איך מייצרים ויראליות בריאה? למה חשוב לבצע סקרי דעת קהל ממוקדים? ומה צריך כדי ששלטי חוצות יהפכו לחנות וירטואלית? התשובות נמצאות באפליקציות וביישומים הטכנולוגיים שמפתחים בחממת נילסן (Nielsen) בקיסריה. על החממה, החזון ותפקיד הביג דאטה בעולם של אלגוריתמים וניו מדיה

כל מסך יכול להפוך לחנות וירטואלית – זו תמצית הרעיון העומד מאחורי אפליקציית מוביליביי (Mobilibuy). האפליקציה מייתרת את הצורך לבקר בחנות, כי בעזרתה אפשר לקנות, בו במקום, כל פריט שתראו על שלט חוצות או על מסך הטלוויזיה. “פלטפורמה זו נועדה להנגיש לחברות קמעונאיות את השיווק הדיגיטלי בצורה פשוטה וקלה”, מסביר מוטי לוי, היזם והמנהל העסקי של החברה. “היא מאפשרת לחברות לפתוח חנויות דינמיות ווירטואליות בכל אמצעי התקשורת, על שלטי החוצות, מסכי הטלוויזיה וכל מסך דיגיטלי אחר שיבחרו בזכות הטכנולוגיה החדשנית שלנו.

“הרעיון היה במקור של קובי דנון, השותף שלי, בעקבות ניסוי של קמעונאות בריטית בדרום קוריאה שפתחה חנויות וירטואליות בתחנות רכבת, פרסמה בהן מודעות מודפסות עם מוצרים על מדפים והציעה לאנשים לסרוק ולקנות את המוצרים כמו בסופרמרקט. אנחנו לקחנו את הרעיון ושינינו אותו”, ממשיך לוי. ” Mobilibuyמאפשרת לאנשים להשתמש בטלפון שלהם לקניות ‘על הדרך’ באמצעות סורק המתאים את עצמו לדפוס התנהגות מסוים. אנחנו יודעים לקחת כל מדיה פרסומית, שלט ברחוב או מסך טלוויזיה, ולהפוך אותה לחנות וירטואלית דינמית שהמוצרים משתנים בה בזמן אמת ולהביא את החנות אל האנשים. הקירות הופכים בדרך זו לחנויות וירטואליות לכל דבר. אפשר לפתוח חנויות כאלה במלונות, במשרדים, או בחדרי כושר, והיתרון הגדול הוא שהמוצרים יכולים להשתנות ולהתאים את עצמם בזמן אמת לקהל הצופה בהם. לדוגמה, על אותו מסך בחדר הכושר יכולים להופיע בשעות הבוקר מוצרים לנשים לאחר לידה, אך בשעות הערב, כשיש בחדר הכושר שיעור קיקבוקסינג – יתפרסמו בו מוצרים אחרים. אנשים יכולים לבוא לחדר הכושר, לסרוק את המוצר, והוא יישלח אליהם הביתה. נכון לעכשיו השירות הזה מוצע רק בארצות הברית, ולא בארץ. שם החנויות הווירטואליות הן שלנו ואנחנו מוכרים פיזית את המוצרים ושולחים ללקוחות, אך בחלק מהחנויות – אנחנו רק מספקים את הטכנולוגיה ולא מתעסקים עם ניהול מלאי ומשלוח של המוצרים הנרכשים”.

“נכנסנו לחממת נילסן בפברואר 2014, ואנחנו עדיין ממשיכים לפתח. נילסן זה מותג בארצות הברית והשם הזה עוזר לנו לפתוח דלתות בחו”ל, אפילו אצל חברות המהססות לעבוד עם סטארט-אפ קטן מישראל. גם כשאנחנו אומרים שהמדען הראשי תומך בנו זה מעורר התלהבות. זו חותמת הכשר כי המשמעות היא שהממשלה הישראלית תומכת במיזם שלנו ונותנת לנו כסף”, מסביר לוי.

מלבד תמיכת לשכת המדען הראשי וחממת נילסן, אפליקציית Mobilibuy זכתה במקום הראשון בתחרות של IBM ו-EY כסטארט-אפ הצעיר המבטיח של השנה לשנת 2014. ובנוסף הם גייסו במסגרת החממה סכום נכבד של 1.5 מיליון דולר מקרן ההשקעות מילהאוס של רומן אברמוביץ.

