השקעות אימפקט (impact investing) מכוונות לתת מענה עסקי-כלכלי לבעיות חברתיות או סביבתיות. השקעות אלו במיזמים נועדו להשיא תשואה חברתית או סביבתית מדידה לצד תשואה כלכלית, ועל כן בחינת השקעות אלה מתמקדת בשורת רווח כפולה – חברתית ופיננסית. זאת בניגוד לניתוח השקעה מסורתי המבוסס על פרמטרים של תשואה וסיכון כלכלי בלבד.

 

העולם העסקי מגלה בשנים האחרונות את היתרונות של השקעות אימפקט אלה,  לא רק כמכשיר פיננסי המניב תשואה, אלא גם ככלי להובלת שינוי חברתי וכמדיניות המאפשרת חיבור טוב יותר לעובדים, לספקים, לקהלי לקוחות ולבעלי המניות כאחת. 

בספטמבר 2015 קבע האו”ם שורת מטרות ויעדי פיתוח בר קיימא (SDGs – Sustainable Development Goals) לעשורים הקרובים – בסך הכל הוצבו 17 יעדים, 169 מטרות ו-230 מדדים. לתהליך הצבת היעדים קדמה התייעצות בין ממשלות, גופים בינלאומיים, הבנק העולמי, ה-OECD, האקדמיה, המגזר העסקי וארגוני חברה אזרחיים. היעדים מתייחסים למגוון נושאים, כמו מיגור העוני ושמירה על כדור הארץ, לצד יעדים כלכליים-חברתיים כמו שוויון מגדרי, הוגנות תעסוקתית וצמיחה כלכלית. לכל יעד נקבעו מטרות מפורטות ומדדים למעקב אחר ההתקדמות של כל מדינה ביחס לעצמה, וברמה העולמית. השקעות אימפקט הן ביטוי ליישום מטרות אלה. לפי הדו”ח השנתי של ארגון ה-Global Impact Investing Network) GIIN), בשנת 2018 נוהלו בעולם כ-500 מיליארד דולר בנכסי אימפקט – פי שניים מהשנה הקודמת.

שוק האימפקט בארץ אמנם נמצא בתחילת דרכו, אך מדינת ישראל פועלת ליישום יעדי הפיתוח בר קיימא, במטרה להבטיח פיתוח לכלל האוכלוסייה. הקו המנחה הוא שיפור בכל היעדים – גם בעבור האוכלוסיות החלשות ביותר. שוק השקעות האימפקט נמצא בקצב גידול גבוה לפי דו”ח שפרסמה ב-2019 קרן Ourcrowd בשיתוף עם Social Finance Israel, שוק זה מוערך בכ-260 מיליון דולר בשנה (פי שניים מ-2018).

רשות החדשנות הרואה בחדשנות טכנולוגית מנוף לצמיחה כלכלית מכלילה ובת קיימא, מפעילה מגוון מסלולים ייעודיים לתמיכה במו”פ טכנולוגי הנותן מענה לאתגרים חברתיים וציבורים כגון: שיפור השירותים שניתנים ע”י משרדי הממשלה לאזרחים, הנגשת מידע לציבור, ייעול מערכת הבריאות, העלאת רמת החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי בישראל, מיגור הבדידות בגיל השלישי, שילוב אוכלוסיות עם מוגבלויות בכל תחומי החברה והחיים, ועוד. הרציונל העומד מאחורי מסלולים אלו הוא שהמדינה מרוויחה פעמיים: הן מהפעילות הכלכלית-עסקית של המיזם (תשלומי מיסים, יצירת משרות וכו’), והן מהשפעתו על מדדים כלכליים כגון פריון, השתתפות בשוק העבודה ועוד.  

בנוסף הרשות מפעילה מסלולים הנותנים תמיכה מוגדלת ליזמים ויזמות מקהלים ומגזרים  בתת-ייצוג באקוסיסטם החדשנות בישראל – ערבים, חרדים ונשים. מסלול נשים יזמות הושק במרץ 2019. המסלולים נועדו להגדיל את מספר היזמים והיזמות, לתמוך בהצלחת המיזמים ולהגדיל את מספר הבקשות האיכותיות המוגשות לרשות. 

ישראל יכולה להיות מובילה עולמית בשוק האימפקט, להיות מקור לפתרונות חדשניים לאתגרים הגדולים הניצבים בפני האנושות, ולבנות כאן אקוסיסטם דינמי של מיזמים ומשקיעים.