“אם יש 13 אלף משרות פנויות בהייטק, למה אני לא מצליח למצוא עבודה?”

אשר נבו | 27.06.23

את התגובה הבאה שקיבלנו בדף הפייסבוק שלנו אנחנו מקבלים לא מעט. 

האמת זאת שאלה מצויינת!

איך זה ייתכן שג’וניורים רבים עם רקע טכנולוגי לא מצליחים למצוא עבודה, ומצד שני דו”ח רשות החדשנות ו-SNC מראה שיש אלפי משרות פיתוח פנויות בתעשייה? 
התשובה? מורכבת אבל יש הסבר ואפילו הצעה לפתרון.

הקושי במציאת עבודה בהייטק בתור ג’וניור

אם בתקופות של שגרה חברות מעדיפות לגייס עובדים בעלי ניסיון אז בתקופות משבר המצב הזה אפילו מחריף עוד יותר. חברות מעדיפות לצמצם סיכון וג’וניורים, מה לעשות, נחשבים עסק מסוכן. במציאות שבה עובדים רבים נפלטים לשוק העבודה (מה שנקרא בעגה המקצועית “שוק של מעסיקים”) יש למעסיקים את האפשרות לתעדף גיוס של עובדים מנוסים ומיומנים בעלות נמוכה משמעותית ממה שהשוק היה רגיל אליו. המאמץ להסתדר עם מצבת עובדים “רזה” מותירה משרות טכנולוגיות רבות ללא איוש. תוסיפו לזה סקטורים שלא נפגעו כלל ואפילו צמחו בעקבות המשבר (מישהו אמר ZOOM?) ותקבלו תעשייה שהתאוששה ראשונה מהמשבר ואפילו גדלה בממוצע בכמות העובדים ב-0.6% בשנת משבר, אך הותירה בוגרים טריים ללא מענה תעסוקתי.

כדי לעמוד בדרישות התעשייה לעובדים מיומנים, שכאמור נמצאת בחוסר תמידי לצד האקדמיה שמניבה כ-6000+ בוגרים מידי שנה, צריך לחשוב מחוץ לקופסא במטרה למצוא מקורות חדשים. 

הכשרות מקצועיות להייטק

אי שם ב-2012, בימים שקורונה הייתה בירה מקסיקנית, הוקם בארה”ב מודל בשם Coding Bootcamps שהחל לתפוס תאוצה להכשרה מצוינת ועדכנית. לפי המודל תלמידים שמגיעים לרוב ללא ידע בתחומי פיתוח, מצטרפים להכשרה אינטנסיבית לתקופה של מס’ חודשים המקנה את כל מה שצריך כדי להשתלב בתעשייה. הסיירת מחויבת גם למציאת עבודה לבוגר/ת. המודל מייצר נכון להיום כ-23,000 בוגרים חדשים ב-85 קמפוסים ברחבי ארה”ב, כאשר הבוגרים מדווחים על גידול של 51% בשכר בשנה הראשונה לתפקיד לאחר תום ההכשרה. 

מסלול הסבה להייטק של רשות החדשנות

בעקבות ההצלחה, המודל חדר בשנים האחרונות לישראל, שסובלת ממחסור כרוני של עובדים מנוסים במטרה לייצר מקורות חדשים של עובדות ועובדים לתעשיית ההייטק. המשבר התעסוקתי בתעשיית ההייטק הוביל את רשות החדשנות להקים ב2018 את מסלול סיירות תכנות המאפשר לאנשים ללא תואר או בעלי תואר שאינו במדעי המחשב להשתלב בתעשיית ההייטק בתפקידי פיתוח ומדע נתונים. למסלול נבחרו 7 סיירות תכנות  שהכשירו אלפי בוגרים שהשתלבו בתפקידי פיתוח ודאטה בחברות מובילות בתעשייה. 

כדי לעמוד בדרישות התעשייה לעובדים מיומנים, שכאמור נמצאת בחוסר תמידי לצד האקדמיה שמניבה כ-6000+ בוגרים מידי שנה, צריך לחשוב מחוץ לקופסא במטרה למצוא מקורות חדשים.

