיקרו- מוביליטי Bird.

עוד פוסטים שיכולים לעניין אותך