למה ישראל מובילה בתחום החלבונים האלטרנטיביים?

ישראל מזהה את ההזדמנות להובלה עולמית בתחום החלבונים האלטרנטיביים

רונית אשל | 09.06.21

*נכתב בשיתוף עם נועה יפה, מנהלת פיתוח עסקי ברשות החדשנות.

אחת התעשיות הגדולות המשפיעות על משבר האקלים בעולם היא ענף המזון מן החי. מעבר לפגיעה המוסרית  בבעלי החיים, התעשייה אחראית על כ-15% מפליטות גזי החממה וכרבע מזיהום המים המתוקים בעולם (!) בנוסף תעשייה זו היא הגורם המשמעותי ביותר לשימוש בקרקעות שהולכות ואוזלות. למעלה משליש מהיבולים בעולם משמשים להאכלת בעלי חיים, בעוד ש-820 מיליון בני אדם ברחבי העולם סובלים מרעב והמספרים האלו רק הולכים ועולים.

סיבות שונות ומגוונות אלו, הובילו את האדם לחפש תחליפי מזון בעיקר לבשר וחלב. הצורך לאתר ולפתח מזונות חדשים בעלי השפעה סביבתית מופחתת וצריכה אנרגטית נמוכה, תפס בשנים האחרונות תאוצה. 
על פי מחקר שהתפרסם ב-Crunchbase, שוק התחליפים למזון מן החי הינו מהצומחים ביותר בעולם והוא צפוי להגיע לגודל שוק של 290 ביליארד דולר עד לשנת 2035.

גם בישראל, תחום החלבון האלטרנטיבי צובר תאוצה עם פעילות יזמית נמרצת המבוססת על יסודות של חדשנות טכנולוגית, מדע ומחקר. כיום קיימות בישראל מעל ל-100 חברות העוסקות בתחום. 40% מהן נחשבות לחברות סטארטאפ המפתחות טכנולוגיות חדשניות בעלות פוטנציאל לעצב את עתיד התזונה האנושית בעולם. סכום ההשקעות בחברות חלבון אלטרנטיבי צמח פי שמונה בשנים האחרונות והגיע עד  114 מיליון דולר בשנת 2020 (מתוך נתוני GFI, 2021).

לישראל ההזדמנות להיות מובילה עולמית בתחום החלבונים האלטרנטיביים, ורשות החדשנות, המופקדת על מדיניות החדשנות, מעודדת פעילות חברות לאורך הדרך כחלק מאסטרטגיה מקיפה לטיפול וקידום תחום טכנולוגיות האקלים בישראל.

תפקיד הרשות לקדם את משאב החדשנות בישראל, תוך יצירת תשתיות עבור תעשיית ההיי-טק, ובדגש על הטמעת חדשנות בתעשיית הייצור. תמיכה זו נעשית באמצעות מענקים לחברות משלב הרעיון הראשוני או ממחקר באקדמיה, דרך הקמת סטרטאפים וחברות צומחות  ועד להקמת קו יצור חדש בישראל! 

אחת הפעילויות המשמעויות שאנו מובילים בתחום הפודטק היא מסלול החממות ומסלול מעבדות. במסגרתם קיימות ארבע חממות ומעבדות, בתמיכת הרשות, אשר מלוות יזמות/ים וחברות בתחילת דרכם. החממות שמופעלות על ידי תאגידים גדולים כדוגמת שטראוס, תנובה טמפו ועוד, מסייעות ליזמות/ים המעוניינים להקים סטארטאפ על בסיס רעיון טכנולוגי חדשני, על ידי מתן מענקים ומסגרת תומכת להקמת החברה ופיתוח הרעיון לכדי מוצר מסחרי. לאחר הבשלת המוצר להעברה לייצור, חברות נתמכות על ידי מסלול “מעבר מפיתוח לייצור” ובו מפותח תהליך הייצור ההמוני להקמת קו ייצור בישראל. 

בישראל מתפתח אקו-סיסטם מוביל בתחום החלבון האלטרנטיבי, רשות החדשנות פועלת לאפשר ולמצב את מדינת ישראל כמובילה עולמית טכנולוגית בסקטור זה.

אנחנו גם באינסטגרם

לדוגמה, חברת Redefine Meat  אשר חשפה את מוצרי ה-Alt-Steak הראשונים בעולם מיצור תעשייתי דיגיטלי המבוסס על רכיבים מהצומח והמיוצרים באמצעות טכנולוגיה חדישה המוגנת בפטנטים. למוצרים של החברה מרקם, טעם ומראה של בשר מסורתי והם שואפים לייצר את החוויה הקולינרית המושלמת. 
 

צילום: מתוך אתר חברת Redefine Meat

החברה קיבלה רצף תמיכה מקיף מרשות החדשנות, הכולל מענק תמיכה לפיתוח המוצר במסלול חברות מתחילות ועד למענקים להקמת קו ייצור במסלול מעבר מפיתוח לייצור מתקדם. בשנת 2021 הודיעה החברה כי השלימה סבב גיוס A בסך 29 מיליון דולר.

