מסלול להאצת טכנולוגיות משבשות בתחום המשלוחים, הקמעונאות והלוגיסטיקה

על המסלול

מסלולי המיזמים המשבשים ברשות מאפשרים לחברות טכנולוגיה בודדות או לקבוצות של חברות טכנולוגיה הפועלות יחד לפתח, לתקף, לנסות ולהדגים חדשנות משבשת (Disruptive Innovation) בתוך “ארגז חול רגולטורי” (Regulatory Sandbox) ייחודי חדשני ועולמי.

יעדי המסלול הם לאפשר מימוש הזדמנויות שוק גלובליות שקיים קושי לממשן אותם בשל חסמים רגולטוריים, או העדר קיומה של רגולציה, או קושי ביצירת אינטגרציה בין חברות וטכנולוגיות שונות כדי לספק פתרון שלם לכל שרשרת הערך; לסייע בפיתוח אקוסיסטם טכנולוגי שלם בישראל; ולתת יתרון תחרותי לחברות המשתתפות כדי להאיץ את הפריצה שלהן לשווקים הגלובליים בתום התכנית.

במסלול זה, תינתן תמיכה לחברות משלב ה- (POC) Proof of Concept ומעלה, או מ- Technology Readiness Level (TRL) 3 ומעלה, אולם התכנית חייבת להסתיים בהדגמה/פיילוט באתר הרצה.

מטרת המסלול

בתחום המשלוחים, המייל האחרון (last mile) הוא המסע שעושה משלוח ממרכז לוגיסטיקה או הפצה אל היעד הסופי שלו. תהליך ה-last mile delivery הוא השלב המסובך והיקר מכולם, המהווה יותר מ-50% מסך העלויות הלוגיסטיות הכרוכות בהעברת המשלוח. החשיבות של סגמנט ה-last-mile התחזקה באופן אקספוננציאלי החל משנת 2020 עם הפריחה בהיקף המכירות באמצעות מסחר אלקטרוני (e-commerce) ובהיקף שירות המשלוחים עד הבית (at-home deliveries). אפשר לראות המחשה לכך ברבעון השלישי של 2022 בו היקף מכירות המסחר האלקטרוני בארה”ב הגיע ל-250 מיליארד דולר, זינוק של 10% לעומת הרבעון השלישי של שנת 2021.

כדי לעמוד בדרישות הצרכנים הגוברות מנסים רכבי משלוח עמוסים עד אפס מקום לעמוד במסגרות זמן אספקה של יום אחד ואפילו של שעה אחת, וגורמים לעומסי תנועה עירוניים, בעיות חניה וזיהום אוויר כבד. בין היתר, פתרון לאתגרים אלה ואחרים גלום דווקא בטיפול בבעיות המתעוררות ביארד האחרון (last-yard) של המשלוח, המתמקד בהבטחת והעברת המשלוחים באופן המיטבי מיעד ה-last mile לידיו של מקבל המשלוח הסופי, ושבו מתעוררות בעיות רבות שגורמות לעיכוב, נזק, אבדן וגניבה של משלוחים.

הרשות רוצה לתמוך ולקדם פתרונות טכנולוגיים חדשניים שיפתרו את האתגרים והכאבים של שרשרת הערך של סגמנטי ה-last-mile וה-last-yard בתחום המשלוחים, ולייצר פוטנציאל לשיבוש השווקים העולמיים בתחומים אלה.

למי מיועד המסלול?

תאגידים ישראליים המפתחים טכנולוגיות ומוצרים חדשניים משבשים ורב-שימושיים שהם בעלי פוטנציאל להתמודד עם האתגרים והכאבים של שרשרת הערך של תחום ה-last mile and last-yard delivery, כוללים:​

  1. פתרונות תשתית ולוגיסטיקה

Infrastructure and logistics solutions – Developing the necessary infrastructure to efficiently and cost-effectively transport goods in the last mile and last yard

  1. חווית לקוח

Customer Experience – Ensuring that the customer experience remains positive throughout the delivery process. This involves addressing issues such as delivery delays, missed deliveries, and damaged goods

  1. התאמה רגולטורית

Regulatory Compliance – Ensuring that the solution complies with local and international regulations governing transportation, food, logistics, and data privacy

  1. ניתוח נתונים ואופטימיזציה

Data Analytics and Optimization – Leveraging data analytics and machine learning to optimize the entire delivery process, from route planning to delivery scheduling, to improve efficiency and reduce costs. This also includes innovative data-driven solutions such as Item specialization and Delivery Productization

  1. אבטחת מידע וסייבר בשרשרת האספקה

Supply chain data and cyber security – Ensuring that the system is secure and protected from cyber-attacks, data breaches, and other security threats

מה מקבלים?

