במלאת שנה ל-7.10 ניכר כי למרות השנה הקשה שעברה על הכלכלה הישראלית כולה, ענף ההייטק הפגין חוסן. עוצמתו של הענף באה לידי ביטוי בכך שהיה להאב השלישי בגודלו במונחי גיוסי הון מאז פרוץ המלחמה. עם זאת, התעסוקה בענף ההייטק בישראל בשנתיים האחרונות אופיינה בקיפאון והייתה דומה לקצב גידול האוכלוסייה. במבט קדימה, הזינוק במדדי מניות חברות הטכנולוגיה בבורסות בארה”ב, במקביל לציפיות להורדת הריבית ב-2025 על ידי הבנקים המרכזיים בארה”ב ובאירופה, עשויים לתרום להמשך ההתאוששות של סקטור הטכנולוגיה בהאבים השונים בעולם. בעקבות כך, מובאות מספר המלצות במטרה לסייע לישראל להמשיך ולשמור על מעמדה העולמי כהאב חדשנות מוביל:


במסמך זה סקרנו את ענף ההייטק הישראלי על סמך מגוון מדדים המשקפים את מצבו בכל הנוגע לגיוסי ההון והתעסוקה. רשות החדשנות תמשיך לעקוב אחרי מדדים אלו באופן שוטף. בתוך כך, יש חשיבות למעקב אחר שינוי בתמהיל המועסקים בענף במשרות פיתוח ובמשרות אחרות, וכן למעקב אחר מספר העובדים שחברות ישראליות מעסיקות בחו”ל.

מדד נוסף שעשוי לשקף את אמון היזמים והמשקיעים בישראל הוא מיקום רישומן של חברות טכנולוגיה חדשות. כמו כן, יש להמשיך ולבחון את התפלגות סך גיוסי ההון של סטארטאפים בחלוקה לפי שלבי החיים של החברות, לפי תחומי פעילותן ואת הלכי הרוח בתעשייה. זאת כדי לוודא שקיים הון זמין להשקעות במגוון תחומי פעילות, הן של סטארטאפים צעירים והן של חברות צומחות.

על פי משרד האוצר, מתחילת המלחמה נפגע התוצר העסקי של מדינת ישראל ביותר מ-4%. לעומת זאת, ההוצאה הממשלתית גדלה בתקופה זו ביותר מ-20%. מצב זה אינו בר-קיימא לאורך זמן, ולכן כדי להתמודד עם הצרכים המימוניים ההולכים וגדלים של המלחמה יש צורך במנועי צמיחה.

לאור גודלו המשמעותי של ענף ההייטק, שהיווה בשנת 2023 למעלה מ- 24% מהתוצר העסקי של כלכלת ישראל, צפוי לו תפקיד מרכזי בהחזרת הכלכלה הישראלית לפסים של צמיחה. לשם כך, יש להגדיל את ההשקעה הממשלתית בתקופה של משבר כלכלי ובניגוד למגמה בשוק הפרטי במטרה להבטיח את המשך שגשוגו בעתיד. על ההשקעה הממשלתית בענף לתת מענה לצרכים של חברות טכנולוגיה ישראליות במגוון שלבי החיים ותחומי הפעילות. כמו כן יש להמשיך בעידוד גופי השקעה להגדיל את השקעותיהם בחברות טכנולוגיה ובקרנות הון סיכון ישראליות.

הגדלת ההשקעה הממשלתית בענף בתקופה זו תהיה גם איתות חיובי למשקיעים ותסייע בהורדת אי-הוודאות. איתות זה משמעותי בענף ההייטק ככזה הנסמך על גורמים זרים – משקיעים, לקוחות וספקים – שרגישים למחוללי הסיכון ואי-הוודאות המקומיים בסביבה העסקית.