קטן יותר, נגיש יותר, זול יותר ומתוחכם יותר – הטרנדים החמים בתחום המכשור הרפואי מאפשרים לבצע חלק מהאופרציות הרפואיות והניתוחים הקיימים בדרכים מתוחכמות וחדשניות יותר והכי חשוב – בפולשנות מינימאלית!

Minimal invasive surgery הוא שם המשחק היום בתחום המכשור הרפואי –  מכשירים המאפשרים לבצע ניתוחים בפולשנות מינימלית. הרעיון והמכנה המשותף בין מכשירים אלו הוא שבמקום לעשות ברוב המקרים הרדמה כללית ולבצע חתכים גדולים, הם מאפשרים להסתפק בהרדמה מקומית או טשטוש, להחדיר לגוף צינור אחד או כמות קטנה של צינורות בקוטר קטן, אחד מהם לצילום והשאר כלי עבודה, ולנתח את החולה בהתערבות פולשנית מינימלית.

“אנחנו מעודדים יוזמות טכנולוגיות רפואיות המולידות פיתוחים חדשניים פורצי דרך ומצילי חיים”, אומר אבי חסון, המדען הראשי.

“כמו בכל תחום אחר, גם בנושא המכשור הרפואי קיימים כמה טרנדים מובילים מובהקים”, מסביר אבנר אדורם, ראש תחום מערכות בלשכת המדען הראשי. ניתוחים בחדירה מינימלית נחשבים לפחות טראומטיים, יותר אסתטיים ועולים פחות בימי אשפוז וכסף מאשר ניתוחים רגילים.

שימושים נוספים במכשירים אלו נעשים בין היתר בהורדת גידולים קטנים ופוליפים – למשל במהלך קולונוסקופיה, דרך הקולונוסקופ, ואף בניתוחי לב בהם מכניסים צנתר שיש לו גם מצלמה וגם כלי עבודה אל תוך הלב ועובדים דרך חתך מינימלי על השסתומים ועל בעיות רפואיות נוספות בלב, כולל צריבה של שריר הלב במקומות מסוימים כדי למנוע פרפור חדרים, למשל.

המכשירים המסוגלים לבצע ניתוחים אלו נמצאים גם בבתי חולים בישראל. ניתן להביא כדוגמה את חברת Biosense Webster שמאפשרת ניווט מדויק בתוך הלב וצריבת אזורים בו למניעת פרפור חדרים קטלני.

דוגמה נוספת להצלחה בתחום זה היא חברת אינסייטק הישראלית, שבתמיכת המדען הראשי פיתחה דרכים לניתוח ללא פולשנות בעזרת אולטרסאונד עוצמתי ממוקד והצליחה להדגים ריפוי של חולי פרקינסון שהוצג בשידור של ה-BBC.

מחלת הפרקינסון נובעת ממוות של תאי עצב במוח. זוהי הפרעה נוירולוגית כרונית ניוונית שכיחה, והסיכון להתפתחותה עולה עם הגיל. היא באה לידי ביטוי בין היתר בליקויים מוטוריים כגון רעד ואיטיות בתנועה. למחלה אין תרופה עדיין וקיימות תרופות או ניתוחים המספקים שיפור סימפטומטי בלבד.

אחד הניתוחים לטיפול בפרקינסון הוא טיפול חדשני לא פולשני וללא הרדמה באמצעות ExAblate Neuro – אולטרסאונד ממוקד מונחה MRI שמשנה את מצב החולה תוך עשר דקות. במהלך הטיפול הרופא מפנה קרן אנרגיה אקוסטית ממוקדת דרך הקרקפת של המטופל כדי להקריש באופן תרמי אזור קטן של המוח. ההקרנה הורסת רקמות ממוקדות בלי לגרום נזק לרקמות האחרות.