ערך מוסף לעסקים ולמשתמשים, לנילסן ולישראל

נילסן (Nielsen) היא חברת מחקר ומדידה אמריקאית, העוסקת במדידת רייטינג בטלוויזיה ובאינטרנט בארצות הברית. פעילותה בארץ מתמקדת בעיקר בחברות ובעסקים, שלהם היא מספקת נתוני מכירה של רשתות שיווק וקמעונאות. הצורך להתקדם ולמצוא דרכי מדידה והערכה חדשות גם בתחומים מקבילים הביא את נילסן העולמית ליצירת שיתוף פעולה עם פרתם היי-טק – חברת ההשקעות של היזם יגאל אהובי. ביחד, שני הגופים פנו אל לשכת המדען הראשי וזכו בהליך תחרותי להפעלת חממה טכנולוגית, שבתוכה יפעלו חברות צעירות שונות העוסקות בניתוח מידע ובהתנהגות צרכנים בעיקר באינטרנט, במובייל ובניו מדיה.

כמו מפעילי החממה האחרים, גם נילסן ופרתם היי-טק נבחרה בהליך תחרותי קפדני על ידי לשכת המדען הראשי. המדען הראשי אבי חסון, מפרט: “לאחר בחירת הזכיינים המדינה מסייעת לקדם ולחשוף את החממות למשקיעים ולשותפים פוטנציאליים, בארץ וברחבי העולם. החממות נהנות ממוניטין ומיוקרה בינלאומיים. סינרגיה עם חברות אחרות מניבה שיתוף פעולה פורה ויוצרת קשרים עסקיים שיסייעו בהמשך הדרך”.

“אנחנו שואפים לתת ערך מוסף לנילסן העולמית בתחום המחקר והמדידה וגם ללקוחות של נילסן”, מציין דב ירקוני, סמנכ”ל הפיתוח העסקי של החממה. “למעשה, נילסן אוספת, מנתחת ומעבדת נתונים על התנהגות צרכנים, מועדוני לקוחות, קנייה ומכירה של חברות מסחריות, ויכולה להמליץ להן על תכנית פעולה ברמת הצרכן הבודד. לא מספיק למדוד נתונים ולנתח מידע מהטלוויזיה ומהרדיו. אמצעי המדיה הולכים ומשתכללים – IOT (Internet of Things), VR (Virtual Reality), מובייל – ובמקביל מתפתחות טכנולוגיות חדשות שיכולות לייעל את התהליכים ולעבד את המידע והנתונים המגיעים מחברות הקצה כמו פרוקטור אנד גמבל, קוקה קולה ואחרות. החדשנות שבטכנולוגיות האלה יכולה לשפר את השירות שאנחנו נותנים ללקוחות של נילסן”.

חממת נילסן מנוהלת על ידי אסתר ברק-לנדס. בשנתיים האחרונות מאז הוקמה, הצטרפו אליה 11 חברות בתחילת דרכן, הנמצאות כיום בשלבים שונים בפיתוח המיזם שלהן. אחת מהן, זולו (Zollo) – אפליקציה חברתית מבוססת מקום להשוואת מחירים ברשתות שיווק באמצעות צילום וניתוח החשבוניות לאחר הקנייה – כבר נחשבת לחברה בוגרת ונמצאת כיום בתל אביב. האפליקציה זמינה למשתמשים בישראל, ובקרוב תושק גם בארצות הברית. Zollo היא דוגמה טובה למיזם שהטכנולוגיה שלו יכולה לסייע לנילסן לאסוף נתונים מחברות מסחריות ולנתח אותם עבורן. במקביל האפליקציה גם מציעה ערך מוסף למשתמשים מן השורה, שיוכלו באמצעות האפליקציה להשוות מחירי מוצרים ברשתות השיווק הקרובות אליהם ולחסוך כסף.

“הפעילות בחממה תורמת לא רק לנילסן כחממה, אלא גם לחדשנות הישראלית בכללותה”, מדגיש ירקוני. “באמצעות נילסן, הסטארט-אפים נהנים מחיבור ישיר לתעשייה העולמית, ובאמצעות לשכת המדען הראשי החברות מקבלות תמיכה ומימון. במערך היחסים הזה, אנחנו כמו אפוטרופוס של החברות היזמיות. בחירת החברות נעשית על ידינו ולכן אנו גם מחויבים לסייע להן להצליח. כמובן שגם המדען הראשי שותף לתהליך זה. אנחנו מגישים לו בקשות והוא ממנה בודקים מטעמו שיכולים לאשר או לפסול את ההצעה מסיבות של היתכנות או היעדר חדשנות טכנולוגית”.