“אישור המענקים של רשות החדשנות העניק לנו חותמת איכות ואמון מול משקיעים נוספים בחברה. בעזרת אישור זה הצלחנו לגייס את הסכום הנדרש להקמת מתקן ייצור רחב היקף בישראל” – אומר אשחר בן שיטרית, מנכ”ל ומייסד שותף של החברה. כרגע נמצאת החברה בתהליך מעבר ממתקן פיתוח למתקן פיילוט לייצור מסחרי, ועתידה לפתוח מפעל באזור פיתוח א’ במהלך 2022.

לצד חברות המפתחות פתרונות לתחליפי בשר, יש גם מי שחולמים שכלל המזון מן הטבע יהיה מיוצר בדרכים שאינן פוגעות בבעלי-חיים; ביצים הן מצרך בסיסי וחיוני כמעט בכל העולם, אך כמו ברוב תעשיות המזון מן החי, גם תעשיית הביצים דורשת השקעה של ממון, זמן ואנרגיה גבוהה, לצד גרימת סבל לתרנגולות. חברות רבות מנסות לגבש פתרון תזונתי שיהווה תחליף ראוי – בטעם ובערכים התזונתיים.
 

מאכלים עם תחליף ביצים של חברת הפודטק ZERO EGG

צילום: מתוך אתר חברת Zero Egg

חברת Zero Egg הישראלית שקיבלה תמיכה מרשות החדשנות, ובוגרת של חממת דה קיטשן, מפתחת תחליף ביצה שיהיה ראוי בטעם, במרקם ובערכים התזונתיים. לחברה מוצרים כגון תחליף אבקתי, נוזל קפוא וחביתה קפואה מבוססי פורמולה ייחודית הכוללת חלבוני סויה, חומוס, תפו”א ואפונה. נוזל זירו אג מחליף ביצה שלמה במגוון של מנות כגון: חביתה, מקושקשת, וקיש, עוגה, עוגיות ופנקייקים. לירון נמרודי, מנכלי”ת החברה מציינת כי “בנוסף ליתרונות התזונתיים של המוצר, השימוש בזירו אג מסייע לשמירה על כדור הארץ בכך שהוא מאפשר חסכון של יותר מ-90% מהאנרגיה, בשטחי גידול ומים המושקעים בגידול תרנגולות לביצים, וחסכון של כ-60% מפליטת גזי החממה!”  לאחרונה השלימה החברה סבב גיוס בסך 5 מיליון דולר והחלה בתהליכי העברה לייצור בישראל, תחת מסלול מופ”ת, לפיתוח מוצרי ביצים מוכנים לשימוש מיידי.

בישראל מתפתח אקו-סיסטם מוביל בתחום החלבון האלטרנטיבי, רשות החדשנות פועלת לאפשר ולמצב את מדינת ישראל כמובילה עולמית טכנולוגית בסקטור זה. ד”ר מלכה ניר, ראש זירת ייצור מתקדם ברשות החדשנות, מתייחסת לתוכניות עתידיות לקידום הפודטק בישראל : “זיהינו את ההזדמנות לפתח את ישראל כמובילה עולמית בתחום החלבון האלטרנטיבי, ולקדם הקמת קוי ייצור בטכנולוגיה מתקדמת. אנחנו שמחים לראות יותר ויותר חברות מתנסות בפיתוח מוצרים ומבשילות עד כדי שלבי הייצור. תמיכה בתוכניות מו”פ מהווה נדבך מרכזי בפעילות רשות החדשנות בפיתוח ענף הפודטק, לצד השותפות בקידום האקוסיסטם בצפון, כולל הקמת מכון מזון”.  


רונית אשל
רונית אשל מנהלת אסטרטגיה ופיתוח עסקי בזירת ייצור מתקדם
רונית מקדמת פיתוח חדשנות בתעשייה הישראלית, פועלת לקידום מחקר ופיתוח מוצרי או תהליכי, ותמיכה בהקמת מפעלים חדשים בטכנולוגיה מתקדמת. מובילה שיתופי פעולה עם גופים ציבוריים, אקדמיה ומכוני מחקר, וחברות טכנולוגיה בתחומי התעשייה. חברות המשתלבות בתוכניות הזירה, מצליחות לייצר בידול טכנולוגי, להגביר את כושר התחרות העולמי ולבצע מעבר מוצלח מפיתוח לייצור. רונית מביאה עימה 20 שנה של ניסיון בתעשייה, כמומחית טכנולוגית בחטיבת הייצור באינטל. בוגרת תואר ראשון בכלכלה ותקשורת, ותואר שני בהצטיינות במנהל עסקים. כיום בלימודי תואר שני בהנדסת חומרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

עוד פוסטים שיכולים לעניין אותך