אנחנו באינסטגרם

ההצלחה של סיירות התכנות

לא מזמן שוחחתי עם אחד הבוגרים שהשתתף בהכשרה הטכנולוגית של סיירת התכנות “קו משווה” למגזר הערבי שפועלת בחיפה ונצרת. מוריס, צעיר בן 24 מהמגזר הערבי בחיפה, שפרש מלימודי מדעי המחשב ועבד כאיש שיווק למכירת מחשבים בשכר ממוצע החליט להתחייב להכשרה האינטנסיבית וחצי שנה לאחר סיום ההכשרה החל לעבוד כמתכנת בחברת הייטק מובילה ברמת גן ובשכר ובתנאים מעולים.  

“הדבר הראשון שמחפשים הוא ‘הפאשן’ – לראות שאת או אתה באמת רוצים ומוכנים להקריב חודשים מהחיים כדי להצליח בהכשרה להייטק, ולהשקיע מעבר לזמן הנדרש בלימודים” שיתף אותי מוריס. את הפרויקט הראשון שלו ביצע עבור עמותה שביקשה להנגיש את השירותים שלה באמצעות אפליקציה, “המנטורית שליוותה אותי זיהתה את הפוטנציאל ומשכה אותי לעבודה בחברה שאני נמצא בה היום, והשאר היסטוריה.”

אומנם פתרונות כמו מסלולי ההכשרה החדשים לא מתיימרים לפתור לחלוטין את בעיית המחסור הכרוני בעובדים לתעשייה ויש כברת דרך לעשות גם בהקשר של שינוי התפיסה אצל מעסיקים בכל הקשור להעסקת ג’וניורים, אך כבר עתה ניתן לראות בשינוי מגמה בגיוס עובדים מפרופיל קצת שונה כולל מועמדים ללא תואר שמוכשרים ומשתלבים אצל המעסיק, הכשרות עבור נשים בתוכניות ייעודיות, גיוס עובדים חרדים וערבים ועוד היד נטויה. 

בנוסף, בשנה האחרונה השקנו את מסלול הכשרות והשמות לתעשייה שמסייע בהכשרה והשמה לתפקידי פיתוח ולתפקידים נוספים נדרשים כמו מעצב חווית משתמש, מנהל מוצר ו-QA  ועוד. המסלול מאפשר השתלבות מהירה בהכשרה מעשית וסיוע של הגוף המכשיר במציאת עבודה בתחום. במסלול אושרו 47 גופי הכשרה ומעסיקים שעתידים (וכבר החלו) להכשיר אלפי בוגרים ולסייע בהשמתם בתפקידים טכנולוגיים בתעשייה.

כמו מוריס, ישנם אלפי בוגרים שהשתלבו במסלולי ההכשרה והסבה להייטק של רשות החדשנות המובלים על-ידי גופי הכשרה מובילים שאחראים על ההכשרה ובסופה גם על השמת הבוגרים בתעשייה. חושבים שיש לכם/ן את מה שצריך כדי להשתלב בהכשרה?
מוזמנים/ות לצפות בתוכניות הזוכות למימון הכשרות בהייטק:


אשר נבו
אשר נבו מנהל תחום ג'וניורים בזירה החברתית ציבורית
אחראי על מסלולי הסבות מקצוע, OJT ו-משרות כניסה להייטק במימון רשות החדשנות. התכנית מעודדת חברות להכשיר ולהשים מועמדים שמעוניינים להשתלב בתעשיית ההייטק במגוון תפקידים. בוגרים אלו, שמגיעים מרקעים מגוונים, יהוו את חוד החנית של תעשיית ההייטק ויתנו מענה למחסור הקיים בתעשייה לעובדים מיומנים. אשר, בעל תואר שני במנע"ס מהאוניברסיטה העברית ניהל בעבר חלל עבודה ליזמים בשם Q5 והיה אחראי על תחום פיתוח יזמות וטכנולוגיה במרכז צעירים ירושלים.

עוד פוסטים שיכולים לעניין אותך