הקמת המרכז הישראלי לקידום רגולציה תומכת חדשנות – World Economic Forum

העולם נמצא בעיצומה של המהפכה התעשייתית הרביעית. תקופה בה פריצות דרך טכנולוגיות ומדעיות משבשות תעשיות, (Disruptive Technologies) מטשטשות גבולות גיאוגרפים ומאתגרות מסגרות רגולטוריות קיימות. טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית, בלוקצ’יין ותחבורה אוטונומית משנות את חיינו במהירות, אך גם יוצרות הזדמנויות וסיכונים חדשים ומעלות סוגיות אתיות. הרגולציה הממשלתית, הנדרשת לתת מענה לאתגרים אלה, מתקשה לרוב לעמוד בקצב השינוי המהיר.

כדי לסייע לרגולציה הממשלתית להתאים את עצמה לטכנולוגיה המשתנה במהירות, הקים הפורום הכלכלי העולמי את רשת מרכזי ה-Centers for the Fourth Industrial( C4IR Revolution), שמטרתה ליצור ולשתף ידע והתנסויות מיטביות (Best Practices) לרגולציה של טכנולוגיות חדשניות. סיוע זה נעשה באמצעות יצירת שותפויות בין ממשלות, חברות מובילות, חברה אזרחית ומומחים מכל רחבי העולם.

הרשת C4IR התחילה את פעילותה בסן פרנסיסקו בשנת 2017 ומפעילה מרכזים בסין, ביפן ובהודו. לצד המרכזים הרשמיים יש מדינות נוספות שהצטרפו לפעילותה כ-Affiliate Center ביניהן דרום אפריקה, קולומביה, ברזיל, איחוד האמירויות, נורווגיה וערב הסעודית.

בינואר 2019, במסגרת החלטת ממשלה מספר 4481, נקבע כי מדינת ישראל תצטרף לרשת ה-C4IR. בהתאם לכך, באוגוסט 2019 הוקם ברשות החדשנות המרכז הישראלי לרגולציה של טכנולוגיות חדשניות, המהווה Affiliate Center ברשת ה-C4IR.

השתתפות ברשת תאפשר לקדם מוכנות של המשק הישראלי לטכנולוגיות חדשות, ובפרט לטכנולוגיות שיש בהן חדשנות משבשת (Disruptive Technology), העתידות להשפיע באופן משמעותי על החיים בישראל. המרכז הישראלי יעבוד לצד רגולטורים מקומיים כדי לסייע בידם לאמץ רגולציה גמישה, חדשנית ומותאמת להתפתחויות הטכנולוגיות, שתאפשר קידום חדשנות ומחקר ושיפור שירותים, לצד שמירה על אינטרסים ציבוריים (כגון בטיחות ופרטיות).

רשות החדשנות סבורה כי יצירה של סביבת רגולציה גמישה, חדשנית ומותאמת להתפתחויות הטכנולוגיות היא הזדמנות משמעותית לקידום אקו-סיסטם חדשנות בתחומי טכנולוגיה צומחים. סביבה זו נדרשת כדי שתעשיית ההיי-טק הישראלית תוכל לשמור על המובילות הטכנולוגית בתחומים אלו, אך גם כדי שמדינת ישראל תוכל להביא לאזרחיה את התועלת העצומה הגלומה בקדמה הטכנולוגית.

המרכז הישראלי נמצא בשלבי התנעה כדי לבחון את תחומי העיסוק המרכזיים שישפיעו על עתידה של מדינת ישראל. בימים אלה נרקמים שיתופי פעולה עם משרדי התחבורה, הבריאות והמשפטים, וצוות המרכז מגבש שיתופי פעולה בתחומי הבינה המלאכותית, כלכלת המידע ורגולציית כלים אוטונומיים.