ראש מנהלת חברות מתחילות וחממות בלשכת המדען הראשי, אניה אלדן, מציינת את תרומתה הרבה של נילסן לחברות החממה. “באמצעות הניסיון וקשריה של החברה הרב-לאומית מתאפשרת כניסת חברות לתעשייה העולמית כבר בתחילת הדרך, קבלת משוב מלקוחות פוטנציאליים וביצוע פיילוטים בקרב לקוחות נילסן. תרומה זו קריטית לסיכויי ההצלחה של החברות בסיום תקופת החממה ואף משמעותית עוד יותר לקראת גיוסי המשך”, היא מדגישה.

“מדד ההצלחה שלנו משתנה בין המיזמים, בהתאם לתנאי הפתיחה שלהם. יש חברות שהגיעו אלינו עם פרזנטציה ורעיון חדשני, ואחרות הגיעו כבר עם מוצר ראשוני. אך בסופו של דבר, מבחינתנו, הכי חשוב שהמיזם יבשיל ויגיע לשלב שבו יוכל לצאת אל העולם הגדול ולהגיע לגיוס הכספים הבא”, מציין ירקוני. “אחרי השלב הזה, החברות חופשיות לעשות ככל העולה על רוחן. לנילסן אין חזקה עליהן ועל הפעילות שלהן”.

טכנולוגיות מהפכניות בין חיפה לתל אביב

“אנחנו משקיעים בכל מה שמעניין את נילסן – אמצעי מדיה חדשים שהולכים ומתפתחים, טכנולוגיות מהפכניות לניתוח נתונים וביג דאטה, שיטות חדשות למחקרי שוק וטכנולוגיות פרסום”, מציין ירקוני. “התפקיד שלנו בחממה מתחלק לשניים. מצד אחד, אנחנו פוקחים עיניים ומחפשים את החברות המתאימות לחממה שלנו ומחליטים במה ובמי להשקיע והאם זה מתאים לתפיסת העולם של נילסן.  מצד שני, מתפקידנו לטפח את החברות הפועלות כאן בכל ההיבטים – החל מהרמה הטכנולוגית ופיתוח המוצר, וכלה מבחינת השיווק, המכירות והפיתוח העסקי ומבחינת הפיתוח הארגוני וגיוס הכספים. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא אחד עם השני ומתעדכנים אחת לשבוע לגבי ההתקדמות של כל אחד מהמיזמים שלנו”.

“זכינו בהליך תחרותי במחוז חיפה”, הוא מבהיר. “אך מכיוון שרוב הפעילות בתחום שלנו מתרחשת בתל אביב – מצאנו לנכון להיות באמצע הדרך, בקיסריה בין חיפה לתל אביב. בהתחלה היה קשה למשוך לכאן חברות חדשות למרות המיקום האסטרטגי ותחנת הרכבת הסמוכה, אך כיום המצב השתנה ויש לא מעט חברות המבקשות להצטרף אלינו. יש כאן נוף נפלא הנשקף מהחלונות, מבנה מרשים בעיצוב היי-טקי וסביבת עבודה נעימה. החלל המרכזי הופך בצהריים לחדר אוכל, בערבים יש מדי פעם מסיבות והרצאות של מנטורים ואנחנו מארחים כאן קבוצות של אנשי עסקים, בכירים מחברות רב לאומיות ומשקיעים מארצות הברית, סינגפור, אוסטרליה, סין והודו, אירופה ודרום אמריקה”.

עם החברות הפועלות כיום בחממת נילסן נמנים המיזמים הבאים: Revuze – מערכת לאתרי מסחר מקוון שמנתחת באופן אוטומטי ביקורות גולשים על מוצרים; VocaVu – מערכת זיהוי קולי לצורך תמלול חכם של שידורי רדיו; VBrand – הוספת המלצות וידיאו רלוונטיות לגולש הצופה בסרטונים; ciVALUE – פלטפורמה המנתחת סלי קניות של הצרכנים ומספקת אינפורמציה שיווקית לקמעונאים וליצרנים; EVOLITA – שירות אינטרנטי המאפשר למשתמש לחקור נושא עסקי לבקשתו, תוך איסוף אוטומטי של המידע ממספר מקורות מהימנים; Furious – פלטפורמה לניהול שידורי הטלוויזיה ופרסום התכנים ברשתות החברתיות השונות; ו-AdStrix – בורסת פרסום לעיתונות המקומית הכתובה בארצות הברית.

