
בהמשך לאירועי ה-7 באוקטובר, הצטרף מיזם הרחפנים הלאומי למאמץ החירום בניהול המרחב האווירי וביצוע פעילויות חוזי עבור גופים ציבוריים.
בעקבות המצב הביטחוני, ב-17.10.2023 יצאה הוראה מטעם רשות התעופה האזרחית האוסרת על הטסת טיסנים ורחפנים למטרות פנאי וספורט בכל רחבי הארץ. הפעילות הלאומית והאזרחית שהתבצעה לסייע במאמץ הלאומי:
- מרכז הבקרה והשליטה עבור גופים ציבוריים
על מנת לסייע למאמץ הלאומי הוקם מרכז שליטה ובקרה לשעת חירום ומתן שירותי רחפנים לגופים לאומים. המיזם תומך בפעילות חירום לאומי, כאשר בראש סדר העדיפויות משימות מצילות חיים.
- הצטרפות למערך הסיוע ההתנדבותי אזרחי למטיסי רחפנים
בהמשך להנחיות ר”תא נאסרה הטסת רחפנים למטרות פנאי וספורט בכל רחבי הארץ.
הטסת רחפן לצרכי אבטחת יישובים וביטחון על ידי מטיס שאינו מרושיין דרשה אישור של המשמ”ר שיתקבל דרך מערכת אישורי הטיסה שבעמוד זה.
מדובר בפעילויות המנוהלות על ידי המגזר האזרחי ואנחנו משתמשים בפלטפורמה שלנו כדי לסייע בהפצתן. הן אינן יוזמות לאומיות תחת אחריות הגופים השותפים.
סיוע לרשויות מקומיות והתנדבות מטיסי רחפנים (כל הפעילויות נעשו ע”י מתנדבים):
- הקמת והפעלת “סיירות רחפנים” בתוך היישובים– גוף מתנדבים אזרחי של מטיסי רחפנים שעזרו לחבר בין היישובים השונים לבעלי רחפנים שגרים ביישוב.
- ‘עין לציון’ – בניית מערך תצפיות המעניק הגנה ובקרה ליישובים
- תמיכה בתעשייה הישראלית
יצרניות רחפנים ישראליות
- קופטרפיקס CopterPix
- הבןדרונס Hevendrones
- אקסטנד Xtend
- רובוטיקאן RoboticanRobitican
- דרוניקס DRONIX
- דאונווינד DOWNWIND
- אודות מיזם הרחפנים
מיזם הרחפנים הלאומי המשותף לרשות החדשנות, משרד התחבורה, נתיבי איילון ורשות התעופה האזרחית פועל מזה שלוש שנים ובימים אלו משקיע את מירב המאמצים כדי להקצות את הידע והניסיון שצבר בעולם הטכנולוגי, התחבורתי הרגולטורי כדי לתמוך בהפעלת רחפנים לסיוע במאמץ הלאומי. המיזם הקים מרכז ניהול ובקרה אשר מאפשר הפעלה של כלי טיס בלתי מאוישים במרחב האווירי,
השלב הראשון של מיזם הרחפנים הלאומי שהתקיים בין 2019 ל-2022 התמקד בהטסה של מטענים קטנים. השלב הנוכחי מטרתו להגדיל את משקלי הנשיאה והטווחים, כך שבעתיד תתאפשר הטסה של מטענים כבדים יותר ונוסעים. כמו כן, במסגרת ההדגמות נסללת “מערכת כבישים בשמיים” שתאפשר פעילות טיסות שוטפת בשמי הארץ כך שיוכלו לטוס במקביל מספר רחפנים וכלי טיס שונים למגוון שימושים, כולל בריאות, קמעונאות, ביטחון, בטיחות ועוד. מיזם הרחפנים עוסק גם בהסדרת המרחב האווירי ובניית תשתיות רגולטוריות להטסת כלים אוטונומיים לתועלת הציבור. בשלוש השנים האחרונות בוצעו במסגרת המיזם מעל מרחבים אורבניים ומרחבי ספר, למעלה מ-19,000 גיחות. בשנתיים הקרובות, החברות המשתתפות במיזם ימשיכו לבצע טיסות ברחבי הארץ למשך שבוע בכל חודש. הטיסות תבוצענה במרחב אווירי מנוהל, בפריסה ארצית למרחקים ארוכים של עד 150 קילומטרים, תוך נשיאת מטענים כבדים יותר, בכללם כלים שיאפשרו בעתיד גם הטסה של בני אדם. המיזם עובד בשיתוף פעולה עם גופים מסחריים וציבוריים נוספים – חיל אוויר, רשות שדות התעופה, רשויות מקומיות וגופים רלוונטיים נוספים.
במיזם שותפות החברות:
- אירוויז דרונז – Airwayz
- היילנדר תעופה – High Lander
- קנדו דרונס – Cando Drones
- רובוטיקאן – ROBOTICAN
- אף. טי. פתרונות אוויריים בע”מ
- Elsight- אלסייט
- AGL- איגיאל
- AIR TAXI ISRAEL (ATI)- מונית אווירית ישראל
- DOWN WIND- דאון-וינד
- Kronos group – קרונוס
- ברוק – BROOK
ליצירת קשר עם המיזם:
דניאלה פרתם,מנהלת אגף C4IR WEF רשות החדשנות – [email protected]
שני דיין, מנהלת פרויקטים ושותפויות C4IR WEF, רשות החדשנות – [email protected]