“כאשר חברה ישראלית ושותף זר עובדים במשותף על מחקר ופיתוח של מוצר חדש, או כאשר הם מבקשים לבצע מו”פ משותף על מנת להתאים את המוצר שפיתחו לשווקים בחו”ל – רמת המחויבות של שני הצדדים תהיה גבוהה יותר, ולכן, מטבע הדברים, יחסים אלה יהיו בעלי אופי אסטרטגי ולטווח ארוך יותר”. קראו עוד מדבריו של חנן כרמלי, סגן המדען הראשי לפעילות בינלאומית

מטרת פעילותה של לשכת המדען הראשי היא קידום שגשוג כלכלי באמצעות חדשנות טכנולוגית. אני חסיד נלהב של ארגונים העושים בעצמם שימוש במוצרים ובשירותים שלהם, ומכיוון שכך, אני מאמין שחדשנות חייבת להתחיל מבפנים, מתוך הארגון עצמו.

ההכרזה על המשרה החדשה בלשכת המדען הראשי של “סגן המדען הראשי לפעילות בינלאומית” הינה עדות למאמצינו המתמשכים לשיפור. תפקיד חדש זה מדגיש את החשיבות שכולנו רואים בפתיחות לעולם ובשיתוף הידע, תוך קבלת גישה למומחים חיצוניים, מעבדות מחקר, תקציבים וצורכי השוק. הפריה הדדית זו מועילה לכל הצדדים המעורבים, מפני שהיא ממנפת את היכולות הייחודיות של החברות הישראליות, וגם תורמת להן באמצעות מתן גישה לשווקים ולתחומים חשובים. בכוונתנו להמשיך ולחפש כלים מועילים ולנקוט במדיניות תומכת שתעזור לכם לשגשג ולהצליח.

הדרך להבטחת יחסים ארוכי טווח עם שווקי העולם והידע שלהם עוברת דרך מחקר ופיתוח משותפים, המבוצעים על ידי גורמים בישראל ובחו”ל. אני סבור כי שיתופי פעולה מסחריים בלבד בין חברות מקומיות וזרות, כדוגמת מוצר שפותח על ידי חברה ישראלית ומקודם בשוק על יד שותף זר בהחלט חשובים, אך עלולים להיתפס כטקטיים באופיים. אחרי הכל אם אותה חברה ישראלית תמצא ערוץ הפצה יעיל יותר, או אם השותף הזר ימצא ספק “טוב” יותר – יהיה להם קל יחסית לעבור הלאה ולמצוא לעצמם חלופה אחרת. לעומת זאת, כאשר חברה ישראלית ושותף זר עובדים במשותף על מחקר ופיתוח של מוצר חדש, או כאשר הם מבקשים לבצע מו”פ משותף על מנת להתאים את המוצר שפיתחו לשווקים בחו”ל – רמת המחויבות של שני הצדדים תהיה גבוהה יותר, ולכן, מטבע הדברים, יחסים אלה יהיו בעלי אופי אסטרטגי ולטווח ארוך יותר.

מו”פ משותף הוא תהליך לא פשוט גם בין שתי קבוצות בתוך אותה החברה, קל וחומר כשמדובר על מו”פ משותף בין צוותים במדינות ובאזורי זמן שונים. מכיוון שכך, בשיתוף פעולה עם הגופים המתאימים, אנו נתמיד בחיפוש אחר דרכים שונות שיגדילו את סיכויי ההצלחה של משימה כזו. אחת הדוגמאות לכך היא התכנית לחילופי מומחים בשלב הפיתוח. במסגרת תכנית זו, נעודד מפתחים לעבוד כמה חודשים במתקני השותף הזר. מעבר זמני שכזה יגדיל את סיכויי ההצלחה של הפרויקט ובנוסף גם יחשוף את המפתחים לתרבות אחרת, לשיטות עבודה מומלצות ולחוויות משמעותיות אחרות. לסיכום, הדבר יתרום לטיפוח יחסים מתמשכים בין יחידים וחברות כאחד.

בגיליון זה אנו מתמקדים בשיתופי פעולה בינלאומיים במחקר ובפיתוח ובסיפורי הצלחה של יוזמות ישראליות היוצאות לדרך במסגרת תכניות אלו.

לקראת סיומה של שנת 2014 ועם סיום ההכנות לשנת 2015, אני מקווה שנוכל להציג בפניכם תכניות וכלים בעלי ערך. אנו מתחייבים לעשות כמיטב יכולתנו כדי להפוך את הדיבורים למעשים

בברכת הצלחה,
חנן כרמלי
סגן המדען הראשי לפעילות בינלאומית