“מודל החממה שלנו נחשב מוצלח מאוד. אנחנו ‘חלוצים’ מבחינת המדען הראשי שבחר להקים חממה משותפת עם חברה בינלאומית”, מסכם ירקוני.

הזדמנות משמעותית ליישם קונספט חדשני

חברת טאפ ריזון (TAP REASON) היא החברה הצעירה ביותר בחממת נילסן. החברה מפתחת פלטפורמה לאופטימיזציה אוטומטית של הפצה אורגנית לאפליקציות מובייל. “מדובר ביישום שמתחבר לאפליקציות קיימות ומעודד את המשתמשים שלהן לדרג ולשתף אותן ובכך לקדם את השימוש בהן ולהפוך אותם לוויראליות”, מסביר נמרוד אליאס, יזם ומנכ”ל החברה. “הרעיון נולד מהצורך האישי שלנו, השותפים. שלושתנו מכירים זמן רב ולפני שנתיים וחצי התארגנו כדי לעבוד על סטארט-אפ משלנו. כשסגרנו בכאב לב את המיזם הקודם, הבנו שאנחנו לא היחידים שמתקשים לגרום למשתמשים לקדם את האפליקציה שלהם, כל שוק המפתחים בסלולר סובל מהבעיה הזו. לכן החלטנו לפתח פלטפורמה שתתמודד עם הקושי הזה”.

“כשפיתחנו את הקונספט ואת המוצר, למדנו את השוק והבנו שאנחנו הולכים על כיוון ספציפי של ויראליות – לעודד את המשתתפים לשתף את האפליקציה. הפלטפורמה שלנו לומדת את הצרכים של בעל האפליקציה, בין אם מדובר בחברה גדולה או במפתח, ומבינה באילו ערוצים הוא רוצה לשתף – פייסבוק, ווטסאפ, טוויטר – ואילו מסרים הוא מעוניין לשתף – צבעי הממשק, נראות ועוד. בכל האלמנטים האלו בעל האפליקציה יכול לשלוט מרחוק. אבל, גולת הכותרת היא המכונה החכמה, שלוקחת את המידע שאנחנו מקבלים מהאפליקציה ומנתחת את התנהגות המשתמשים בה – איפה הם נמצאים, מה הם עושים, על מה הם לוחצים. בעזרת המידע הזה, אנחנו מגבשים סט חוקים שלפיו הפלטפורמה תדע מתי להציע למשתמש לשתף את האפליקציה – האם אחרי הכתבה השנייה? האם בטוויטר או בווטסאפ? בעברית או באנגלית? וזה לא מסתיים שם. אנחנו מודדים מה קרה, מוסיפים מסר מתאים עם לינק ובודקים אם כל המהלכים האלה גרמו לחברים של המשתמש להיכנס לאפליקציה ולהוריד אותה”.

“אנחנו עובדים כרגע על גרסת הבטא של המוצר וכבר קרובים לאפליקציה בשטח. הגענו לנילסן אחרי ש’התבשלנו’ במייקרוסופט, אבל לנילסן יש משקל משמעותי כגוף אסטרטגי שמבין את המשמעות של הדאטה. אני מאמין שהחברות הגדולות מבינות שהעתיד נמצא במובייל, ואנחנו רוצים להיות איתן כשזה קורה. המדען הראשי נתן לנו הזדמנות משמעותית ליישם קונספט חדשני וגם ליווי וסביבה מרובת משאבים שעוזרים לנו להתמודד עם האתגר הזה”, מסכם אליאס.