  • מימון כספי בשיעור של בין 20% לבין 50% מתוך סך תקציב התכנית המאושר, בכפוף להוראות מסלול הטבה מס’ 2 ונהליו, ובהתאם למדיניות ההשקעה של חטיבת צמיחה.
  • גישה לאתרי הרצה לצורך הדגמה של טכנולוגיות ומוצרים חדשניים.
  • הזדמנות לשיתוף פעולה בין סטארט-אפים ישראליים המפתחים טכנולוגיות או מוצרים חדשניים משבשים ורב-שימושיים.
  • אפשרות לחשיפה וליצירת Design Partnerships עם חברות 3PLs, shippers, retail ,couriers מובילות.
  • הזדמנות להתנסות במודלים עסקיים חדשים תחת סביבה רגולטורית מאפשרת (ארגז חול רגולטורי) לצד ליווי רציף וגישה מהירה וישירה לגופי רגולציה בישראל.
  • הפחתת סיכון (de-risking) של עלויות מו”פ, הדגמה, אינטגרציה ורגולציה.
  • הערכה מעמיקה של הטכנולוגיה או הפתרון המוצע ע”י הרשות לחדשנות.

*עמידה בתנאי המסלול אינה מבטיחה קבלת מימון. בקשה שמוגשת נבחנת ומדורגת באופן יחסי לכלל הבקשות ובמגבלות התקציב הקיים.

תנאי המסלול

בהתאם למפורט בסעיף 7.1 להוראות מסלול הטבה מס‘ 2 ובסעיף 6 לנספח ב’ להוראות מסלול הטבה מס’ 2.

קריטריונים להערכת בקשה

בהתאם למפורט בסעיף 7.2 להוראות מסלול הטבה מס‘ 2 ובסעיף 7 לנספח ב’ להוראות מסלול הטבה מס’ 2.

איך מגישים בקשה?

מועדים להגשת בקשה

המסלול פתוח להגשה שנתית-שוטפת בכל ימות השנה, עד לסיום הקרן.
הבקשות תועלנה לדיון בוועדת המחקר במועדים קבועים, והחברות צפויות לקבל תשובות בהתאם לתאריכי ההגשה שיפורסמו להלן.
תשובות לבקשות שתוגשנה עד לתאריך 20.9.2023 בשעה 12:00 בצהריים, אמורות להתקבל עד לסוף חודש דצמבר 2023. מועד ההגשה הבא יפורסם בהמשך השנה. המעוניינים להגיש למסלול יכולים לפנות אל מנהלי המסלול בדוא”ל: Disruption@innovationisrael.org.il

דגשים כלליים להגשת הבקשה:

  • רשות החדשנות מקבלת אך ורק בקשות שלמות ותקינות, המוגשות בצירוף כלל הטפסים המופיעים על פי תנאי מסלול ההטבה.
  • אם תהיינה אי-התאמות בין הטפסים, קובץ התקציב הוא הקובע.
  • בקשה שתתקבל אחרי 12:00 בצהרים או בצורה שאינה שלמה ותקינה – תדחה ותוחזר לשולח.

טפסים ומסמכים להגשה

בעת מילוי קובץ התקציב יש לבחור בגיליון הראשי בשם המסלול ‘מתקני הרצה (פיילוטים) – מסלול הטבה מס’ 2′

במידה ומוגשת יותר מבקשה אחת בשנה וקיימת חפיפה בתקופות הביצוע המבוקשות

או הסכם, שעניינם הסדרת הפעילות של מגיש הבקשה באתר ההרצה. במקרה שניתן לבצע את התכנית באתר הרצה ללא צורך באישור של גורם חיצוני, יש לציין זאת בבקשה.

יצירת קשר

לשאלות כלליות ולשאלות על אופן הגשת בקשה באזור האישי, ניתן ליצור קשר עם מערך הלקוחות בערוצים השונים המופיעים בדף צרו קשר באתר רשות החדשנות.

לשאלות על התאמת החברה למסלול זה, ניתן ליצור קשר עם נציגי מסלול המיזמים המשבשים במייל הבא: Disruption@innovationisrael.org.il. נא לציין בכותרת  From Last-mile to Last-yard Delivery ואת שם החברה.

הודעה חשובה

מצאו כאן את אתר הרצה בו תרצו לפתח ולהדגים את הפתרון שלכם!

שתפו כאן את פרטי הקשר אם תרצו להכלל ברשימה ולהציע את הארגון/החברה שלכם כאתר הרצה לפיתוח והדגמה של פתרונות טכנולוגיים.

מוכנים להגיש בקשה? התחברות לאיזור האישי והגשת בקשה