השפעות הטיפול מיידיות והוא נעשה ללא קרינה מייננת ולכן נטול השפעה שלילית הקשורה בכך. מכיוון שאינו פולשני קיים סיכון מופחת משמעותית לזיהום. בניגוד לאמצעי טיפול אחרים כגון השתלת מכשיר לגירוי מוחי עמוק, אולטרסאונד ממוקד הוא הליך חד פעמי שאינו כרוך בהשתלת גוף זר ולכן מופחת גם הסיכון ליצירת קרישי דם.

בריאות לא רק לעשירים

טרנד שני בולט במכשור הרפואי נותן מענה לאחד הנושאים המדוברים ביותר בימים אלו, בין היתר על ידי הנשיא אובמה, והוא מתמקד בהתמודדות עם מחירי הטיפול הרפואי, בניסיון להפוך אותו לזול יותר ונגיש לציבור הרחב.

פיתוח האמצעים השונים להוזלת מחירי הטיפול הרפואי כולל ייצור מערכות רפואיות באופן חכם יותר ובשיטות מתקדמות יותר, וכן תכנון וייצור של מערכות ספציפיות המיועדות רק לטיפולים מסוימים ומוגדרים, לאפליקציות ספציפיות, במקום מערכות מסורבלות המיועדות לשימוש כללי רב-מערכתי, שהמבנה המורכב שלהן מייקר אותן.

דוגמה טובה למערכת ספציפית קטנה מסוג זה היא רובוט מיקרוני זעיר שפותח על ידי חברת מיקרובוט מדיקל בתמיכת המדען הראשי. הרובוט, שגודלו 10 מ”מ, מיועד לנוע בתוך חללים בגוף ולנקות נקזים המושתלים במוח ולמנוע מהם להיסתם. פעילותו של רובוט זה אמורה להחליף ניתוחי מוח חוזרים ונשנים לניקוי הנקזים ולהוות תחליף לטיפול פולשני. הפיתוח הראשוני של הרובוט הזה נעשה במעבדה לרובוטיקה של פרופ’ משה שוהם בטכניון.

הרובוט הזעיר הוא חלק מסדרת מיקרו רובוטים בשם ViRob שפיתחה החברה והם מיועדים לביצוע טיפולים שונים וממוקדים בתוך הגוף או לשינוע תרופות לאזור או לאיבר המבוקש.

דוגמה טובה נוספת היא פיתוח ישראלי של חברת מזור בשםAssist  Spine – רובוט קטן המבצע ניתוחי חוליות חוט שדרה שכבר נמצא בהצלחה בשימוש בעולם. השימוש ברובוט נעשה בפולשנות מינימלית ולכן תורם להחלמה מהירה יותר של המנותח.

השימוש ברובוט ייעודי וקטן מסוג זה הרבה יותר פשוט וגם הרבה יותר זול מהרובוט המנתח המפורסם דה וינצ’י, והוא מהווה דוגמה טובה ליתרון של רובוט המיועד למטרה ספציפית. בניגוד לדה וינצ’י המשוכלל, המיועד לכמה סוגי ניתוחים, שגודלו עצום, הרובוט הקטן הזה מיועד לטפל רק בחוליות חוט שדרה וגודלו כחצי בקבוק משקה בנפח 1.5 ליטר.

רובוטים נגד מגבלות

טרנד שלישי ומעט פחות בולט, הוא פיתוח מכשירים רובוטיים לניתוחים ולסיוע לאנשים בעלי מוגבלות, החל מרובוטים שהולכים כנושאי כלים לקשישים ומשמשים גם לתמיכה פיזית כמעין מקל הליכה או לנשיאת טלפון, תרופות ועוד. גם זה פיתוח ישראלי בתמיכת המדען, שטרם התמסחר.

ברובוטיקה הרפואית, הכוללת פיתוח של רובוטים המתמחים בניתוחים, קורים דברים מעניינים מאוד, אך בו בעת התפרסם לאחרונה מאמר בעיתון מדעי אמריקאי המצביע על כך שהמגמה לניתוחים באמצעות רובוטים נחלשה מעט עקב בעיות הנובעות מ”טעויות אנוש” בהפעלת הרובוט דה וינצ’י המסורבל שהחלו לצוץ כהפרעה, כנראה זמנית לתהליך.