מכון מחקר אוטומטי בהתאמה אישית

כמו TAP REASON, גם מערכת הסקרים המקוונת שמפתחת וויזר (WIZER) לומדת את הרגלי המשתמשים של הלקוח, אך היא עושה את זה למטרות שונות לגמרי. “הצטרפנו לחממת נילסן לפני כשנה, ובנינו מכון מחקר אינטרנטי אוטומטי לחלוטין”, מסביר אלון רביד, מנכ”ל ויזם החברה. “הרקע של כולנו, גם בארץ וגם בחו”ל הוא בעיקר במתן שירותים ובפיתוח טכנולוגיות מתקדמות בתחום מחקר מונחה סקרים. עם השנים למדנו שעל אף שזהו כלי אסטרטגי חשוב בניהול שוטף של עסק, מרבית העסקים לא יכולים להרשות לעצמם להשתמש במחקרי שוק בגלל העלות הגבוהה. גילינו שגם בארגונים גדולים ועתירי תקציב – כשצריך לקצץ, תקציב המחקרים הוא הראשון שניזוק. וחבל. כל עסק שרוצה להתנהל בצורה מסודרת צריך לבצע מחקרים ולבדוק את מעמד המותג, המעמד מול מתחרים, שביעות רצון הלקוחות, רגישות למחיר, אפקטיביות פרסום, ועוד. גם לבעל העסק חשוב לשמוע את קולם של חברי מועדון הלקוחות – מה הם אוהבים ומה הם רוצים”.

על הצורך הזה עונה חברת WIZER, המפתחת מערכת סקרים אוטומטית מקוונת, שמאפשרת לבעלי עסקים לבצע מחקרי שוק וסקרי דעת קהל מקצועיים, ללא התערבות או צורך בידע מוקדם. המערכת מבצעת את כל שלבי המחקר באופן אוטומטי, החל מבניית שאלון ייעודי, דרך ניהול ובקרה של איסוף הנתונים ועד להפקת דו”ח ממצאי הסקר, הכולל תובנות עסקיות.

“העקרונות המנחים של WIZER מאוד פשוטים”, מסביר רביד. “כל פונקציה בארגון עם אפס ידע או ניסיון בתחום אמורה להיות מסוגלת לקבל תשובות באיכות של מכון מחקר מקצועי מתוך המערכת בצורה אוטומטית במחיר משתלם ומוצדק. כדי לעמוד באתגר הטכנולוגי הזה אנחנו צריכים לקחת את עולם הידע, את שיטות המחקר, את ההבנה שלנו ואת מגוון השאלות החשובות לעסקים – ולהבנוֹת הכל לתוך מערכת של אלגוריתמים.

“לתפיסתנו, אנחנו מביאים לשוק שחקן שמשנה את כללי המשחק – כלי עבודה זמין ונגיש לשימוש, שמנהל מחלקה או מותג יכול לאשר את השימוש בו בלי לעבור את התהליך הארוך של הצעת רכש וקבלת הצעות. המידע שיגיע באמצעות הכלי הזה גם ישנה את אופן קבלת ההחלטות של הארגונים המשתמשים בו. ראינו את זה בפיילוט שעשינו עם לקוחות שלנו, שנעזרנו בהם בפיתוח האשף. המערכת לומדת את הלקוח וממליצה לו על שאלות לבדיקה ואף מנסחת לו אותן בצורה נכונה כדי שהממצאים יהיו איכותיים. בפועל, תוך כעשר דקות יש ללקוח שאלון סקר מקוון ייעודי התפור ומותאם לצרכיו. גם ניתוח המידע שנאסף מבוקר ומוגש בסופו של דבר בצורה נוחה להצגה. יש ללקוח, בעלות סבירה ומשתלמת, כלי תומך החלטה.

“מבחינתנו יש יתרון גדול לפעילות שלנו בחממת נילסן ולסיוע של המדען הראשי. ברמה האסטרטגית – המעורבות של הגורם מספר אחת בתחום מחקר והערכה, קרי נילסן, יכולה לפתוח לנו הרבה דלתות. בנוסף, העבודה במסגרת החממה מפנה אותנו להתעסק במהות ובפיתוח המוצר ולא בכל מה שמסביב, וזה מצוין. מבחינת המדען הראשי אנחנו מרגישים שיש אוזן קשבת לבקשות ולשינויים הנובעים מאופי התעשייה שלנו ויודעים שבנסיבות מסוימות אפשר להגיע גם להשקעת המשך. בכלל, בזכות החממה אנחנו פוגשים כל הזמן אנשים חדשים והאינטראקציה הזו מאוד מפרה”, מסכם רביד. 

בעלי מניות: נילסן מחקר מדיה ופרתם היי-טק
תחומי ההשקעה: אינטרנט, מובייל וניו מדיה
מנהלת החממה: אסתר ברק-לנדס
כתובת: אזור התעשייה, קיסריה
טלפון972-72-2700790
דוא”ל:  info@nif.co.il
אתר אינטרנטhttp://www.nif.co.il/