בזכות הסכם שיתוף הפעולה ההדדי שנחתם לאחרונה, חברות ישראליות יכולות להגיש ללשכת המדען הראשי בקשות לתמיכה לפרויקטים עם חברות יפניות

משרד הכלכלה של מדינת ישראל ומשרד הכלכלה, המסחר והתעשייה של יפן חתמו בחודש יולי האחרון על הסכם ראשון ופורץ דרך לשיתוף פעולה בתחום המחקר והפיתוח. על מנת ליישם בפועל הסכם זה, נחתם מזכר הבנות בין מתימו”פ לבין NEDO, הסוכנות למציאת תחליפי אנרגיה ותעשייה. מטרת הסכמי שיתוף פעולה אלה היא לעודד פעילויות מו”פ תעשייתי ולקדם פרויקטים משותפים בין חברות יפניות וישראליות במגזר הפרטי.

“אמנם בשוק הפרטי חברות ישראליות ויפניות מקיימות מזה שנים פעילות משותפת רבה”, מבהירה הדס קרויטורו, מנהלת תכניות בדסק אסיה פאסיפיק במתימו”פ, זרוע הביצוע של המדען הראשי, “אך מכיוון שעד כה טרם נערך הסכם מתאים עם ממשלת יפן, לא התאפשרה תמיכת מדען ראשי בחברות ישראליות שלהן פעילות מו”פ משותפת עם חברות יפניות. כעת, משנחתם הסכם רשמי, נפתח כר נרחב של הזדמנויות עבור אנשי עסקים יפנים וישראלים כאחד”.

בתמונה: ביקור משלחת METI  ו NEDO בטכניון, יוני 2014  

הסכם זה מעיד יותר מכל על השינוי שחל בגישתה של ממשלת יפן ועל מידת התרשמותה מהחדשנות הישראלית. “הנתונים מצביעים על כך שישראל נחשבת למדינת הסטארט-אפ המובילה ביותר בעולם”, מציין קאזויקו מוטו (Kazuhiko Muto), מנהל המשרד לעניינים בינלאומיים ביפן, שהוא גם אחד החותמים על הסכם שיתוף הפעולה החדש. “אנו בטוחים שחברות יפניות ישמחו לשתף פעולה עם חברות ישראליות, ויוכלו ליהנות מהסביבה הטכנולוגית החדשנית של ישראל וממערך התמיכה בחברות הסטארט-אפ. החוזקות של שתי מדינות אלו משלימות זו את זו, ושיתוף הפעולה ביניהן יכול להוביל לחדשנות משמעותית ולהוות שער חשוב לשוק האסייתי עבור ישראל”.

“בכדי לסייע לחברות הישראליות, מחלקת אסיה פאסיפיק הפיקה קטלוג חברות ישראליות המעוניינות בשיתופי פעולה עם חברות יפניות”, מפרטת קרויטורו. “הקטלוג יישלח לגורמים הרלוונטיים ביפן במגזר הטכנולוגי, התעשייתי והעסקי, ויאפשר לחברות משתי המדינות למצוא שותפים מתאימים לפרויקטים”.

איך מצטרפים?

בתחילת 2015 יפורסם קול קורא בשתי המדינות המזמין חברות להגיש בקשות לפרויקטים משותפים. אף על פי שהתוכנית הדו-לאומית טרם החלה לפעול, חברות ישראליות יכולות להיעזר כבר עכשיו במתימו”פ וב-NEDO (השותפה היפנית) לחיפוש שותפים עסקיים. על מנת להתחיל בתהליך יש למלא טופס קצר לחיפוש שותף באתר האינטרנט של מתימו”פ.

גם אם יש לכם שותף עסקי יפני, אתם מוזמנים לפנות אלינו כדי שנוכל לעדכן אתכם ישירות כשיצא הקול הקורא. הדס קרויטורו: hadas@matimop.org.il